Ответов: 273
Ответы эксперта. Налоговый учет 2014 - 2018
Показать ответ

1. Часть десятая статьи 20 Закона «Об обществах с ограниченной и дополнительной ответственностью» (от 6.12.2001 г. N 310-II, далее – Закон) предписывает, чтобы общество было письменно уведомлено о состоявшейся уступке доли (ее части) в уставном фонде общества (далее – «доля») с представлением доказательств такой уступки. Приобретатель доли осуществляет права и несет обязанности участника общества с момента уведомления общества об указанной уступке. Следовательно, в вашем случае достаточным является представление обществу письменного уведомления о состоявщейся продаже доли и одного экземпляра договора ее купли-продажи1. Предъявление документов, подтверждающих оплату проданной/купленной доли, законодательство не требует. Кстати, оплата может иметь место не сразу, а, как договорятся стороны, позже – спустя месяц, полгода, год и т.д., что уже исключает возможность представления подверждающих ее документов.

2. У прежнего единственного участника общества (юрлица – нерезидента) дохода от реализации доли по цене ее номинальной стоимости действительно не будет, ибо таковым, согласно абзацу четвертому пункта 3 части третьей статьи 155 Налогового кодекса (НК), считается превышение суммы реализации данного имущества над стоимостью его приобретения, подтверждаемой документально. Поэтому важно иметь документы, подтверждающие стоимость приобретения тем же нерезидентом доли, в противном случае исходя из стоимости реализации имущества будет произведен удержание налога на прибыль юрлиц у источника выплаты.

Судьбу же прибыли, накопленной во время прежнего единственного участника общества, после перехода доли будет решать его правопреемник. Если он решит получить эту прибыль в качестве дивидендов, то ее сумма подлежит обложению налогом по ставке 10 %. Не подлежат налогообложению дивиденды, направленные как дополнительный вклад в уставный фонд общества. Тогда и для самого общества они не рассматриваются в качестве налогооблагаемого дохода.

Если же участник общества безвозмездно откажется от нераспределенной прибыли в пользу общества, то она для последнего, являясь по смыслу пункта 4 части первой статьи 132 и статьи 135 Налогового кодекса, прочим доходом, подлежит налогообложению. Если ваше общество является плательщиком ЕНП, такой доход подлежит налогообложению по ставке ЕНП, установленной для его основного (профильного) вида деятельности (часть первая статьи 353 НК)2.

3. Если физлицо приобретает у юрлица долю по цене ниже номинала, то отрицательная разница между реализуемой ценой доли и ее номинальной стоимостью образует для физлица стоимость безвозмездно выданного имущества, которая относится к доходам в виде материальной выгоды от юрлица (пункт 2 части первой статьи 177 НК).

_______________

1 Указанные документы, подтверждающие переход доли, подлежат представлению в регистрирующий орган для регистрации изменений, внесенных в устав (абзац девятый пункта 33 Положения об уведомительном порядке государственной регистрации и постановки на учет субъектов предпринимательства, утвержденного Постановлением Президента от 24.05.2006 г. N ПП-357).

2 Прочие доходы не облагаются налогом соответственно у плательщиком единого земельного налога (часть девятая статьи 363 НК) и юрлиц, являющихся плательщиками фиксированного налога по основному виду деятельности (часть четвертая статьи 371 НК).

Показать ответ

Очевидно, под вашим вопросом, распространяется ли льгота согласно части седьмой статьи 354 Налогового кодекса (НК) на ваше рыболовное предприятие, следует понимать, можно ли применить ее к арендуемому вами участку естественного водоема.

Постановлением КМ от 13.08.2003 N 350 «О мерах по углублению демонополизации и приватизации в рыбной отрасли» утверждено Положение о порядке закрепления и использования естественных рыбохозяйственных водоемов республики (далее – Положение N 350). Из пунктов 3, 6 и 10 Положения N 350 усматривается, что:

промысловым выловом рыбы на естественных водоемах имеют право заниматься юридические и физические лица (рыболовные предприятия), победившие в конкурсе и заключившие договор аренды с Советом Министров Республики Каракалпакстан, хокимиятами областей (арендодатели);

к договору аренды прилагается паспорт закрепляемого водоема или его участка, в котором указываются наименование водоема, его месторасположение, размеры и границы водоема с прилагаемой картой-схемой, с указанием границ землепользователей, другие необходимые сведения;

рыболовные предприятия производят арендную плату в размерах и порядке, устанавливаемых законодательством.

Нормативно-правовым актом, детально регламентирующим отношения по арендной плате рыболовными предприятиями за водоемы, является Положение о порядке начисления и взимания арендной платы за использование естественных водоемов предприятиями рыболовства тв. постановлением МФ, Минсельводхоза, Госкомприроды, зарегистрированным МЮ 20.12.2003 г. N 1292, далее – Положение N 1292).

Что касается наличия или отсутствия правовой возможности применения вашим предприятием льготы по освобождению от уплаты в бюджет арендной платы за земельные участки (часть седьмая статьи 354 НК), то необходимо выяснить, охватывается ли арендуемый им естественный рыбохозяйственный водоем или его участок понятием «земельный участок».

В соответствии с частью первой статьи 10 Земельного участка (ЗК) земельным участком признается часть земельного фонда, имеющая фиксированную границу, площадь, местоположение, правовой режим и другие характеристики, отражаемые в государственном земельном кадастре.

Естественный рыбохозяйственный водоем или его участок имеет присущие земельному участку месторасположение (местоположение), размеры (площадь, например, в гектарах или других измерениях), фиксированную границу  и другие кадастровые сведения, что уже указывает на их общность.

Также следует иметь в виду, что земельный фонд (это словосочетание используется в определении «земельный участок») подразделяется на несколько категорий, в число которых входят и земли водного фонда, к коим относятся земли, занятые водными объектами, водохозяйственными сооружениями и полосы отвода по берегам водных объектов (пункт 7 статьи 8 ЗК).

Как явствует из части первой статьи 77 ЗК и пункта 6 части второй статьи 282 НК, к землям водного фонда относятся земли, занятые водоемами (реками, озерами, водохранилищами и т.п.).

К водным объектам, о которых упомянуто в пункте 7 статьи 8 ЗК, в частности, относятся естественные водоемы (озера, моря, подземные водоносные горизонты) водоемы (абзац девятый статьи 2-1 Закона «О воде и водопользовании» (от 06.05.1993 г. N 837-XII)).

По смыслу пункта 6 части второй статьи 282 НК, земли водного фонда относятся к земельным участкам.

Анализ изложенных выше правовых норм дает основание утверждать, что льгота в виде освобождения от уплаты в бюджет арендной платы1 за земельные участки, полученные в аренду по решениям правительств Узбекистана и РК, а также органов государственной власти на местах (часть седьмая статьи 354 НК), распространяется на ваше рыболовное предприятие, являющееся плательщиком ЕНП.

Также необходимо иметь в виду, что, по смыслу абзаца второго пункта 3 Положения о порядке исчисления и уплаты единого налогового платежа с учетом введения минимального размера единого налогового платежа (утв. постановлением МФ, МЭ и ГНК, зарегистрированному МЮ 03.03.2011 г. N 2203), при исчислении минимального размера ЕНП не учитываются земельные участки в виде земель водного фонда (пункт 6 части второй статьи 280 НК).

У вас, по всей вероятности, может возникнуть вопрос: не противоречит ли льготное законоположение (часть седьмая статьи 354 НК) Положению N 350 и Положению N 1292 в части, касающейся обязанности рыболовного предприятия-арендатора осуществлять плату за аренду естественного водоема?

Прежде чем ответить на этот вопрос, стоит заметить очевидность необходимости совершенствования законодательства в затронутом вопросе в целях обеспечения единообразного применения его норм. Поэтому следует внести в законодательство изменения, устраняющие обнаруженное в нем противоречие. Пока же выходом из ситуации является следующее.

В части третьей статьи 16 Закона «О нормативно-правовых актах» (14.12.2000 г. N 160-II, в редакции Закона от 24.12.2012 г. N ЗРУ-342) в случае расхождений между такими актами применяется акт, обладающий более высокой юридической силой. А значит, что применению подлежит НК, который имеет более высокую юридическую силу, нежели Положения NN 350 и 1292 (подзаконные акты).

Статья 11 Закона «О гарантиях свободы предпринимательской деятельности» (от 25.05.2000 г. N 69-II, в редакции Закона от 02.05.2012 г. N ЗРУ-328) предусматривает принцип приоритета прав субъекта предпринимательской деятельности. В соответствии с ним все неустранимые противоречия и неясности законодательства, возникающие в связи с осуществлением предпринимательской деятельности, толкуются в пользу субъекта предпринимательской деятельности.

Значит, ничто не должно препятствовать вашему предприятию воспользоваться правом применения все той же льготы.

 

1. Арендная плата, уплачиваемая за земельные участки, предоставленные в аренду Кабинетом Министров, Советом Министров РК, органами госвласти на местах, приравнивается к земельному налогу (часть вторая статьи278 НК)

03.04.2015 [ID: 2690] Корхона банкдан 2015 йил январь ойи иш хакисини 50%ини февраль ойида пластик карточка оркали олди. Бирок чек оркали накд олмок булиб банкка мурожаат килганда январь ойи иш хакисидан ушланадиган соликлар туланганлигини далилни курсатишни суради. 2014 йил якунлари буйича корхона ЭРИ калити оркали хисоботларни такдим этди ва бироз вакт утгач солиштирма далолатнома нусхасини олди. Унда карздорлик маджуд эмас эди, балки ортикча пуллар хам бор эди. Шу солиштирма далолатномани асос килиб банкка хат билан топширди. Бирок солиштирма далолатномада туман солигининг мухри ва имзоси булмаганлиги учун банк бу солиштирма далолатномани хисобга олмади ва корхонага 2015 йил январь ойи иш хаки олиш учун чекка имзо куймади. Банкнинг бу харакати канчалик тугри, зеро 2015 йил барча ташкилотлар электрон куринишда солик хисоботларини такдим этишлари шартку?
Показать ответ

– Ўзбекистон Республикаси банкларида бухгалтерия ҳисобини юритиш ва бухгалтерия ишларини ташкил қилиш тартиби тўғрисида йўриқнома1 57-бандининг иккинчи хатбоши илгари қуйидаги таҳрирда амалда эди:

«Нақд пул чекларини қабул қилишда масъул ижрочи бухгалтер нақд пул чеки билан иш ҳақидан бюджетдан ташқари Пенсия жамғармасига мажбурий бадалларни, Касаба уюшмаларига ихтиёрий бадалларни, жисмоний шахсларнинг даромад солиғи ҳамда жамғариб бориладиган шахсий пенсия ҳисобварақларига мажбурий бадалларини ўтказиш бўйича хўжалик юритувчи субъект раҳбари ҳамда бухгалтерия ҳисоби ва молиявий бошқариш вазифаларини амалга оширувчи шахс томонидан имзоланган ва думалоқ муҳр билан тасдиқланган реестр илова қилинган тўлов топшириқномалари тақдим этилмаган ҳолларда нақд пул чеклари банклар томонидан ижрога қабул қилинмайди».

Бироқ, ушбу хатбоши МБ бошқарувининг АВ томонидан 9.02.2015 йилда 1834-4-сон билан рўйхатдан ўтказилган қарорига мувофиқ чиқариб ташланди. Мазкур қарор расмий кучга кирган кундан, яъни 16.02.2015 йилдан эътиборан юқорида кўрсатилган тўлов топшириқномалари ҳамда уларга илова қилиниши лозим бўлган реестр эндиликда банкка тақдим этилмайдиган бўлди.

Юқоридаги Йўриқномада назарда тутилганидек, пул ҳисоб-китоб ҳужжатлари, шунингдек банк ҳисобварағи шартномасида кўзда тутилган бошқа ҳужжатлар банк томонидан фақат мижознинг банкка тақдим қилган муҳр ва имзо қўйилган варақчада кўрсатилган шахслар ёки мижознинг вакил қилинган шахсидан ишончнома асосида қабул қилинади (27-банд). (Бундай ишончнома, 34-бандининг учинчи хатбошисининг ҳамда 571-бандининг биринчи хатбошисининг мазмунига кўра, тақдим этилиши шарт.)

 

Шунингдек, Ўзбекистон Республикасида банклар томонидан пул муомаласига доир ишларни ташкил этиш тўғрисидаги йўриқномага (янги таҳрири)2 кўра, юридик шахслар банкка жамоа шартномасида ёки бошқа локал меъёрий ҳужжатларда назарда тутилган меҳнатга ҳақ тўлашнинг муддатлари тўғрисидаги маълумотларни касса буюртманомалари воситасида тақдим этадилар (35-банд). Банклар хомчўт (прогноз) қилинаётган чоракнинг бошланишидан 30 кун олдин асосий талаб қилиб олингунча депозит ҳисобварағига хизмат кўрсатилаётган юридик шахслардан касса буюртманомаларини оладилар (8-бандининг биринчи хатбоши).

Тижорат банкларида касса ишини ташкил этиш, инкассация ва қимматликларни ташишга доир йўриқномага (янги таҳрири)3 биноан банк кассасидан нақд пул бериш хўжалик юритувчи субъектларга пул чеклари бўйича амалга оширилади (89-банднинг «а» кичик банди).

Шу тариқа, юридик шахс нақд пул олиш мақсадида банкка хомчўт (прогноз) қилинаётган чоракнинг бошланишидан 30 кун олдин касса буюртманомани, нақд пулни бевосита олаётганда эса пул чекини тақдим қилади.

Юқорида номлари келтирилган ҳамда бошқа норматив-ҳуқуқий ҳужжатларда юридик шахсларнинг ўз ходимларига иш ҳақини тўлаш учун банкдан нақд пулни олишларида ходимларнинг шу даромадидан солиқ суммаси бюджетга тўланганлиги тўғрисидаги далилни (шу жумладан солиқ органи билан тузилган солиштирма далолатноманинг нусхасини) банкка тақдим этишлари кераклиги вазифаси мазкур юридик шахслар зиммасига юклатилмаган.

Агар банк ўзининг ноқонуний талабларини давом эттириб корхонангизга нақд пулни бермаса, сиз банкни Мижозларга ҳисобварақлар очиш, уларнинг ҳисобварақларига пул маблағларини ҳисобга киритиш ва ҳисобдан чиқариш, иш ҳақи ва қонун ҳужжатларида белгилаб қўйилган бошқа эҳтиёжлар учун нақд пул маблағларини беришнинг ўрнатилган тартибларини бузганликлари учун тижорат банкларига жарима санкцияларини қўллаш тартиби тўғрисида низомнинг4 5-бандида назарда тутилган жавобгарликка тортиш масаласини қўйишингиз мумкин. Унда, хусусан, шундай белгиланган: «Банклар томонидан иш ҳақи ва қонунларда назарда тутилган бошқа эҳтиёжлар учун ўз вақтида нақд пул бермаганлик учун мижозларга, шу жумладан, тадбиркорлик субъектларига улар ҳисобварақларида маблағ бўлганида банк устав сармояси белгиланган энг кам миқдорининг 0,005 фоизи миқдорида жарима тўлайди».

__________________________

 

1МБ бошқарувининг АВ томонидан 11.07.2008 йилда 1834-сон билан рўйхатдан ўтказилган қарори билан тасдиқланган.

2МБ бошқарувининг АВ томонидан 26.10.2005 йилда 1518-сон билан рўйхатдан ўтказилган қарори билан тасдиқланган.

3МБ бошқарувининг АВ томонидан 27.06.2008 йилда 1831-сон билан рўйхатдан ўтказилган қарори билан тасдиқланган.

4МБ бошқарувининг АВ томонидан 30.06.2001 йилда 1044-сон билан рўйхатдан ўтказилган қарори билан тасдиқланган.

Показать ответ

– В соответствии с пунктом 44 статьи 4 Закона «О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Узбекистан в связи с принятием Основных направлений налоговой и бюджетной политики на 2015 год» (от 4.12.2014 г. N ЗРУ-379, далее – Закон N ЗРУ-379) из части первой статьи 367 Налогового кодекса (НК) абзац второй исключен, а абзацы третий и четвертый сочтены, соответственно, абзацами вторым и третьим. Указанный пункт, как это определено в части второй статьи 5 Закона N ЗРУ-379, введен в действие с 1.04.2015 г.

По смыслу исключенного абзаца, от уплаты единого земельного налога (ЕЗН) освобождались вновь созданные сельскохозяйственные товаропроизводители сроком на 2 года с начала месяца, в котором произведена их государственная регистрация, при соответствии условиям, предусмотренным в абзацах втором и третьем части второй статьи 362 НК. Данная льгота не распространялась на фермерские хозяйства, созданные на базе ликвидированных фермерских хозяйств.

Если уточнить заданный вопрос, то его смысл сводится к тому, могут ли в этой связи сельхозтоваропроизводители, созданные в период с 1.05.2013 г. до 1.04.2015 г., пользоваться указанной льготой до истечения 2-летного срока с момента госрегистрации каждого из таких хозяйствующих субъектов.

Ответа на данный вопрос сам Закон N ЗРУ-379 не содержит. То есть в нем не указано, что льгота по ЕЗН, срок действия которой не истек на день вступления в силу пункта 44 его статьи 4, применяется сельхозтоваропроизводителями до истечения срока, на который такая льгота была предоставлена. Кстати, примерно так ранее поступил законодатель при введении в действие НК в редакции Закона от 24.04.1997 г. N 396-I, установив, что налоговые льготы, предоставленные налогоплательщикам актами законодательства, принятыми до введения в действие того же прежнего НК, сохраняются до истечения срока, на который они были предоставлены*.

А что говорит по этому поводу ныне действующий НК? В силу абзаца пятого части первой его статьи 31 налогоплательщики имеют право использовать льготы по налогам и другим обязательным платежам при наличии оснований и в порядке, установленных данным Кодексом, иными законами и решениями Президента.

Общие положения о льготах по налогам и другим обязательным платежам предусмотрены статьей 30 НК. В силу ее части третьей налогоплательщик вправе использовать льготы по налогам и другим обязательным платежам с момента возникновения соответствующих правовых оснований в течение всего периода их действия.

Следует иметь в виду, что согласно налоговому законодательству по периоду действия льготы бывают постоянные (бессрочные) и временные (срочные). К последним как раз относится затронутая в вопросе льгота.

Оценивая буквальный смысл нормативного положения в части третьей статьи 30 НК, в особенности содержащихся в ней слов «в течение всего периода их действия», автор настоящего материала полагает, что отмененная с 1.04.2015 г. льгота, с наступлением этой даты, не распространяется на вновь созданные с мая 2013 года сельхозтоваропроизводители, включая ваше фермерское хозяйство.

Если же исходить из противоположного и, на взгляд автора публикации, неверного вывода, то пользоваться 2-летней льготой мог бы любой сельхозтоваропроизводитель, вновь созданный до 1.04.2015 г. – даты вступления в силу пункта 44 статьи 4 Закона N ЗРУ-379. Например, подобный субъект был образован 1.03.2015 г. или в любой другой день того же месяца. Тогда он стал бы пользоваться льготой в виде освобождения от уплаты ЕЗН аж до 1.03.2017 г.

Если такой смысл придать комментируемому законоположению (часть третья статьи 30 НК) применительно к срочным льготам, то аналогичный смысл следовало бы придавать этой же норме применительно уже к бессрочным льготам. Проиллюстрируем это на примере.

Так, в соответствии с пунктом 2 части первой статьи 158 НК от уплаты налога на прибыль юридических лиц были освобождены лечебно-производственные мастерские при лечебных учреждениях (данная льгота для указанных мастерских носила, заметим, постоянный характер). С исключением этого пункта (в соответствии с пунктом 15 статьи 4 Закона N ЗРУ-379, введенным в действие также с 1.04.2015 г.) можно было бы утверждать, что для упомянутых мастерских, созданных 1.04.2015 г. или позже, льгота в виде освобождения от уплаты налога на прибыль юрлиц считается прекратившей свое действие, а для созданных до указанной даты – действует бессрочно (постоянно, вечно).

Выше было отмечено, что налогоплательщики вправе использовать льготы по налогам и другим обязательным платежам при наличии оснований и в порядке, установленных НК, иными законами и решениями Президента. Так вот, изучение других положений НК показало, что данным актом не предусматривается порядок, который указывал бы на сохранение временных льгот (в том числе затронутой вами) до реального истечения срока их действия, при утрате силы норм, их установивших.

Что касается иных законов и решений Президента, то и в них также, как и в НК, аналогичный порядок применительно интересующей вас льготы не предусматривается.

А вот, к примеру, некоторые налоговые льготы, имеющие временный характер, несмотря на утрату силы установивших их правовых норм, были сохранены до истечения срока их действия. Так, согласно пункту 5 Указа Президента от 9.01.2006 г. N УП-3709 «О мерах по углублению экономических реформ в плодоовоществодстве и виноградарстве» с момента госрегистрации были освобождены:

садоводческие и виноградарские фермерские хозяйства, создаваемые на базе реорганизуемых ширкатов, от уплаты ЕЗН – сроком на 5 лет;

вновь организуемые агрофирмы от уплаты налога на прибыль, земельного налога, налога на имущество, НДС (кроме на импорт), ЕНП – сроком на 3 года (Указом от 7.04.2009 г. N УП-4102 данный срок был изменен на 5 лет).

Пункт 5 Указа Президента N УП-3709 утратил силу с 1.01.2012 г. в соответствии с пунктом 1 Приложения N 2 к Указу Президента от 30.12.2011 г. N 4399. Однако в сноске к последнему пункту оговорено, что действие указанных налоговых льгот для налогоплательщиков, пользовавшихся ими до 1.01.2012 г., сохраняется до истечения срока, на который эти льготы были предоставлены. Тем самым с 1.01.2012 г. продолжались (продолжают) применяться (не утратили силу) эти налоговые льготы. То есть даже если перечисленные налогоплательщики прошли госрегистрацию 31.12.2011, они, с учетом приведенной оговорки, вправе использовать все те же льготы до истечения срока их действия – до 1.01.2017 г.

И вот если бы схожая оговорка, как отмечалось выше, была сделана законодателем касательно налоговой льготы, содержавшейся в абзаце, исключенном с 1.01.2015 г . из части первой статьи 367 НК, тогда действие этой льготы для ее пользователей, включая ваше фермерское хозяйство, сохранилось бы до истечения ее 2-летнего срока.

Исходя из изложенного, считаем, что с 1.04.2015 г. вы не можете использовать эту отменную эту льготу.

В то же время согласно части второй статьи 367 НК для сельхозтоваропроизводителей – плательщиков ЕЗН по-прежнему распространяются льготы по земельному налогу, предусмотренные частью второй его статьи 282.

 


* См. пункт 3 Постановления Олий Мажлиса «О порядке введения в действие Налогового кодекса Республики Узбекистан» (от 24.04.1997 N 397-I).

Показать ответ

– В соответствии с п. 1 ч. 1 ст. 23 Кодекса об административной ответственности (КоАО) штраф является видом административного взыскания, применяемого за совершение административных правонарушений. Согласно ст. 22 КоАО оно, взыскание, является мерой ответственности и применяется в целях воспитания лица, совершившего правонарушение, в духе соблюдения и уважения законов, а также предупреждения совершения новых правонарушений как самим правонарушителем, так и другими лицами.

В силу ст. 25 КоАО:

размер штрафа определяется исходя из минимальной месячной заработной платы, установленной на момент совершения правонарушения, а при длящемся правонарушении – на момент его обнаружения;

минимальный размер штрафа, налагаемого на должностных лиц не может быть менее 1/10 части МРЗП, а его максимальный размер не может превышать 10 МРЗП. За отдельные правонарушения может быть установлен штраф в отношении должностных лиц – до 150 МРЗП.

Вопрос определения соразмерности или несоразмерности санкции, установленной в ч.ч. 1 и 2 ст. 174 и ч. 3 ст. 175 КоАО, содеянному – очень сложный, так как его решение зависит от целого ряда обстоятельств.

Общие положения применения взыскания, а значит и штрафа как его разновидности, предусмотрены в главе IV КоАО. В соответствии с ним:

при применении взыскания учитываются характер совершенного лицом правонарушения, его личность, степень вины, имущественное положение, обстоятельства, смягчающие и отягчающие ответственность (ч. 2 ст. 30);

орган*, рассматривающий дело, учитывая смягчающие обстоятельства и материальное положение привлекаемого лица, направляет дело для решения вопроса о применении более мягкого административного взыскания в суд в порядке, установленном ст. 308-1 КоАО (ст. 33);

при совершении лицом двух или более правонарушений взыскание применяется за каждое правонарушение отдельно. Если лицо совершило несколько правонарушений, дела о которых одновременно рассматриваются одним и тем же органом (должностным лицом), то окончательное взыскание, применяемое к этому лицу, определяется в пределах санкции, предусматривающей более строгое взыскание (ч.ч. 1 и 2 ст. 34).

Необходимо иметь в виду ст. 307 КоАО, согласно которой орган при рассмотрении дела обязан наряду с другими обстоятельствами выяснить, подлежит ли лицо ответственности, имеются ли обстоятельства, смягчающие или отягчающие ответственность, причинен ли имущественный ущерб, а также другие обстоятельства, имеющие значение для правильного рассмотрения дела.

Также следует иметь в виду ст. 21 КоАО, предусматривающую освобождение от административной ответственности ввиду малозначительности правонарушения. В ней, в частности, установлено, что если иной орган, рассматривающий дело, придет к выводу о малозначительности совершенного правонарушения, то дело направляется в суд для решения вопроса об освобождении лица от ответственности в порядке, установленном статьей 308-1 КоАО.

Таким образом, нельзя однозначно утверждать о том, что за несвоевременную уплату вашим предприятием соответствующего налога и просрочку дебиторской и кредиторской задолженности на его руководителя и главного бухгалтера в обязательном порядке должен быть наложен штраф от 10 до 15 МРЗП. Характер совершенных ими правонарушений, их личность, степень вины, имущественное положение, обстоятельства, смягчающие ответственность, а также другие факторы, имеющие значение для правильного рассмотрения дела, подлежат принятию во внимание при применении взыскания и могут явиться основанием для направления дела в суд для решения вопроса о применении более мягкого взыскания.


* В соответствии с ч. 1 ст. 264 КоАО дела о правонарушениях, предусмотренных его ст. 174 и ч. 3 ст. 175, подведомственны государственным налоговым органам, Департаменту по борьбе с налоговыми, валютными преступлениями и легализацией преступных доходов при Генеральной прокуратуре и его подразделениям на местах. В то же время нельзя упускать из виду ч. 2 ст. 245 КоАО, согласно которой если привлекаемое лицо оспаривает факт правонарушения, то дело в отношении него рассматривается непосредственно судьей по административным делам.

Показать ответ

Солиқ кодексининг (СК) 97 ёки бошқа моддаларида экспертиза тайинлаш тўғрисида қарори текширилаётган шахсга экспертиза ўтказилиши бошланишидан олдин тақдим этилиши тўғридан-тўғри кўрсатилмаган. Бироқ, ўша 97-модданинг саккизинчи қисмига қараганда, текширилаётган шахс жумладан экспертнинг олдига қўшимча масалалар (саволлар) қўйишни сўраш ҳуқуқига эга. Шу боис қарор унга олдин танишиб чиққишлик учун экспертиза ўтказилиши бошланишидан тақдим этилса, СКнинг мазмунига мувофиқдир ва аксарият ҳолларда эксперт хулосаси етарлича аниқ ёки тўлиқ бўлмаганлигини ва шу сабали қўшимча экспертизани тайинланишини олдини олади.

Дарвоке, айрим чет эл давлатларнинг солиқ қонун ҳужжатларида бу масала аниқ равишда тартибга солинган. Масалан, Россия Федерацияси Солиқ кодекси 95-моддасининг 6-бандининг мазмунидан шу келиб чиқадики, экспертиза ўтказилиши бошланишидан олдин экспертизани тайинлаш тўғрисида қарор чиқарган мансабдор шахс текширилаётган шахсни шу қарор билан таништиради ва бу ҳақда баённомама тузади. Бизнинг СК ҳам худди шундай қоида киритилиши зарур деб биламиз. Шунда текширилаётган шахснинг ҳуқуқ ва қонуний манфаатларининг ҳимоя қилиниши янада кафолатланади.

Текширилаётган шахс экспертиза тайинлаш тўғрисида қарорнинг, экспертнинг хулосаси ёки унинг хулоса бериш имконияти йўқлиги тўғрисидаги хабарнинг нусхаларини олишга доир ҳуқуқ Солиқ кодексида ҳамда бошқа солиқ қонун ҳужжатларида назарда тутилмаган бўлсада, улардан нусха олиш ман этилмаган. Демак, текширилаётган солиқ тўловчи номланган ҳужжатлардан нусха олишга ҳақлидир.

Показать ответ

Когда речь идет о временной финансовой помощи, то подразумевается предоставление одним лицом другому денежных средств на возвратной основе (в порядке и срок, установленном/ый договором). Данные отношения регулируются правовыми нормами, касающимися денежного займа.

Так, в силу статьи 732 Граждванского кодекса (ГК) по договору займа одна сторона (займодавец) передает в собственность другой стороне (заемщику) деньги или другие вещи, определенные родовыми признаками, а заемщик обязуется возвратить займодавцу единовременно или в рассрочку такую же сумму денег или равное взятому взаймы количество вещей того же рода и качества (сумму займа). Такой договор считается заключенным с момента передачи денег или вещей*.

Если иное не предусмотрено законом или договором займа, займодавец (юридическое лицо или гражданин) имеет право на получение от заемщика процентов на сумму займа в размерах и порядке, определенных договором (часть первая статьи 734 ГК). В данной норме, носящей диспозитивный характер, установлена презумпция возмездности займа, действующая при условии, что из закона или заемного обязательства не вытекает обратное. Следовательно, договор займа может быть беспроцентным, если в нем указано условие, что заем предоставляется без уплаты процентов.

Таким образом, временная финпомощь является беспроцентным денежным займом только в том случае, если договором предусмотрено, что сумма денежного займа предоставляется заемщику без уплаты им процентов.

 


* Следует иметь в виду, что временная финпомощь охватывается также кредитным договором, являющимся разновидностью договора займа. Содержание кредитного договора в целом совпадает с содержанием договора займа.

Показать ответ

В ст. 43 Налогового кодекса (НК) приводится  понятие налоговой отчетности, которая представляет собой документ налогоплательщика, включающий в себя расчеты и налоговые декларации по каждому виду налога и другого обязательного платежа или по выплаченным доходам, а также приложения к расчетам и указанным декларациям, составляемый по утверждаемой ГНК и МФ форме. Стало быть, расчет единого налогового платежа (ЕНП) не что иное, как вид налоговой отчетности.

Обязанность составления налоговой отчетности в соответствии с законодательством возложена на налогоплательщика (абз. 3 ч. 1 ст. 32 НК, ч. 1 ст. 4 и ст. 11 Закона от 30.08.1996 N 279-I «О бухгалтерском учете»[1]).

Налоговая отчетность составляется на бумажном носителе и (или) в виде электронного документа с соблюдением требований к электронному документу (ч. 1 ст. 44 НК). Согласно ч. 4 ст. 45 НК в редакции, действовавшей в 2010 году, налогоплательщики, в т.ч. субъекты предпринимательства, вправе были[2] представить налоговую отчетность по своему усмотрению с использованием любой из указанных форм.

Однако в ч. 5 ст. 44 НК говорится, что ответственность за достоверность данных, указанных в налоговой отчетности, возлагается на налогоплательщика. И это независимо от формы представления налоговой отчетности – в бумажной или электронной. Т.е. именно налогоплательщик несет ответственность в соответствии с действующим законодательством за заполнение представляемых расчетов (деклараций) по установленным формам, за достоверность всех указанных в них показателей. Да и в форме расчета ЕНП, действовавшей в 2010 году и действующей в настоящее время, была и есть графа «Достоверность и полноту сведений, указанных в настоящем Расчете, подтверждаю», заверяемая собственноручными или электронными цифровыми подписями руководителя и главного бухгалтера организации-налогоплательщика[3] и ее печатью (если, конечно, отчетность составлена на бумажном носителе)[4].

Поэтому ошибка некоторых налогоплательщиков состоит в том, что они безоговорочно верят компьютерной программе, точнее, ее разработчикам. При налоговых проверках аргументы налогоплательщиков «это не мы виноваты, это у нас программа так работает» во внимание не принимаются. Ибо ответственность за достоверность данных налоговой отчетности, как уже было сказано выше, закон возлагает на налогоплательщика.

Представьте, что вы в том же 2010 году расчет ЕНП составили не в виде электронного документа, а на допустимом тогда для субъектов предпринимательства бумажном носителе и представили ее в ГНИ. При этом вы, естественно, обошлись бы без программы, и ваша ответственность за достоверность и полноту данных, указанных в расчете, как мы полагаем, не подвергалась бы сомнению. В равной мере такая ответственность налогоплательщика должна иметь место быть и при представлении налоговой отчетности в электронной форме.

Да, если ошибка действительно в программе, то, уплатив пени и (или) штрафы, налогоплательщик вполне может попытаться взыскать их с фирмы–разработчика, если ответственность заранее оговорена в договоре. А вот если нет – тогда есть только один выход: остается идти в суд и там доказывать, что пени и штрафы фирме начислили не по ее вине, а по вине разработчика программы. Только вот к какому итогу придет суд – неизвестно.

 


[1] В редакции Закона от 13.04.2016 N ЗРУ-404. Обязанность по составлению налоговой отчетности прямо предусматривалась и Законом «О бухгалтерском учете» в старой редакции (абз. 4 ч. 2 ст. 2 и абз. 7 ч. 3 ст. 7).

[2] Такое право за налогоплательщиками сохранено до настоящего времени, за исключением субъектов предпринимательства, которые в связи с введением в ст. 45 НК ч. 5с 01.01.2015 представляют налоговую отчетность по телекоммуникационным каналам в виде электронного документа. (Часть введена в соответствии с Законом РУз от 04.12.2014 N ЗРУ-379.)

[3] Если расчет ЕНП представляется индивидуальным предпринимателем, достоверность и полноту сведений, указанных в нем, подтверждает он.

[4] С 21.08.2015, даты вступления Закона 20.08.2015 N ЗРУ-391, юридическое лицо – субъект малого предпринимательства вправе (но не обязан) иметь печать и, соответственно, заверять ею отчетность, составленную на бумажном носителе.

Показать ответ

– Ҳақиқатан ҳам, Солиқ кодекси (кейинги ўринларда – Кодекс) 89-моддасининг учинчи ва тўртинчи қисмларига биноан қисқа муддатли текширув ўтказиш муддати бир иш кунидан ошмаслиги керак ва бу муддатни узайтиришга йўл қўйилмайди.

Солиқ текширувини ўтказишнинг бошланиши Кодекснинг 92‑моддасида кўрсатилган. Унинг маъносига кўра, солиқ органининг мансабдор шахси солиқ текширувини ўтказишни бошлашдан олдин назорат қилувчи органлар фаолиятини мувофиқлаштирувчи махсус ваколатли органнинг режадан ташқари солиқ текшируви, яъни қисқа муддатли текширув (Кодекс 88-моддасининг учинчи қисмида кўрсатилган асосга кўра режадан ташқари ўтказиладиган текширув бундан мустасно*) ўтказиш тўғрисидаги қароридан, солиқ хизмати органининг тегишли солиқ текшируви тайинланганлиги тўғрисидаги буйруғидан ҳамда солиқ текширувини ўтказиш дастуридан кўчирма нусхаларни тилхат билан бирга топширган пайт текширувни ўтказиш бошланган пайт деб ҳисобланади. Солиқ тўловчи мазкур ҳужжатларни олишдан бош тортган тақдирда, текширувчи томонидан унинг ўзи ва солиқ тўловчи имзолайдиган далолатнома тузилади. Солиқ тўловчи ушбу далолатномани имзолашдан бош тортган тақдирда эса бу ҳақда далолатномага тегишли ёзув киритилади. Бундай ҳолда далолатнома имзоланган пайт текширувни ўтказишнинг бошланиши ҳисобланади.

Солиқ текширувини (шу жумладан қисқа муддатли текширувни) ўтказиш доирасида айрим ҳаракатлар (масалан, ҳудудлар ва жойларни кўздан кечириш, мол-мулкни инвентаризациядан ўтказиш, ҳужжатларни талаб қилиб олиш, ҳужжатларни ва предметларни олиб қўйиш) амалга оширилиши мумкин. Лекин шуни билиш керакки, ҳужжатлар ва предметларни тунги вақтда – соат 23.00 дан 06.00 гача олиб қўйиш ман этилади (Кодекс 95-моддасининг учинчи қисми). Бир қарашда ушбу нормага асосан солиқ ходимларининг қисқа муддатли текширувни якка тартибдаги тадбиркорнинг иш вақти режимидан келиб чиқиб соат 09.00 дан эмас, балки 10.00, 11.00 ёки 14.00 дан бошлаш ва текширув тугалланмай қолса, уни ўша куннинг тунги соат 23.00 гача давом эттириш мумкиндек туюлади. Аслида бу нотўғри. Чунки сиз кўрсатган иш вақти режимига кўра соат 18.00 дан кейинги вақт якка тартибдаги тадбиркорнинг шахсий вақти ҳисобланади ва у бу вақтни ўз ихтиёрига кўра тасарруф эта олади – хоҳласа театрга боради, хоҳласа футболга тушади, истаса оиласи билан уйда ўтиради.

Конституциямизга биноан:

ҳар ким эркинлик ва шахсий дахлсизлик ҳуқуқига эга (25-модданинг биринчи қисми);

Ўзбекистонда демократия умуминсоний принципларга асосланади, уларга кўра инсон, унинг ҳаёти, эркинлиги, шаъни, қадр-қиммати ва бошқа дахлсиз ҳуқуқлари олий қадрият ҳисобланади. Демократик ҳуқуқ ва эркинликлар Конституция ва қонунлар билан ҳимоя қилинади (13-модда);

фуқароларнинг Конституция ва қонунларда мустаҳкамлаб қўйилган ҳуқуқ ва эркинликлари дахлсиздир, улардан суд қарорисиз маҳрум этишга ёки уларни чеклаб қўйишга ҳеч ким ҳақли эмас (19-модда).

Бундан хулоса қилиш мумкинки, якка тартибдаги тадбиркор ўзи учун белгилаган иш куни (вақти) тугагандан кейинги унинг шахсий вақти мобайнида текширувни давом эттириш юқорида келтирилган конституциявий эркинлигини бузиш ҳисобланади.

Шуни эслатиб қўймоқчимизки, Кодекснинг 11-моддасида ҳам солиқ тўғрисидаги қонун ҳужжатларидаги бартараф этиб бўлмайдиган барча қарама-қаршиликлар ва ноаниқликлар солиқ тўловчининг фойдасига талқин қилиниши белгиланган. Ушбу нормага кўра, юқорида айтиб ўтилган бир иш куни масаласи билан боғлиқ вужудга келган ноаниқликлар фақатгина солиқ тўловчининг фойдасига ҳал этилмоғи лозим.

 


* Яъни бозорлар, савдо комплекслари ҳудудларида ва уларга туташ бўлган автотранспорт воситаларини вақтинча сақлаш жойларида бир марталик йиғимлар, ижара ҳақи тўлиқ тушиши ва уларнинг топширилиши ҳисобга олинишига, фискал хотирали назорат-касса машиналаридан, тўловларни пластик карточкалар асосида қабул қилиш бўйича ҳисоб-китоб терминалларидан фойдаланилишига, шунингдек савдо ва хизмат кўрсатиш қоидаларига риоя этилишига оид қисқа муддатли  текширувлар ўтказиш учун солиқ органларининг қонун ҳужжатларида ваколат берилган бўлинмаси бошлиғининг текширув ўтказиш мақсадлари, муддатлари ва текширувчи мансабдор шахсларнинг таркиби кўрсатилган буйруғи асос бўлади. Солиқ органларининг қонун ҳужжатларида ваколат берилган бўлинмаси назорат қилувчи органлар фаолиятини мувофиқлаштириш бўйича махсус ваколатли органни ёки унинг тегишли ҳудудий бўлинмасини ўтказилган қисқа муддатли  текширувлар тўғрисида текширув ўтказилган кундан эътиборан бир иш куни ичида хабардор қилади.

27.04.2017 [ID: 8441] Ёш оила аъзоси ҳисобланмайдиган 36 ёшли ходимимиз шаҳар марказидан янги қурилган куп қаватли уйни сотиб олиш учун Халқ банкидан 10 йил муддатга ипотека кредити олган. Ҳозирги кунда кредит ва кредит фоизларини иш ҳақидан туламоқда. Ходим иш хақидан кредит ва фоизларини қоплаш учун банкка ўтказилган суммадан СКнинг 179 модда 30 банди бўйича имтиёз қуллашни талаб қилмоқда. Унинг талаби туғрими? Биз шу масалада маҳаллий Солиқ инспекциясига мурожаат қилдик, улардан ходимнинг талаби тўғри деган хат олдик. Солиқ инспекциясининг жавоб хати ходимнинг даромадига имтиёз қуллашга асос булаоладими?
Показать ответ

Йўқ, солиқ бўйича имтиёзни қўллаш учун ДСИнинг хати эмас, балки у назарда тутилган солиқ тўғрисидаги қонун ҳужжатлари асос ҳисобланади (СКнинг 30‑моддаси).

СКнинг 179‑моддаси 30‑банди иккинчи хатбошидаги имтиёзни 36‑ёшли ходимингизга қўллаш мумкин эмас, чунки у жисмоний шахсларнинг солиқ солинадиган иш ҳақи ва бошқа даромадлари суммаларини якка тартибда уй-жойни қуриш, реконструкция қилиш ва сотиб олиш учун ёки кўп квартирали уйдаги квартирани реконструкция қилиш ва сотиб олиш учун олинган ипотека кредитларини ҳамда улар бўйича ҳисобланган фоизларни қоплаш учун йўналтирилган ёш оила аъзоларига татбиқ этилади.

Ёш оила тоифасига турмуш курганларнинг ёши 30 ёшдан ошмаган, ёки болаларни (болани) 30 ёшдан ошмаган ота-онадан бири, шу жумладан, турмушидан ажрашган эркак (аёл), бева (бева аёл) кишилар тарбиялаётган оилалар киритилади (18.05.2007 йилдаги ПФ‑3878‑сонли Фармоннинг 3‑банди).

Показать ответ

Бухгалтерни маъмурий тартибда жаримага солиниши мумкин бўлган қонунбузарликлар МЖтК назарда тутилган. Масалан, солиқ солинадиган объектларнинг ҳисобини олиб бормаслик ёки касса операцияларини юритиш тартибини, шунингдек тўлов интизомини бузиш (175-модда) ёки бухгалтерия ҳисоби ва ҳисоботини юритиш тартибини бузиш (175-1-модда). Жавобгарликни чегаралаш муаммоси олдинги бухгалтернинг фаолият давридаги қоидабузарлик аниқланганда юзага келади. Шунинг учун қуйидаги савол туғилиши табиий: ким маъмурий жавобгарликка тортилиши керак: олдинги ёки янги бухгалтерми?

Ушбу саволга жавобни эксперт С. Латиповнинг «Ишдан «қочган» бухгалтернинг мероси» (14.02.2017 йилдаги 7 (604)-сон «Норма маслаҳатчи» газетаси) маколасидан олишингиз мумкин. Унга кўра, амалиётда кўпинча иккала бухгалтернинг иш даврлари эътиборга олинади. Воқеа ва жараёнлар улар иши даврларининг вақт чегараси ичида ривожланиши мумкин. Масалан, бухгалтерия ҳисобининг бошланғич ҳужжатларини аввалги бухгалтер, улар асос бўлган ҳисоботни эса янги бухгалтер тузганда.

Ўша маколада ёзилишича, бундай ҳолда қуйидагилардан келиб чиқиш лозим. Маълумки, бухгалтерия ҳисоботлари бошланғич ҳужжатлар асосида тузилади. Шу тариқа, бошланғич ҳужжатдаги хато туфайли бухгалтерия ҳисобида хатолар вужудга келганда жавобгарлик уни имзолаган бухгалтер зиммасига тушади. Ва аксинча, агар ҳисоботда бошланғич ҳужжатларда бўлган ахборот бузиб кўрсатилса, жавобгар янги бухгалтер бўлиши керак.

Ушбу қоида анча универсал бўлиб, уни нафақат моддий, балки маъмурий, шунингдек жиноий жавобгарлик масалаларини кўришда ҳам қўллаш мумкин. Шу сабабли раҳбар бухгалтер билан меҳнат шартномасини бекор қилаётганда бухгалтерия ҳужжатларининг рўйхати ва уларни қабул қилиш-топширишга алоҳида эътибор қаратиши керак.

Маъмурий жарима қандай тартибда белгиланади?

Маъмурий жавобгарликка тортиш тартиби МЖтКнинг асосан «Маъмурий ҳуқуқбузарлик тўғрисидаги ишларни юритиш» дейилган тўртинчи бўлимида белгиланган. Унга биноан, хусусан:

маъмурий ҳуқуқбузарлик содир этилганлиги тўғрисидаги баённома ваколатли мансабдор шахс томонидан тузилади (279-модданинг 1-қисми);

баённомани тузиш вақтида ҳуқуқбузарга мазкур Кодекснинг 294-моддасида назарда тутилган унинг ҳуқуқ ва бурчлари тушунтирилади ва бу хусусда баённомага ёзиб қўйилади (281-модданинг 4-қисми); бундай шахс иш материаллари билан танишиб чиқишга, изоҳлар беришга, далиллар келтиришга, ўз илтимосини баён этишга, ишни кўриб чиқиш вақтида адвокатнинг юридик ёрдамидан фойдаланишга, ўз она тилида сўзлашга ва таржимоннинг хизматларидан фойдаланишга, иш юзасидан чиқарилган қарор устидан шикоят беришга ҳақлидир (294-модданинг 1-қисми);

ишни кўриб чиқиш вақтида тегишли орган (мансабдор шахс): маъмурий ҳуқуқбузарлик содир этилган-этилмаганлигини, ҳуқуқбузарлик содир этилган вақт ва жойни, мазкур шахс уни содир этишда айбдор-айбдор эмаслигини, унинг маъмурий жавобгарликка тортилиш-тортилмаслигини, жавобгарликни енгиллаштирувчи ёки оғирлаштирувчи ҳолатлар бор-йўқлигини, мулкий зарар етказилган-етказилмаганлигини, шунингдек ишни тўғри ҳал этишда аҳамиятга молик бошқа ҳолатларни аниқлаши шарт (307-модда).

Менга тегишли бўлмаган даврлар учун тузилган далолатномага имзо чекишим қанчалик тўғри?

Сизга тегишли бўлмаган даврлар учун тузилган далолатномага имзо қўйишингиз қонун ҳужжатларга зид бўлмайди. Амалиётда далолатномани текширилаётган ташкилот номидан, одатда, унинг раҳбари ва бош бухгалтери имзолашади (СКнинг 101-моддаси 4-қисми). Ушбу ҳужжатда кўрсатилиши лозим бўлган маълумотлар орасида ташкилотнинг тўлиқ номи, текширув даврида раҳбарлик вазифаларини ёки бухгалтерия ҳисоби юритиш вазифаларини амалга оширган мансабдор шахсларнинг фамилияси, исми, отасининг исми ҳамда текширилаётган солиқ даври бўлиши керак (СКнинг 101-моддаси 1-қисми 6 ва 9-бандлари). Солиқ тўловчининг (ташкилот бўлса – унинг мансабдор шахсларнинг) далолатномадаги имзоси (имзолари) унинг текширув натижаларидан рози эканлигини англатмайди (СКнинг 101-моддаси 5-қисми). Шу билан бирга сиз далолатномани имзоламаслигингиз ҳам мумкин ва бу учун ҳеч қандай жавобгарлик юзага келмайди.

Менга тегишли бўлмаган даврлар учун мен маъмурий жавобгар ҳисобланаманми?

Ушбу саволга юқорида жавоб берилди.

Агар ушбу ҳолат  бўйича менинг ҳуқуқларим бўзилган бўлса, кимга мурожаат қилишим мумкин?

Агар сизга нисбатан маъмурий ишни кўриб чиқиш вақтида ҳуқуқларингиз бузилган деб ҳисоблансангиз ва (ёки) қабул қилинган қарор билан норози бўлсангиз, қарор устидан юқори турувчи органга (мансабдор шахсга) ёки маъмурий ишлар бўйича туман (шаҳар) судьясига  шикоят қарор қабул қилган орган (мансабдор шахс) орқали ёки бевосита судга беришингиз мумкин. Бунда сиз давлат божи тўлашдан озод этиласиз (МЖтК 315-модданинг 1, 2 ва 4-қисмлари). Қарор хусусида унинг нусхасини олган кундан бошлаб 10 кун ичида шикоят беришингиз керак бўлади (МЖтК 316-моддаси).

14.07.2017 [ID: 8722] 1. Можно ли разместить в жилом доме производство макаронных изделий и, если да, нужно ли предприятию заключать договор аренды дома с участником, его предоставившим? 2. Может ли в дальнейшем Семейное Предприятие предоставлять в аренду данное жилое помещение? 3. Нужно ли сдавать Семейному Предприятию справку-расчет минимального размера единого налогового платежа? 4. На каком бухгалтерском счете учитывать расходы по аренде, сертификации, амортизации производственного оборудования и другие расходы, которые должны входить в производственную себестоимость, если производственной деятельности пока нет?
Показать ответ

1. Законодательством размещение в индивидуальном жилом доме (далее – ИЖД, дом) предприятия по производству макаронных изделий не регламентировано.

Так, если использование жилых помещений в многоквартирных домах для нужд промышленного характера запрещается, а размещение в током помещении иных предприятий возможно лишь после перевода его в нежилое (ч.3 ст.9 ЖК), то про использование ИЖД для тех же нужд и (или) перевод его в нежилой для размещения в нем предприятий ничего не сказано.

По сообщению Госсаннадзора, размещение в ИЖД предприятий и производств негосударственной формы собственности и индивидуальной предпринимательской деятельности допускается только по согласованию с территориальными органами Госсаннадзора в соответствии с требованиями нормативно-технических документов.

Как далее сообщает Госсаннадзор, для предприятий с технологическими процессами, являющимися источниками выделения вредностей в окружающую среду, устанавливаются санитарно-защитные зоны. Согласно п. 7.1.18 СанПиН № 0246-08 «Санитарные нормы и правила по охране атмосферного воздуха населенных мест Республики Узбекистан» предприятия по выпуску макаронных изделий относятся к 5 классу опасности, санитарно-защитная зона для которых составляет 50 метров от жилых зданий.

В этой связи по вопросу наличия/отсутствия возможности размещения в ИЖД производства макаронных изделий вам необходимо обратиться в районный (городской) орган указанного ведомства.

В случае положительного решения вопроса ИЖД все же придется перевести в категорию нежилого. Юридическое лицо, которому жилое помещение (квартира ли это или ИЖД – неважно) предоставлено во владение и (или) пользование на основе договора аренды или иного договора, может использовать его только для проживания граждан (ч.2 ст.600 ГК, ч.1 ст.86 ЖК). Поэтому в целях использования дома для размещения производства макаронных изделий придется перевести его в нежилой. И только тогда ваше предприятие и его участник – собственник ИЖД – вправе заключить договор его аренды* (или безвозмездного пользования) для размещения упомянутого производства.

Если сторонами заключается договор аренды здания, то он подлежит оформлению путем составления и подписания ими одного документа. При сроке такого договора не менее года он подлежит госрегистрации и считается заключенным с момента такой регистрации (ч.ч.1 и 4 ст.574 ГК).

2. С согласия собственника дома – да, может.

Если участник семейного предприятия предоставит последнему собственный дом, не переводя его в нежилой, на основе аренды или безвозмездного пользования, то предприятие в дальнейшем с согласия собственника (оно может быть прописано и в самом договоре) вправе предоставлять дом в субаренду (ст.86 ЖК, ст.8 Закона «Об аренде»). Аналогичным образом предприятие может предоставлять в субаренду дом, переведенный в категорию нежилого.

 


*При этом требуются согласия проживающих совместно с собственником дома совершеннолетних членов семьи (ч.1 ст.25 ЖК).

29.07.2017 [ID: 8955] 1. Юридик ва жисмоний шахслар автомашиналарига ва давлат ташкилотлари учун газ балон (метан) урнатиб бериш хизмати курсатилганда кандай алохида хужжатлар расмийлаштирилиши керак. Бу фаолият тури билаш шугулланиш учун лицензия талаб килинадими? 2. Агар корхона автотранспорт воситаларига метан газ балон ўрнатиш фаолияти билан шуғуллана бошласа, корхонага қандай талаб ва мажбуриятлар юкланади ва қандай солиқ оқибатлари вужудга келади?
Показать ответ

Йўқ, лицензия талаб этилмайди.

Бироқ, сиз айтган фаолиятни билан шуғулланиш учун қуйидаги рухсат этиш хусусиятига эга ҳужжатларнини олишингиз керак бўлади:

ЙҲХББнинг автотранспорт воситаси ва (ёки унинг қисми консрукциясининг йўл ҳаракати хавфсизлиги талабларига мувофиқлиги тўғрисидаги гувоҳномаси;

ЙҲХББ билан келишилган автотранспорт воситаларининг алоҳидаги моделлари учун конструкцияларнинг техника лойиҳалари;

 «Саноатгеоконтехназорат» давлат инспекциясининг баллонларни техник текшируви бўйича фаолиятни амалга ошириш ҳуқуқини берувчи рухсатномаси;

узелларнинг бирикмасининг (боғламининг) герметиклиги (зичлиги) ва мустаҳкамлиги жиҳатдан газ баллон анжом тизимларини синаш (синов) бўйича лабораторияни аккредитация тўғрисидаги гувоҳнома (2015 йил 11 ноябрдаги 326-сон ВМҚ билан тасдиқланган Техник регламентига (бундан кейин – Техрегламент) 1-илова 1-банди 6-хатбошининг «а»-«г»-кичик бандлари).

Техрегламентнинг тартибга солишнинг объектлари:

автотранспорт воситаларига газ баллони анжомларини ўрнатиш бўйича хизмат;

сиқилган табиий, камайтирилган нефть газларида ёки дизель ва газ шаклидаги ёқилғи аралашмасида ишловчи автотранспорт воситаларидан фойдаланиш ва уларга техника хизмат кўрсатиш (Техрегламентнинг 3‑банди).

Юридик ва жизмоний шахсларнинг автотранспорт воситаларига газ баллон анжомларини ўрнатиш расмийлаштирилиши лозим бўлган қуйидаги ҳужжатлар билан боғлиқ:

шартнома ёки бошқа ҳужжат (масалан, буюртма-ариза шаклида) (ФК 108-моддаси 1-қисмнинг 1-банди);

автомобилга газ баллон анжомини ўрнатиш учун олдиндан ва узил-кесил тўловни тасдиқловчи ҳужжатлар (ушбу хизматни ўзларининг банк ҳисобварақларидан тўлаган юридик ва жисмоний шахсларнинг тўлов топшириқномалари; тўловларни пластик карточкалар асосида қабул қилишда ҳисоб-китоб терминалнинг чеки; аҳоли билан нақд пулда ҳисоб-китоб қилганда НКМнинг чеки, электр энергияси вақтинча мавжуд бўлмаган тақдирда – квитанция);

автомобилни топшириш-қабул қилиш далолатномаси (икки нусхада, шундан бири буюртмачига берилади). Автомобилнинг йўлдош (илова қилинадиган) ҳужжатлари, комплектлиги ва техник ҳолати текширилади;

Техрегламентига биноан газ баллон анжоми бирикмаларининг (боғламларининг) герметиклиги (зичлиги) ва мустаҳкамлигини синовдан ва текширувдан ўтказишни тасдиқловчи ҳужжатлар[1] (Техрегламентнинг 72-банди);

қайта жиҳозлаш тўғрисидаги далолатнома (агар синов ижобий натижа берган бўлса) (Техрегламентга 6-илова);

автомобилни топшириш-қабул қилиш далолатномаси (буюртмачига қайтарилган ҳолда). Икки нусхада, шундан бири буюртмачига берилади.

Шу боис сизга Техрегламент, шунингдек тегишли норматив ҳужжатлари (масалан, O’zDSt 1082:2011 «Сиқилган табиий газида ишлаш учун жиҳозланган ва фойдаланишда бўлган автотранспорт воситалари. Умумий техник шартлари ва синов усуллари», O`z DSt 35.110:2011 (БМТ ЕИКнинг 100-сонли Қоидалари) билан танишиб чиқишингизни тавсия қиламиз.

Агар буюртмачингиз давлат ташкилотлари, корхоналари ва давлат улуши билан бўлган хўжалик жамоатлар ёки бюджет маблағлари билан хизматингиз учун ҳисоб-китоб қилаётган бошқа шахслар бўлса, эътиборингиз қуйидаги ҳуқуқий нормаларга қаратилиши ҳамда сиз уларга риоя қилишингиз керак.

Бюджет ташкилотлари ва бюджет маблағлари олувчиларнинг бюджетдан ажратиладиган маблағлар бўйича товар, иш ва/ёки хизматларни етказиб берувчилар билан тузган шартномалари[2] (шунингдек уларга киритилган ўзгартириш ва қўшимчалар) улар ғазначилик бўлинмаларида рўйхатдан ўтказилиши шарт ва шундан кейин кучга киради (БК 122-моддаси 3-қисми). Белгилаб қўйилганки, улар товарлар, ишлар, хизматларнинг барча турларини харид қилишда хом ашё, материаллар, бутловчи буюмлар ва асбоб-ускуналарни харид қилиш бўйича тендер савдолари ўтказиш тўғрисидаги Низомга (бундан кейин – Низом)[3] амал қиладилар, қонун ҳужжатларида назарда тутилган ҳоллар бундан мустасно (2000 йил 21 ноябрдаги 456-сон ВМҚ 2-бандининг 2-хатбоши).

Устав жамғармасида давлат улуши 50 фоиздан ортиқ бўлган табиий монополия субъектлари, давлат унитар корхоналари ва хўжалик жамиятлари айрим турдаги товарларни, ишларни, хизматларни бир шартнома бўйича эквиваленти 300дан 100 минггача АҚШ доллари бўлган миқдорда биржа томонидан ташкил қилинадиган алоҳида савдо майдончасида электрон савдолар воситасида харид қиладилар. Улар харид қиладиган товарлар, ишлар, хизматлар рўйхати махсус Ҳукумат комиссияси томонидан белгиланади (2013 йил 5 апрелдаги ПҚ-1948-сон Президент қарорининг 1-банди).

Биржа сайтида Хукуматнинг корпоратив харидлар комиссияси томонидан 2014 йил 5 апрелда тасдиқланган Табиий монополия субъектлари, устав фондидаги давлат улуши 50 фоиздан ортиқ бўлган давлат унитар корхоналари ва хўжалик жамиятлари томонидан харид қилинадиган товарлар (ишлар, хизматлар) гуруҳининг Рўйхатига товарлар (ишлар, хизматлар)нинг сараланган рўйхати жойлаштирилан. Унинг «Автотранспорт воситаларига қўшимча техник асбоблар ва анжомларни ўрнатиш бўйича хизматлар» номли 20-сонли гуруҳида «газ анжомини (метан, пропан) ўрнатиш» ҳам мавжуддир.

Битта контракт бўйича 300 АҚШ долларигача тенг бўлган суммадаги давлат харидлари ва корпоратив харидлар ҳам буюртмачининг ташаббуси билан биржада ташкил этиладиган ва ўтказиладиган электрон савдолар орқали амалга оширилиши мумкин (2013 йил 11 июндаги 166-сон ВМҚ 2-иловасининг 5-бандини 1-хатбошиси).

 


[1] Одатда далолатнома, баённома шаклида расмийлаштирилади. 

[2] Шартномаларда 15 фоиз миқдорида олдиндан тўловни амалга ошириш назарда тутилади, Вазирлар Маҳкамаси томонидан белгиланган ҳоллар бундан мустасно (БК 122-моддасининг 5-қисми).

[3] Тендер савдолари 100 минг АҚШ долларига тенг миқдордан ортиқ битта контракт бўйича товарлар етказиб беришни амалга оширишда ўтказилади. 300 дан 100 минг АҚШ долларигача тенг суммадаги битта контракт бўйича етказиб беришларни амалга оширишда харидлар буюртмачи томонидан ташкил этиладиган махсус комиссия қарорига кўра энг яхши таклифларни танлаб олиш асосида тендер савдолари ўтказмасдан (Низомнинг 5-4 ва 5-5-бандларида назарда тутилган ҳоллардан ташқари) амалга оширилади (Низомнинг 5-банди). 300 АҚШ долларига тенг суммадан ошмаган миқдорда товарлар (ишлар, хизматлар) сотиб олинганда (рўйхати Давлат харидлари бўйича Ҳукумат комиссияси томонидан белгиланадиган, давлат харидлари биржа орқали электрон савдо йўли билан амалга ошириладиган энг зарур товарлар (ишлар, хизматлар) бундан мустасно) тендер (танлов) ўтказмасдан етказиб берувчилар (бажарувчилар, пудратчилар) билан контрактлар тузилиши мумкин (Низом 5-1-бандининг 3-кичик банди).

Показать ответ

Со дня опубликования акта – 10.05.2017 г.

Налогоплательщик вправе использовать налоговые льготы с момента возникновения соответствующих правовых оснований в течение всего периода их действия (ч.3 ст.30 НК).

Как предписано в ч. 2 ст. 3 НК, акты налогового законодательства (далее – АНЗ) не имеют обратной силы и применяются к отношениям, возникшим после введения их в действие, если иное не предусмотрено указанной статьей.

АНЗ, смягчающие положения налогоплательщиков, имеют обратную силу, если это прямо указано в них самих (ч.4 ст.3 НК)*.

В ПП-2911 от 20.04.2017 г., п. 2 которого предусматривает упомянутую вами льготу и тем самым улучшает положение налогоплательщика, не указано, что оно имеет обратную силу. По этой причине льгота не может применяться с начала 2017 года или его второго квартала. С учетом этого и отсутствия в ПП-2911 срока введения в действие рассматриваемой льготы, она применяется со дня вступления данного акта в силу, т.е. со дня его официального опубликования (ч.7 ст.3 НК).

ПП-2911 официально опубликовано в «Собрании законодательства Республики Узбекистан» от 10.05.2017 г. №18. Следовательно, с этой даты вступил в силу как сам акт, так и предусмотренная его п. 2 льгота.

 


* Исключение: если АНЗ устраняют или смягчают ответственность за нарушение налогового законодательства, то они имеют обратную силу (ч.3 ст.3 НК).

Примером АНЗ, который был официально опубликован позднее даты его ввода в действие, является ПП-325 от 17.04.2006 г. по освобождению с 01.04.2006 г.от уплаты налога на прибыль и ЕНП предприятий, оказывающих услуги, определенные соответствующим перечнем. Т.е. в данном случае акт имел обратную силу, поскольку это было прямо указано в нем самом.

Сайт разработан в ООО «NORMA», зарегистрирован в Узбекском агентстве по печати и информации 01.06.2018 г.
Регистрационное свидетельство № 0406.
Адрес: Узбекистан, 100105, г. Ташкент, Мирабадский р-н, ул. Таллимаржон, 1/1.
Тел. 78-150-11-72, Call-центр:1172. E-mail: admin@norma.uz
Копирование материалов сайта без согласования с администрацией ресурса запрещено.
© ООО «NORMA», 2007-2020 г. Все права защищены.
18+
Яндекс.Метрика