![]() Ответов: 261
|
Ответы эксперта. Бухгалтерский учет
Показать ответ
1. Амортизация – это постепенный перенос стоимости основных средств (ОС) на расходы предприятия в течение всего срока их полезной службы (п. 32 НСБУ № 5 рег. МЮ 09.08.2024 г. N 3546). Срок полезной службы – период времени, на протяжении которого актив будет использоваться предприятием, либо количество продукции (работ и услуг), которое предприятие ожидает получить от использования этого актива (п. 3 НСБУ № 5 рег. МЮ 09.08.2024 г. N 3546). В целях бухгалтерского учета Вы самостоятельно определяете нормы амортизации ОС исходя из его срока полезной службы и метода начисления амортизации, которые необходимо отразить в учетной политике. Законодательством предусмотрено несколько методов начисления амортизационных отчислений (п. 32 НСБУ № 5 рег. МЮ 09.08.2024 г. N 3546). Начисляйте и отражайте амортизацию в бухгалтерском учете независимо от результатов деятельности предприятия в отчетном периоде. Однако, в целях налогообложения по налогу на прибыль используется только прямолинейный метод и по установленным ставкам (ч. 31 ст. 306 НК). Вы вправе начислять амортизацию по нормам ниже установленных Налоговым кодексом, закрепив в учетной политике для целей налогообложения (ч. 32 ст. 306 НК). При определении налогооблагаемой базы по налогу на прибыль, на вычитаемые расходы относятся амортизационные отчисления в размерах не более чем исчисленные в соответствии с Налоговым кодексом (п. 22 чт. 317 НК). С основными различиями в порядке начисления амортизации в целях бухучета и налогообложения подробнее ознакомьтесь в рекомендациях: Как начислять амортизацию основных средств Как определить расходы на амортизацию в целях налогообложения 2. «Импортный» НДС отнесите в зачет только после его фактической уплаты в бюджет (п. 3 ч. 1 ст. 266 НК). Если налог уплачивается частями в период предоставления отсрочки, принимайте его к зачету по мере уплаты (п. 15 Положения, прил. к ПКМ № 76 от 10.02.2020 г). 3. Рассчитайте окончательную сумму налога на имущество по истечении года исходя из налоговой базы и соответствующей ставки согласно ст. 415 НК. Как определить налоговую базу по налогу на имущество юридических лиц и сдать отчетность, подробнее читайте в наших рекомендациях: Как рассчитать налог на имущество юридических лиц Как рассчитать налог на имущество юрлиц с учетом минимальной стоимости 22.10.2024 [ID: 29833] 1. Бухгалтерия ҳисоби қандай бўлади, китоблар ҳисобдан қандай чиқарилади?
2. Солиқ оқибатлари қандай бўлади, берилган китоблар реализация ҳисобланиб қолмайдими?
Показать ответ
1. Бухгалтерия ҳисоби тўғрисидаги қонун ҳужжатларида ишлаб чиқарилган маҳсулотлар (ишлар ва хизматлар) таннархини аниқлаш кўзда тутилган. Kўрсатиладиган ўқитиш хизматларининг нархи "Маҳсулот (иш, хизмат) ишлаб чиқариш ва сотиш харажатлари таркиби ва молиявий натижаларни шакллантириш тартиби тўғрисидаги” Низомга мувофиқ белгиланади (1999-йил 5-февралдаги 54-сонли ВМҚ илова). Хизматлар нархи ҳар ой 2010 "Асосий ишлаб чиқариш"ҳисобварағининг дебетида йиғилади. Ойнинг охирги кунида бир ой давомида хизматлар кўрсатишдан тушган даромадни, шунингдек уларнинг нархини тан олиши керак. 2. Хизматлар амалда кўрсатилганда, ижрочи мижозга ЭҲФ тақдим этади. Агар Сизнинг шартномангизда алоҳида позиция мавжуд бўлса ва китобларнинг сотиш нархи кўрсатилиб ЭХФда акс эттирилган бўлса, унда бундай фаолият улгуржи савдога тегишли. Сизнинг вазиятингизда китобларни ўқувчиларга тақдим этиш хизмат кўрсатишнинг бир қисми бўлса, унда уларнинг нархи хизмат нархига киритилади (05.02.1999 й. 54-сонли ВМҚга илованинг 1.1.1-б.). Бундай ҳолда, тарқатилган китобларнинг нархи сотиш бўйича айланма деб хисобланмайди ва хизматлар учун ЭҲФда алоҳида кўрсатилмайди. Китоблар 1000 "Хом ащё ва материаллар" ҳисобварағида ҳисобга олинади ва улардан фойдаланиш вақтида хизматлар нархига (Дт 2010) ҳисобдан чиқарилади. Китоблардан фойдаланиш вақтида шартноманинг икки томонидан имзоланган материалларнинг номи ва миқдори кўрсатилган ҳолда бажарилган ишлар далолатномаси тузилади. Ижрочи сарф материалларини ҳисобдан чиқариш далолатномасини тузади. Kўрсатилган хизматлар нархини ҳисобдан чиқариш қуйидаги бухгалтерия ёзувлари билан амалга оширилади:
Ҳисобот даври охирида 9130 "Бажарилган ишлар ва кўрсатилган хизматлар таннархи" ҳисобварағи 9910 "Якуний молиявий натижа" ҳисобварағи билан ёпилади (21-сон БХМС, 2-илова, 382–383б.)
31.10.2024 [ID: 29932] 1. Имеет ли предприятие право на ведение архива?
2. Разрешается ли хранение документов бухгалтерского учета в электронном виде, во внешнем накопителе хард, не распечатывая их?
Показать ответ
1. Архивные документы негосударственных предприятий, учреждений и организаций – их частная собственность. Эти организации самостоятельно решают, как организовать хранение документов в соответствии с требованиями законодательства ст. 4 № ЗРУ-252 от 15.06.2010 г. В государственный или негосударственный архив все предприятия и организации должны сдать документы только при ликвидации ст. 5 № ЗРУ-252 от 15.06.2010 г.. 2. Электронным документом является информация, зафиксированная в электронной форме, подтвержденная электронной цифровой подписью и имеющая другие реквизиты электронного документа, позволяющие его идентифицировать ст. 5 ЗРУ № 611-II от 29.04.2004 г.. Счет-фактура, доверенность, товарно-транспортная накладная, акт сверки, договор ( по шаблону ГНК), документы в произвольной форме оформленные при помощи информационных систем операторов роуминга, а также платежные документы, сформированные в электронной форме, на основании которого осуществляется платеж приравниваются к документу на бумажном носителе и имеют одинаковую с ним юридическую силу ст. 7 ЗРУ № 611-II от 29.04.2004 г. ст. 33 № ЗРУ-578 от 01.11.2019 г. При хранении электронных документов обеспечьте возможность доступа к ним и предоставления их копий на бумажном носителе. Срок хранения электронного документа должен быть не менее, чем срок, установленный для документа на бумажном носителе аналогичного назначения, если иное не предусмотрено законодательством ст. 16 ЗРУ № 611–II от 29.04.2004 г. Как организовать хранение электронных документов и о сроках хранения основных бухгалтерских документов подробнее читайте в наших рекомендациях: https://buxgalter.uz/publish/doc/text163732_kak_hranit_elektronnye_platejnye_dokumenty https://buxgalter.uz/publish/doc/text195957_kak_hranit_buhgalterskie_doumenty1111 https://buxgalter.uz/ru/publish/doc/text169590_nujno_li_raspechatyvat_elektronnye_dokumenty https://buxgalter.uz/ru/publish/doc/text196633_kak_organizovat_hranenie_buhgalterskoy_dokumentacii 16.12.2024 [ID: 30414] Устама мукофоти ўртача иш ҳақини ҳисоблашда қўшимча қисмига киритиладими?
Показать ответ
"Ўзбекистон Қаҳрамони" унвони билан тақдирланган шахслар ойлик иш ҳақига ёки пенсияга қўшимча равишда базавий ҳисоблаш миқдорида ой сайин тўланадиган устама мукофот оладилар (ЎР 05.05.1994 йилдаги 1038-XII-сон Қонуни билан тасдиқланган "Ўзбекистон Қаҳрамони" унвони тўғрисидаги Низом 6-банд). Барча ҳолатлар учун ўртача иш ҳақи Меҳнат кодексининг 257-моддасига мувофиқ ҳисобланади. Ўртача иш ҳақини аниқлаш учун ҳисоб даври – ўртача иш ҳақи сақланган ойдан олдин ишланган календарь ойлар сони ( МК 257-м. 1-қ). Ҳисоб-китоб даври учун иш ҳақининг қўшимча қисмини – қўшимча тўловлар, устамалар, мукофотлар ва компенсация ёки рағбатлантириш тусидаги бошқа тўлов ташкил этади. Солиқ кодексида назарда тутилган, ижтимоий солиқ солинадиган, иш берувчи томонидан амалда тўланган барча турдаги тўловлар киритилади (МК 257-м. 2-қ.). Солиқ кодексининг 369-моддасида жами даромад таркибига киритилмайдиган, иш ҳақининг қўшимча қисмига қўшилмайдиган даромадлар кўрсатилган. "Ўзбекистон Қаҳрамони" фахрий унвон учун устама – киритилади, чунки меҳнатга ҳақ тўлаш тарзидаги даромадлар таркибига киради (СК 371-м. 1-қ , 3-хатбоши). 16.12.2024 [ID: 30423] Как нам отразить в бухгалтерском учёте эти операции?
Показать ответ
1. Если арендованное имущество улучшено с разрешения арендодателя, то по истечении срока договора или при его расторжении арендатор имеет право потребовать возмещения всех произведенных затрат, если иное не предусмотрено договором аренды (ст. 555 ГК). Затраты арендатора на улучшение объекта оперативной аренды (благоустройство, достройку, дооборудование, реконструкцию, модернизацию, техническое перевооружение и т. п.) отражаются как капитальные вложения (счет 0800), увеличивающие стоимость объекта оперативной аренды (п. 52 НСБУ № 6 «Учет аренды»).При возмещении всех расходов спишете объект со счета 0800 на прочие операционные расходы (счет 9430). При расчете налога на прибыль из налоговой базы вычитаются документально оформленные и экономически оправданные затраты. Если Вы обоснуете экономическую оправданность расхода, можете вычесть его при определении налоговой базы по налогу на прибыль (ч. 1–5 ст. 305 НК). Для подтверждения расходов на ремонт здания арендодателя необходимо: включить условия ремонта в договор аренды; составить смету расходов; оформить акт выполненных работ; договор с подрядчиками (если ремонт выполняется не своими силами); иметь первичные документы (ЭСФ,чеки, накладные); подписать акт приема-передачи выполненного ремонта с арендодателем; дефектный акт с указанием необходимых работ; фотофиксация до и после ремонта; приказ о необходимости ремонта; согласование с арендодателем объема работ; документы на списание стройматериалов.
Показать ответ
В связи с тем, что продолжительность трудовых отпусков по новому ТК исчисляется в календарных днях (ч. 1 ст. 221 ТК), при определении длительности трудовых отпусков не учитываются и не оплачиваются только праздничные нерабочие дни (ст. 208 ТК), приходящиеся на период ежегодного трудового отпуска (ч. 2 ст. 221 ТК). Дополнительные нерабочие дни, установленные Указом Президента № УП-213 от 22.12.2023 г., в расчет длительности отпускных дней входят и оплачиваются. В декабре 2024 года имеют место следующие даты: 8 декабря – праздничный день, но в связи с совпадением выходного дня с праздничным, он переносится на 9 декабря – участвует в продолжительности отпуска, но не оплачивается, т.к. воскресенье. 9 декабря – перенесенный праздничный день - не участвует в продолжительности отпуска, не оплачивается. 30 декабря – дополнительный нерабочий день (обратите внимание на разницу «праздничный» и «дополнительный») - участвует в продолжительности отпуска, оплачивается. 31 декабря – дополнительный нерабочий день - участвует в продолжительности отпуска, оплачивается. Средняя заработная плата рассчитывается согласно статье 257 ТК. Для определения среднедневной заработной платы применяется коэффициент 25,3. Это значит, что средняя зарплата исчисляется исходя из 6-дневной рабочей недели. Поэтому, несмотря на то что отпуск предоставляется в календарных днях, отпускные рассчитываются исходя из 6-дневной рабочей недели. https://buxgalter.uz/ru/publish/doc/text191834_kogda_i_kak_rasschityvat_srednyuyu_zarabotnuyu_platu
23.01.2025 [ID: 30755] 1. Асосий воситалар кирим қилинганда «ишга тушириш далолатномаси» қилиниши керакми?
2. Агар қилинса формасини қаердан олса бўлади?
Показать ответ
1. Хўжалик операцияларини ҳисобга олиш учун асос битимлар фактлари ва уларни бажариш бўйича буйруқларни қайд этувчи бирламчи бухгалтерия ҳужжатлари ҳисобланади. Бирламчи бухгалтерия ҳужжатлари ҳўжалик операцияларини амалга ошириш пайтида ёки улар ўтказилгандан кейин тузилади (30.08.1996 й. янги таҳрихдаги ЎРҚ N279-I,14м.). Бирламчи бухгалтерия ҳужжатининг мавжудлиги заруратдир. Ишга тушириш далолатномаси корхона балансида кўрсатилган ёки фақат бухгалтерия ҳисоби учун қабул қилинган асосий воситанинг барча стандартларга жавоб беришини, яхши ҳолатда эканлигини, бузилишлар, носозликлар ёки нуқсонларга эга эмаслигини ва маълум бир кундан бошлаб компания фаолиятида фойдаланиш мумкинлигини тасдиқлайди. Демак "ишга тушириш далолатномасини" таснифласак - бу аналитик бухгалтерия реестри бўлган бирламчи бухгалтерия ҳужжати. 2. Асосий воситалар ҳаракатини ҳисобга олиш учун қуйидаги бирламчи шакллардан фойдаланилади:
3,4,5-бандлардаги шакллар намуналари “Асосий воситалар қийматини балансдан чиқариш тартиби тўғрисида Низом”да келтирилган (АВ 21.07.2015 й. 1401-2-сон). Юқоридаги бошқа намунавий шакллар Ўзбекистон Республикаси қонунчилиги ҳужжатлари билан тасдиқланмаган бўлиб, аммо фойдаланиш учун тавсия этилади. Далолатномаларнинг бошқа шакллари одатда амалда корхоналар фаолиятининг ўзига хос хусусиятларини ҳисобга олган ҳолда шакллантирилади ва операциянинг моҳиятини тасдиқловчи ва акс эттирувчи барча керакли маълумотларни (ишга тушириш, ўрнатиш, нуқсонларни аниқлаш, ҳисобдан чиқариш) ўз ичига олиши керак. Қоидага асосан далолатнома икки томон ўртасида тузилади: асосий воситани ўтказувчи ва уни қабул қилувчи, шу жумладан уни ишга туширувчи. Томонларнинг вакиллари кўп ҳолларда фирмалар директорлари, уларнинг ўринбосарлари ёки таркибий бўлинмалар раҳбарлари ҳисобланади. Бироқ, агар зарурат бўлса, учинчи томон ҳам мутахассислар сифатида жалб қилиниши мумкин (бу, айниқса, мураккаб техник жиҳозлар, қурилмалар, ускуналар ва ҳар хил турдаги тузилмаларни ўтказиш ҳолатларида тўғри келади). https://buxgalter.uz/publish/doc/text195433_asosiy_vositalarni_ishga_tushirish_dalolatnomasi https://buxgalter.uz/uz/publish/group7541_kelib_tushish
Показать ответ
Дарҳақиқат, «хизмат сафари», «ишнинг кўчма табиати» ва «қатнаш тусидаги иш» тушунчаларини аниқ ажратиш керак. Бу кафолатлар ва компенсациялар даражасига ҳам, уларни расмийлаштириш тартибига ҳам таъсир қилади. Доимо йўлда бажариладиган иш – бу қатнаш тусидаги иш саналади (06.09.2019 йилдаги 743-сон ВМҚга 3-илова 2-§, МК 287м.1қисм). Бу ҳолатда кундалик харажатлар эмас – устама ҳақ тўланиши лозим. Расмийлаштириш ва ходимларнинг иш ҳақини тўлаш тартиби: 1. Меҳнат шартномасида албатта акс эттирилади, чунки бу – меҳнатнинг асосий шарти. 2. Сафарлар давомида ўртача иш ҳақи тўлаш талаб қилинмайди. Улар қуйидагиларни олишади – иш ҳақи ва ишнинг кўчма хусусияти учун доимий устама (бажарилаётган ишнинг қатнаш шартлари ва хусусияти туфайли ҳар куни доимий яшаш жойига қайтиб кела олмайдиган олис объектларда (иш бажариладиган жойларда) ишланган календарь кунлар учун) (06.09.2019 йилдаги 743-сон ВМҚга 3-илова 2-§ 12-18б). 3. Сафарларнинг ҳар бири учун буйруқ чиқариш талаб этилмайди. Устама ҳақ ҳисоблаш тартиби:
Устамалар бухгалтерия ҳисоби, солиқ солиш ва солиқ ҳисоботида акс эттириш тўғрисида батафсил маълумот олиш учун қуйидаги ҳаволага ўтинг: 30.01.2025 [ID: 30873] 1. Можно ли до начала осуществления деятельности оставить этот адрес? 2. Какие налоговые последствия?
Показать ответ
1. Существуют понятия «место нахождения», «почтовый адрес», «юридический адрес». С позиции налогового администрирования они – равнозначны. Место нахождения (почтовый адрес) входит в состав учетных данных юридического лица, которые в обязательном порядке должны быть представлены налоговым органам при регистрации (ст. 132 НК). По факту это и есть – юридический адрес. Согласно ст. 128НК юридические лица подлежат постановке на учет в налоговых органах по месту их нахождения. Размещение в жилом помещении многоквартирного дома предприятий, учреждений и организаций допускается только после его перевода в категорию нежилого (ч. 3 ст. 9 ЖК). Чтобы использовать жилое помещение в качестве нежилого, нужно получить разрешение (п. 4 прил. №3 к ПКМ №70 от 09.03.2016 г.). Его выдают районные (городские) отделы строительства (п. 8 пр. №1 к ПП-4546 от 9.12.2019г.). 2. Договоры аренды или безвозмездного пользования недвижимым имуществом подлежат постановке на учет в органах государственной налоговой службы (подп. «в» п. 3 ПКМ № 595 от 22.09.2021 г. п. 2 Административного регламента, прил. № 1 к ПКМ № 150 от 02.04.2022 г.). Чем грозит отсутствие регистрации договора аренды недвижимости на e-ijara:
При заключении договора между близкими родственниками о безвозмездном пользовании имуществом, обязательств по НДФЛ у сторон договора не возникает (п. 11 ст. 378 НК, прил. №8 к №ЗРУ-1011 от 24.12.2024 г). Избегайте в документах указывать недостоверный адрес, если общество в дальнейшем не намерено его использовать для своей деятельности. Непредставление в Центр государственных услуг в течение 10 дней сведений об изменении почтового адреса вашего предприятия влечет наложение штрафа на его должностных лиц от 10 до 15 БРВ (ст. 176-2 КоАО.). 25.02.2025 [ID: 31123] 1. Какой счет в бухгалтерском учете необходимо использовать счёт при его оприходовании и вводе в эксплуатацию?
2. Какие документы потребуются для его оформления?
Показать ответ
1.Железнодорожные вагоны относятся к транспортным средствам (ст.4 Закона «О транспорте»). При оприходовании и вводе в эксплуатацию железнодорожных грузовых вагонов-транспортеров следует использовать счет 0160 " Транспортные средства" в соответствии с НСБУ № 21. 2. При покупке вагонов у завода-изготовителя собственник вагонов может обратиться в железнодорожную администрацию приписки с просьбой о выделении восьмизначных номеров для нанесения их на вагоны в условиях завода. Собственные вагоны, выходящие на пути общего пользования, подлежат учету в картотеке железнодорожной администрации приписки вагона с последующей передачей необходимой информации в Информационный вычислительный центр железнодорожных администраций (далее - ИВЦ ЖА) для формирования Автоматизированного банка данных парка грузовых вагонов (далее - АБД ПВ). Собственные вагоны, не зарегистрированные в АБД ПВ, оформляются к перевозке только как груз на своих осях. Собственные вагоны должны быть приписаны к железнодорожной станции. Железнодорожные станции приписки устанавливаются по заявке собственника вагонов в соответствии с порядком, действующим на железнодорожной администрации приписки. Для регистрации вагонов в адрес железнодорожной администрации собственником предоставляется заявка с указанием следующей информации: собственник вагона, станция приписки, причина регистрации, восьмизначный и/или заводской номер вагона, полигон обращения(Правила эксплуатации и пономерного учета собственных грузовых вагонов, утв.на 68 заседании Совета по железнодорожному транспорту,18 мая 2018 г.). Рекомендуемая форма заявки приведена в Приложении 1 к настоящим Правилам. К заявкам должны прилагаться:
Показать ответ
1. Эксперт полагает, что компания открыла корпоративную VISA карту для осуществления командировочных расходов за пределами Узбекистана. Оформление авансового отчета обязательно потому, что он является первичным бухгалтерским документом, на основании которого командировочные расходы отражаются в учете. При оформлении авансового отчета в данной ситуации необходимо указать фактически использованные средства: суточные- 50$ (полностью), проживание – 60$ (частично использованная сумма). При отсутствии подтверждающих документов надо сделать отметку "Документы не предоставлены", составить служебную записку от сотрудника с объяснением. Суточные выплачиваются без документального подтверждения фактически произведенных затрат. Окончательный расчет расходов на проживание (по найму жилого помещения) осуществляется по фактически произведенным затратам командированного лица, но не выше установленных норм, с условием подтверждения этих расходов соответствующими документами (п.10,11,43 Положения, рег. МЮ №2730 от 19.11.2015 г.). Из норм Положения следует, что документы должны подтверждать именно фактический расход. Возмещение работнику командировочных расходов на проживание в гостинице за рубежом при отсутствии подтверждающих документов производится по усмотрению руководства предприятия. Суточные при загранкомандировках не требуют документального подтверждения. На них установлены нормы в разрезе стран (прил. №1 к Положению, рег. МЮ №2730 от 19.11.2015 г.). В целях налогообложения:
2. Сумма задолженности перед командированным лицом, причитающаяся сотруднику после возврата из командировки, погашается путем выдачи соответствующей суммы в наличной иностранной валюте. В случае отсутствия у организации средств в иностранной валюте, при согласии командированного лица, сумма задолженности перед последним в иностранной валюте может погашаться в эквиваленте в национальной валюте по курсу Центрального банка Республики Узбекистан, на дату сдачи авансового отчета( п.50 Положения, рег. МЮ №2730 от 19.11.2015 г.). 3. Остаток средств на КПК можно использовать в следующих загранкомандировках, либо вернуть на валютный банковский счет. 4. Законодательство не запрещает пополнять валютную корпоративную карту заранее, если у вас загранпоездка даже еще не запланирована. Корпоративный ужин обычно относиться к представительским расходам (п.25Положения, рег. МЮ №2730 от 19.11.2015г.). Представительские расходы вычитаются из налогооблагаемой базы по налогу на прибыль (ст. 305 НК). Для этого пропишите данные расходы в учетной политике в целях налогообложения. Затраты предприятия на представительские расходы не рассматриваются в качестве доходов физлиц, участвовавших в данном мероприятии (п. 5 ч. 3 ст. 369 НК).
10.04.2025 [ID: 31629] Следует ли произвести начисление компенсации днем увольнения и пересдать соответствующие отчеты, либо расчет должен отразиться в месяце обращения сотрудника, без пересдачи отчетности за прошлый период?
Показать ответ
Все суммы, причитающиеся работнику, в том числе компенсация за неиспользованный отпуск, нужно выплачивать в день прекращения трудового договора (ч. 3 ст. 172 ТК). В законодательстве нет никаких НПА, устанавливающих определенные правила отражения операций в учете в подобных ситуациях. Если предприятие будет начислять компенсацию задним числом, т.е. днем увольнения сотрудника, то необходимо будет пересдать отчетность по НДФЛ за прошлые периоды, доначислить и уплатить в бюджет причитающиеся налоги (ч. 1 ст. 83 НК). Возможно, это повлияет и на сумму налога на прибыль, если предприятие является плательщиком этого налога и представило за тот период отчет по этому налогу. Если компенсация за неиспользованный отпуск будет начислена в текущем налоговом периоде, то сумму дохода физлица нужно будет отражать в налоговой отчетности за текущий налоговый период. В любом случае, работодатель несет материальную ответственность за задержку выплат, причитающихся работнику, в том числе при прекращении трудового договора. Если работодатель нарушил сроки таких выплат, он обязан выплатить их с уплатой процентов (денежной компенсации) исходя из действующей в это время ставки рефинансирования Центрального банка за каждый день задержки, начиная со следующего дня после срока выплаты по день фактического расчета включительно. Размер причитающейся работнику денежной компенсации устанавливается в размере 10% от ставки рефинансирования Центрального банка (ст. 333 ТК). Компенсация за задержку – это неустойка, штраф за несвоевременную выплату зарплаты. Поэтому ее следует признавать в составе прочих операционных расходов предприятия (Дт 9430, Кт 6990) (п. 2.3.27 Положения, прил. к ПКМ №54 от 05.02.1999 г.). Читайте материалы по теме: 30.04.2025 [ID: 31853] Ишлатилган металлардан қолган чиқиндиларнинг қиймати таёр маҳсулотнинг таннархига қўшиладими, ишлаб чиқариш ҳисоботлари қандай юритилиши зарур?
Показать ответ
Қайтариладиган чиқиндилар - ишлаб чиқариш жараёнида ҳосил бўлган, белгиланган мақсади бўйича фойдаланилмайдиган, жисмоний шаклга эга, кейинчалик фойдаланиш ёки реализация қилиш учун яроқли бўлган қолдиқлар. Бунинг учун бозорни таҳлил қилиш ва бундай иккиламчи хом ашё тахминан қанча туришини (ушбу хом ашёнинг фаол бозори бўлса) аниқлаш лозим. Бозордан ахборот топиб бўлмаса, уни ўзингиз баҳоланг. Сўнг қўшимча маҳсулотнинг эҳтимолий реализация қилинадиган соф қийматини тасдиқлаш учун раҳбар имзоси қўйилган буйруқ чиқаринг. Қайтариладиган чиқиндиларни бошқа материаллар сифатида 1090-«Бошқа материаллар» счётида акс эттиринг ва моддий ишлаб чиқариш харажатларини шу суммага камайтиринг (Вазирлар Маҳкамасининг 1999 йил 5 февралдаги 54-сон қарорига ИЛОВА, 1.1.11 б.). Мисол учун 1 дона квадрат, галванизли, узунлиги 6 м, ҳажми 100х100х3 мм, нарҳи 1 395 971 сўм, профил трубаси ишлаб чиқаришга топширилди. Кесиш ишларидан кейин 6 метрдан 40см қолди. У ишлаб чиқаришда ишлатилиши ёки сотилиши мумкин.
30.05.2025 [ID: 32121] Как можно этот инвентарь перевести на ОС и какими проводками оформить в бухгалтерском учете?
Показать ответ
Предприятие имеет право признать инвентарь, находящийся в эксплуатации, в составе основных средств и включить его в состав балансовых активов, если он соответствует критериям признания ОС согласно учетной политике предприятия. Для этого требуется провести инвентаризацию, составить соответствующие акты и утвердить необходимые приказы. При необходимости отразить в учетной политике минимальную стоимость, по которой можно принять имущество в состав ОС. В случае восстановления на балансе ранее списанного имущества предприятие обязано отразить соответствующий доход в составе совокупного дохода при определении налоговой базы по налогу на прибыль (п. 27 ч. 3 ст. 297 НК). При принятии такого имущества в состав основных средств его стоимость определяется на основе рыночной оценки. Отражение в бухгалтерском учете операций по восстановлению на балансе списанного инвентаря в составе основных средств: односторонняя запись – Кт 014; Дт 0100 – Кт 9390. 02.06.2025 [ID: 32162] Ушбу ҳолатни тўғирлаш учун қандай бухгалтерия ўтказмалари расмийлаштириш зарур?
Показать ответ
Бухгалтерия ҳисоби Бухгалтерия ҳисобидаги олдинги даврдаги хатоларни тузатиш учун сиз бундай хатоликлар жиддий ёки жиддий эмаслигини аниқлашингиз керак. Муҳим (жиддий) хатолар - жорий ҳисобот даврида аниқланган хатолар бўлиб, улар ўтган даврлардаги молиявий ҳисоботлар ишончли деб ҳисобланмаслигига сабаб бўлади (1-сон БҲМС 114 б.). Молиявий ҳисоботнинг ҳар бир моддаси бўйича жиддийлик даражаси корхона томонидан мустақил равишда белгиланади ва бухгалтерия ҳисоб сиёсатида акс эттирилади (1-сон БҲМС 34-38 б.). Мисол учун, ўтган чоракдаги 2-сон шакл — «Молиявий натижалар тўғрисидаги ҳисобот»нинг 010-сатрида кўрсатилган маҳсулотлар, товарлар, ишлар ва хизматларни реализация қилишдан олинган соф тушумнинг 1 % ортиқ бўлган кўрсаткичидан ошадиган сумма, жиддий хато бўлиб ҳисобланиши тўғрисидаги қоида. Муҳим хатолар - жорий йилнинг 1 январ ҳолатига тўпланган тақсимланмаган фойда қолдиғи ҳисоби эвазига тузатилади (1-сон БҲМС 116 б.)Бунда ўтган давр учун молиявий ҳисобот қайта тақдим этилмайди. Аммо жорий давр учун молиявий ҳисоботга тушунтириш хатида олдинги ҳисоботлар билан таққослаганда тўпланган фойда кўрсаткичлари ўртасидаги номувофиқлик сабабларини очиб бериш керак(1-сон БҲМС 117 б.). Бу ҳолатда бухгалтерия ўтказмалари: Дт 4310 Кт 8710 Ўтган даврларнинг муҳим бўлмаган хатолар суммаси жорий даврнинг соф даромади ёки зарарига киритилади - Дт 4310 Кт 9390 (1-сон БҲМС 115 б.) Солиқ ҳисоби Бухгалтерия ҳисобидан фарқли ўлароқ, солиқ ҳисобида алоҳида қоидалар ва талаблар амал қилади. Ўзи илгари тақдим этган солиқ ҳисоботида ҳисоблаб чиқарилган солиқ суммаси камайишига (ўзгаришига) олиб келган нотўғри ёки тўлиқ бўлмаган маълумотларни ва (ёки) хатоларни аниқлаган солиқ тўловчи ушбу солиқ ҳисоботига зарур тузатишларни киритиши ва солиқ органига аниқлаштирилган солиқ ҳисоботини тақдим этиши шарт (СК 83-м. 1-қ.). Агар СКнинг 83-м., 1-қ.да кўрсатилган ҳолатлар ҳисоблаб чиқарилган солиқ суммасининг камайишига олиб келмаган бўлса, солиқ тўловчи ўзи илгари тақдим этган солиқ ҳисоботига зарур тузатишлар киритишга ва солиқ органига аниқлаштирилган солиқ ҳисоботини тақдим этишга ҳақли (СКнинг 83-м., 2-қ.). Қўшимча материал: https://buxgalter.uz/publish/doc/text198013_utgan_yillardagi_hatolar_qanday_tuzatiladi 16.06.2025 [ID: 32230] Ушбу операциялар бўйича бухгалтерия ўтказмаларини расмийлаштириш тартиби кандай амалга оширилади?
Показать ответ
Сиз кўрсатган ҳолатда МЧЖ икки хил фаолиятни амалга оширмоқда – ярим тиркамани ўз эҳтиёжи учун сотиб олиш ва жисмоний шахслар номидан, комиссия шартномаси асосида олиб кириши (комиссионер сифатида). Импорт қилинган АВнинг ҳисобга қабул қилинадиган бошланғич қийматини қуйидаги формула бўйича аниқланг (5-сон БҲМС 11-б.13-б): БҚ = КҚ + БТ + БХ, бу ерда: КҚ – АВни ҳисобга қабул қилиш санасидаги МБ курси бўйича аниқланган контракт қиймати; БТ – божхона тўловлари (ҚҚСдан ташқари, агар корхона уни ҳисобга олиш ҳуқуқига эга бўлса); БХ – импорт қилинган АВни сотиб олиш билан боғлиқ бўлган бошқа харажатлар. Қуйида ушбу операция бўйича бухгалтерия ўтказмалари тартиби билан танишинг: Иккинчи холатда мисол учун ярим тиркаманинг нархи 100 млн. сўм деб ҳисобласак комиссионернинг бухгалтерия ҳисоби:
Дт 4330 — Кт 5110 Дт 4890 — Кт 6990 Дебет 002 — 100 млн сўм Дт 6990 — Кт 4330 Дт 4010 — Кт 9030 Дт 5110 — Кт 4890 Комитент (жисмоний шахс)дан импорт қилинган ярим тиркама учун 100 млн сўм миқдорида маблағ келиб тушди. Дт 5110 — Кт 4010
https://buxgalter.uz/publish/doc/text193278_vositachilik_operaciyalarini_hujjatli_rasmiylashtirish https://buxgalter.uz/publish/doc/text193278_vositachilik_operaciyalarini_hujjatli_rasmiylashtirish https://buxgalter.uz/uz/publish/group6802_vositachilik https://buxgalter.uz/publish/doc/text190986_vositachilik_shartnomasi_buyicha_tovarlarning_harid_qilinishi_qanday_hisobga_olinadi
Показать ответ
Сизнинг саволингизда заводнинг тузилиши аниқ кўрсатилмаган, яъни у битта бино (бир объект) дан иборатми ёки бир нечта алоҳида иншоотлар (цехлар, омборлар, ташкилий бинолар ва ҳ.к.) ни ўз ичига оладими — бу масала ҳал қилувчи аҳамиятга эга. Агар завод битта бинодан иборат бўлса: Сув, газ, электр тармоқлари ва ҳисоблагич ускуналар ушбу бинонинг хизмат қилиши учун мўлжалланган бўлса — уларни завод қурилиши таркибида ягона иншоот сифатида (0810) ҳисобга олиб, кейинчалик асосий воситага (0100) ўтказиш мумкин. Агар завод бир нечта алоҳида иншоотлардан ташкил топган бўлса: Масалан, электр, газ ва сув тармоқлари цех, маъмурий бино, омбор ёки иситиш қурилмалари учун алоҳида тортиб келинган бўлса, бу ҳолда ҳар бир тармоқни мустақил иншоот сифатида 0810-счётда ҳисобга олиш ва кейинчалик уни асосий восита сифатида рўйхатга киритиш мақсадга мувофиқ ҳисобланади. Ҳисоблагич ускуналар (счётчиклар) техник жиҳатдан мустақил ускуна бўлмаганлиги, тармоқнинг доимий, функционал қисми ҳисобланиши ва ушбу тармоқларнинг нормал ишлашини таъминлаш мақсадида ўрнатилган ажралмас қисми бўлганлиги учун қиймати иншоот билан биргаликда, 0810-ҳисобига киритилади. Хулоса шуки, ҳар бир коммуникация объектини алоҳида ҳисобга олиш ёки умумий тарзда юритиш масаласи заводнинг тузилишига ва тармоқларнинг хизмат қиладиган қисмларига боғлиқ. Агар объектлар функциялари ва жойлашуви бўйича мустақил бўлса — уларга алоҳида иншоот сифатида ёндашиш тўғри ҳисобланади. Қўшимча маълумот учун қуйидаги ҳавола буйича ўтинг: https://buxgalter.uz/publish/doc/text203236_qurilish_eki_rekonstrukciya_ishlari_tugagandan_keyin_asosiy_vositalarni_hisobga_olish_tartibi
|