Ответов: 209
Ответы эксперта. Хозяйственная деятельность
26.05.2016 [ID: 5672] 1.Юридик ёки жисмоний шахс акциядорлик жамиятидаги ўзларига тегишли акцияларни хорижий инвесторларга сотганларида, сотилган акциялари учун ваколатли банкдаги хисобварағларига келиб тушган хорижий валютадаги тушумдан мажбурий сотишни амалга оширишлари керакми? 2. Акциядор хисобланмиш жисмоний ёки юридик шахслар, акцияни сотишдан келиб тушган хорижий валютадаги тушумни қайси мақсадларда ишлатилишлари мумкин, ушбу ҳолатда, хорижий валютадаги тушумни ишлатиш мақсадлари буйича чекловлар мавжудми?
Показать ответ

Вазирлар Маҳкамасининг 2000 йил 29 июндаги 245- сон қарори билан тасдиқланган “Хўжалик юритувчи субъектлар томонидан хорижий валютадаги тушумни мажбурий сотиш тартиби”нинг 3-бандига мувофиқ хорижий валютадаги тушумни мажбурий сотишдан:

а) халқ истеъмол товарлари ишлаб чиқаришга ихтисослаштирилаётган, устав фондида хорижий сармоя улуши 50 фоиздан ортиқ бўлган хорижий инвестициялар иштирокидаги корхоналар рўйхатдан ўтказилган пайтдан бошлаб 5 йил муддатга озод қилинади. Мазкур корхоналар, агар ушбу товарларни ўзининг ишлаб чиқариши улуши хўжалик фаолиятидан олинган тушум умумий миқдорининг 60 фоизидан ортиқни ташкил этса, халқ истеъмол товарлари ишлаб чиқаришга ихтисослашаётган корхоналар деб ҳисобланади;

б) хайрия мақсадларига хадя сифатида тушувчи хорижий валютадаги мабларлар, грантлар, улардан мақсадли фойдаланилган тақдирда, устав сармояга улушлар, шунингдек корхоналарнинг чет элдаги хорижий юридик ва жисмоний шахсларга сотилган акциялари ва бошқа қимматли қоғозларига ҳақ тўлаш учун тушган маблағлар озод қилинади (давлат активларини сотишдан тушган, қонун ҳужжатларига мувофиқ Давлат мулкини хусусийлаштиришдан тушган маблағлар жамғармасига ўтказилиши керак бўлган, кейинчалик тўлиқ миқдорда Марказий банкка мажбурий сотиладиган эркин алмаштириладиган валютадаги маблағлар бундан мустасно);

в) хорижий валютадаги кредитлар;

г) валюта бозорида сотиб олинган хорижий валютадаги маблағлар;

д) бажарилмаган импорт контрактлар бўйича қайтариладиган аванс тўловлари озод қилинади;

е) микрофирмалар, кичик корхоналар ўзлари ишлаб чиқарган товарлар (ишлар, хизматлар)ни экспорт қилишдан тушадиган валюта тушуми, экспорт товарларни 1-иловага мувофиқ рўйхат бўйича амалга оширадиган корхоналардан ташқари;

ж) давлат активларини инвестиция мажбуриятлари қабул қилиниши шарти билан бепул беришда инвестор томонидан хорижий валютадаги пул маблағлари тарзида киритиладиган ва корхонанинг алоҳида ҳисоб рақамига ўтказиладиган инвестициялар;

з) ҳисоб-китоб-клиринг палатаси ҳисоб рақамларидаги қимматли қоғозлар савдолари ташкилотчиларининг хорижий валютадаги маблағлари озод қилинишлари белгиланган.

Акциядорлар, акцияни сотишдан келиб тушган хорижий валютадаги тушумдан фойдаланиш мақсадлари қонун ҳужжатларида назарда тутилмаган.

Показать ответ

Мазкур масалага аниқлик киритиш мақсадида тегишли ваколатли давлат бошқаруви органларига мурожаат қилинганда Ўзбекистон Республикаси Молия вазирлиги ва Давлат солиқ қўмитасининг 2011 йил 25 январдаги 113, 2010-51-сонли қарори (рўйхат рақами 2195, 2011 йил 16 февраль) билан тасдиқланган “Эркин алмаштириладиган валютага экспорт қилишда имтиёзлар ва преференцияларни қўллаш мақсадида ўзи ишлаб чиқарган товарларни (ишларни, хизматларни) аниқлаш қоидалари”га киритилган ўзгартиришлардан келиб чиққан ҳолда ташқи савдо операцияларининг ягона электрон ахборот тизимининг янгиланган шакли яқин кунларда ишга тушиши маълум қилинди.

Ушбу масала борасида янада кенгроқ маълумот олиш учун Ўзбекистон Республикаси Молия вазирлиги ва Давлат солиқ қўмитасига мурожаат қилишингиз мумкин.

Шу билан бирга маълум қилинадики, Вазирлар Маҳкамасининг 2000 йил 29 июндаги 245-сон қарори билан тасдиқланган “Хўжалик юритувчи субъектлар томонидан хорижий валютадаги тушумни мажбурий сотиш Тартиби”нинг 3-банди “е)” кичик бандига мувофиқ хорижий валютадаги тушумни мажбурий сотишдан микрофирмалар, кичик корхоналар ўзлари ишлаб чиқарган товарлар (ишлар, хизматлар)ни экспорт қилишдан тушадиган валюта тушумлари озод қилиниши ҳамда экспорт товарларни юқорида кўрсатилган Тартибнинг 1-иловасига мувофиқ рўйхат бўйича амалга оширадиган корхоналар бундан мустасно эканлиги белгиланган.

 

Показать ответ

Одно из понятий рефинансирования подразумевает пролонгирование срока долга, займа и (или) увеличение его суммы.

В соответствии со статьей 3 Бюджетного кодекса Республики Узбекистан субвенцией является денежные средства, безвозмездно выделяемые из вышестоящего бюджета нижестоящему бюджету с условием их расходования на определенные цели.

Руководствуясь статьей 10 закона Республики Узбекистан от 29 августа 1998 года «О договорно-правовой базе деятельности хозяйствующих субъектов» считаем необходимым в договоре о рефинансировании (субвенции) предусмотреть предмет договора, размер рефинансирования (субвенции), сроки исполнения, порядок расчета, обязательства сторон, ответственность сторон при неисполнении или ненадлежащем исполнении договорных обязательств, порядок разрешения споров, реквизиты сторон, дату и место заключения договора, а также другие существенные условия, которые установлены законодательством для договоров данного вида или относительно которых по заявлению одной из сторон должно быть достигнуто соглашение.

Руководствуясь вышеуказанными положениями нормативно-правовых актов в договоре о предоставлении субвенции целесообразно, в частности предусмотреть следующие условия:

Предмет договора, финансирование и порядок расчетов, порядок сдачи отчета по договору, срок представления отчетов, ответственность сторон, а также прочие условия.

06.06.2016 [ID: 6429] 1. МЧЖ ўзига ажратилиб берилган худуддан салкин ичимликларни чакана савдоси учун махсус жой ажаратилиб бериш тўгрисидаги қарорни яни дислокацияни ўзи тасдиқлаши мумкинми? Ёки бу қарорни тегишли органлар (масалан, хокимият) тасдиқлаши керакми? 2. Ижарачи махсус ажратилган жойда салкин ичимликларни сотишда хар бир жой учун назорат касса аппаратини хамда терминални кўйиши шартми ёки муқим савдо жойидаги назорат касса аппарати ва терминали кифоями?
Показать ответ

Вазирлар Маҳкамасининг 2003 йил 13 февралдаги 75-сон қарори билан тасдиқланган “Ўзбекистон Республикасида чакана савдо қоидалари” (кейинги матнда - Қоидалар)нинг 3-бандига асосан турғун савдо шохобчалари - давлат ҳокимияти маҳаллий органлари томонидан белгиланган жойларда доимий асосда жойлашган савдо объектлари (дўконлар, киоскалар, ларёклар, павильонлар, дорихоналар, оптика, автомобиль ёнилғиси қуйиш шохобчалари) эканлиги белгиланган.

Шу билан бирга, Қоидаларнинг 4-бандига мувофиқ Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси томонидан чакана савдо шохобчасида бўлиши шарт бўлган асосий озиқ-овқат ва ноозиқ-овқат товарлари рўйхати белгиланиши мумкин, бундай чакана савдо тармоғининг жойлашиши республика туманлари ва шаҳарлари ҳокимликлари томонидан тасдиқланиши назарда тутилган.

Юқоридагилардан келиб чиқиб, таъкидлашимиз жоизки турғун савдо шохобчалари тегишли давлат ҳокимияти маҳаллий органлари томонидан белгиланган жойларда амалга оширилади.

Шунингдек, Қоидаларнинг 21-бандига асосан турғун савдо шохобчаларида банк пластик карточкаларидан фойдаланган ҳолда тўловларни қабул қилиш бўйича ҳисоб-китоб терминалининг мавжудлиги таъминланиши кераклиги белгиланган.

Вазирлар Маҳкамасининг 2011 йил 17 ноябрдаги 306-сон қарори билан тасдиқланган  “Аҳоли билан пулли ҳисоб-китобларни амалга оширишда фискал хотирага эга бўлган назорат-касса машиналарини қўллаш тартиби тўғрисида низом”нинг 2-бандига асосан Ўзбекистон Республикаси ҳудудида савдони амалга оширишда ва товарларни сотишда, ишларни бажариш ёки хизматлар кўрсатишда аҳоли билан пулли ҳисоб-китоблар барча хўжалик юритувчи субъектлар томонидан фискал хотирага эга бўлган назорат-касса машиналари мажбурий тартибда қўлланган ҳолда амалга оширилади, Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси томонидан белгиланадиган, ўз фаолиятининг хусусиятига кўра аҳоли билан пулли ҳисоб-китобларни фискал хотирага эга бўлган назорат-касса машиналарини қўлламасдан амалга ошириши мумкин бўлган хўжалик юритувчи субъектларнинг айрим тоифалари бундан мустасно.

Юридик ва жисмоний шахсларнинг ўз фаолияти хусусиятига кўра аҳоли билан пулли ҳисоб-китобларни фискал хотирага эга бўлган назорат-касса машиналарини қўлламасдан амалга ошириши мумкин бўлган айрим тоифалари рўйхати қуйидагилардан иборат:

1.Аҳолига пулли хизматлар кўрсатишда қатъий ҳисобот бериладиган бланкалар ҳисобланган талонлар, чипталар ва уларга тенглаштирилган бошқа ҳужжатларни берадиган юридик ва жисмоний шахслар.

2. Қуйидагиларни амалга оширадиган юридик ва жисмоний шахслар:

а) газета ва журналлар сотадиган;

б) деҳқон бозорларида савдо ўринлари ташкил этган ҳолда ўзи етиштирган қишлоқ хўжалиги маҳсулотлари, шунингдек сўйилган моллар гўшти билан савдо қиладиган (якка тартибдаги тадбиркорлар ва юридик шахслар бундан мустасно);

в) самолётларда ва поездларда (вагон-ресторанлар бундан мустасно) умумий овқатланиш маҳсулотларини сотадиган;

г) давлат ҳокимияти органлари рухсатномалари асосида кўчма (ташқарида) савдо қиладиган.

3. Турғун жойдан ташқаридаги маиший хизматлар, темирчилик, тунукачилик ишлари.

4. Давлат чегараси бўйлаб жойлашган ҳарбий савдо объектлари.

5. Умумтаълим мактабларининг ошхоналари ва буфетлари.

6. Дорихоналарнинг қишлоқ врачлик пунктлари ҳудудида ташкил этилган филиаллари.

7. Жисмоний шахслар томонидан товарларни дам олиш кунлари ярмаркаларда, автомобилларни сотиш бозорларида ва бошқа илгари ишлатилган товарларни, шунингдек тирик молларни, паррандаларни, жониворларни ва бошқаларни сотиш.

Хулоса қилиб таъкидлаш лозимки, кўрсатилган рўйхатдан ташқари барча савдо шохобчалари ҳисоб-китоб терминали ва назорат-касса машиналарига эга бўлиши лозим.

Показать ответ

Ҳақиқатдан ҳам сиз таъкидлаб ўтган муносабат контрактация шартномасини имзолаш орқали амалга оширилади. Контрактация шартномаси Фуқаролик кодексининг 465-моддасига асосан қишлоқ хўжалиги маҳсулотини етиштирувчи қишлоқ хўжалиги маҳсулотини қайта ишлаш ёки сотиш учун бундай маҳсулотни харид қиладиган шахсга - тайёрловчига шартлашилган муддатда топшириш (топшириб туриш) мажбуриятини олади, тайёрловчи эса бу маҳсулотни қабул қилиш (қабул қилиб туриш), унинг ҳақини шартлашилган муддатда белгиланган баҳода тўлаш (тўлаб туриш) мажбуриятини олади.

Шу билан бирга, Вазирлар Маҳкамасининг 2003 йил 4 сентябрдаги 383-сон қарори билан тасдиқланган  “Қишлоқ хўжалиги маҳсулотлари етиштирувчилар билан тайёрлов, хизмат кўрсатиш ташкилотлари ўртасида шартномалар тузиш, уларни рўйхатдан ўтказиш, бажариш, шунингдек уларнинг бажарилиши мониторингини олиб бориш тартиби тўғрисида низом”нинг 3-бандига асосан контрактация шартномаси бўйича хўжалик бундай маҳсулотларни қайта ишлаш ёки сотиш учун харид қилувчи шахсга қишлоқ хўжалиги маҳсулотларини келишилган муддатларда бериш мажбуриятини олади, тайёрловчи эса муайян нарх бўйича келишилган муддатларда ҳақ тўлаб ушбу маҳсулотларни сотиб олиш мажбуриятини олиши белгиланган.

Сиз таъкидлаб ўтган масала, яъни фермер хўжалиги томонидан қишлоқ хўжалиги маҳсулотини етказиб бериш Контракция шартномасида белгиланган бўлиши лозим. Мазкур шартноманинг намунавий шакли Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2003 йил 30 октябрдаги 476-сонли Қарори билан тасдиқланган.

Ушбу Намунавий контрактация шартномасининг 3.6-бандида маҳсулотни транспортда ташиш ва тушириш бўйича барча харажатларни тайёрловчи томонидан қопланиши ҳамда маҳсулот фермер хўжалигининг транспорти билан етказиб берилган тақдирда тайёрловчи транспортда ташиш харажатларини унга қоплаши белгиланган.

Демак, сиз фермер хўжалиги билан контракция шартномасини тузсангиз маҳсулотни етказиб бериш харажатлари сиз томонингиздан қопланиши лозимлиги юқорида қайд этилган намунавий шартномада белгиланган, бироқ бунда томонлар ўз ихтиёрларига асосан кўрсатилган мажбуриятни кимга юкланишини ўзаро келишиб олишлари мумкин.

Маълумот ўрнида таъкидлаш жоизки, юк ташиш Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг 2001 йил 12 майдаги 222-II-сон қарори билан тасдиқланган “Амалга оширилиши учун лицензиялар талаб қилинадиган фаолият турларининг рўйхати”га асосан лицензияланадиган фаолият турига киритилган, бироқ сиз таъкидлаб ўтган ҳолатда фермер хўжалигининг асосий фаолияти юк ташиш эмас, балки ўзи етиштирган маҳсулотни етказиб бериш шуни инобатга олган ҳолда бу фаолият лицензияланадиган фаолият турига кирмайди ва сиз фермер хўжалиги билан контракция шартномаси тузиб ушбу мажбуриятни кимга юклашни ўзаро келишилган тартибда контракция шартномасида назарда тутишингиз мумкин.

09.06.2016 [ID: 6455] Бизнинг микрофирма раҳбаримиз Вазирлар Маҳкамасининг 26.04.2016 йил №121-сонли қарори талабларига мувофиқ жорий йил 31-майда «UZBEKISTAN AGROTECH EXPO-2016» кўргазма савдода қатнашди ва теплица шартномасини имзолади. Теплица қурилмаси 9406003100 ТИФ ТН кодга эга бўлиб агар ушбу ускуна Ўзбекистон Республикаси Президентининг 24.08.2006 йилдаги ПҚ-449 Қарори 7-бандига кўра фақатгина V халқаро ихтисослашган савдо кўргазмасида харид қилинган минитехнология ва ихчам асбоб-ускуналар агрофирмалар ва фермер хўжаликликлари томонидан харид қилинганда божхона тўловларидан ҚҚС дан озод қилиш имтиёзлари назарда тутилган. Илтимос, бизга агрофирма тушунчаси, мақоми ҳақида маълумот берсангиз. Қанақа қилиб агрофирма ташкил қилиш мумкин. Уни функцияларига нималар киради?
Показать ответ

Вазирлар Маҳкамасининг 2006 йил 10 мартдаги 42-сон қарори билан тасдиқланган “Мева-сабзавотчилик ва узумчилик соҳасида агросаноат фирмалари ташкил этиш ва уларнинг фаолиятини йўлга қўйиш тартиби тўғрисида низом”га мувофиқ агрофирма фермер хўжаликлари ва аҳоли томонидан етиштирилган мева-сабзавот маҳсулотлари ва узумни қайта ишлаш ҳамда сотиш асосий фаолияти бўлган юридик шахс ҳисобланади.

Кўрсатилган Низомнинг 3-бандига асосан қуйидагилар Агрофирманинг муассислари бўлиши мумкин:

мева-сабзавот маҳсулотлари ва узум, шунингдек бошқа қишлоқ хўжалиги маҳсулотлари етиштиришга ихтисослашган фермер хўжаликлари;

барқарор хўжалик алоқаларига ва илғор ишлаб чиқариш технологияларига эга бўлган мева-сабзавот маҳсулотлари ва узумни қайта ишлаш корхоналари;

юридик шахс бўлмаган якка тартибдаги тадбиркорлар;

Ўзбекистон Республикасида доимий яшайдиган Ўзбекистон Республикаси фуқаролари;

хорижий инвесторлар;

Агрофирмаларда қатнашиши қонунда тақиқланмаган бошқа шахслар.

Агрофирмалар фойда олишни ўз фаолиятининг асосий мақсади қилиб олган тижорат ташкилотлари ҳисобланади ва қонунда назарда тутилган ҳар қандай ташкилий-ҳуқуқий шаклда ташкил этилиши мумкин.

Агрофирмалар улар Вазирлар Маҳкамасининг 2003 йил 20 августдаги 357-сон қарори билан тасдиқланган Тадбиркорлик субъектларини давлат рўйхатидан ўтказиш, ҳисобга қўйиш ва рухсат берувчи ҳужжатларни расмийлаштириш тартиби тўғрисида Низомга мувофиқ давлат рўйхатидан ўтказилган вақтдан бошлаб ташкил этилган ҳисобланади.

Агрофирмалар таркибида мева-сабзавот маҳсулотларини етиштириш, сақлаш, ташиш, тайёрлаш, уларнинг маркетингини олиб бориш ва бошқалар бўйича бўлинмалар ташкил этилиши мумкин.

Агрофирмалар исталган ташкилий-ҳуқуқий шаклда, шу жумладан, хорижий инвестор билан қўшма корхоналар шаклида ташкил этилиши мумкин.

Қуйидагилар Агрофирмаларнинг асосий вазифалари ҳисобланади:

мева-сабзавот маҳсулотлари ва узумни тайёрлаш, ташиш, сақлаш ва қайта ишлаш ҳамда уларни ички ва ташқи бозорларда сотиш;

мева-сабзавот маҳсулотлари ва узумни етиштириш ва қайта ишлаш бўйича замонавий технологияларни жорий этиш;

маркетинг тадқиқотлари ўтказиш, мева-сабзавот маҳсулотлари ва узум етиштиришнинг мақбул ҳажмларини белгилаш;

оқилона технология ва кооперация алоқаларини яратиш;

экспорт потенциалини кўпайтириш ва инвестициялар жалб этиш;

аҳолини иш билан таъминлаш.

Агрофирма қуйидаги ҳуқуқларга эга:

ишлаб чиқариш фаолиятини мустақил ташкил этиш ва амалга ошириш, шу жумладан, мева-сабзавот маҳсулотлари ва узумни қайта ишлаш;

етиштирилган маҳсулотларни сотиш учун юридик ва жисмоний шахслар билан, шу жумладан, бюджет ташкилотлари билан хўжалик шартномалари тузиш;

маҳсулотни сотиб олиш юзасидан фермер ва деҳқон хўжаликлари билан фьючерс контрактлари тузиш;

аҳолидан мева-сабзавот маҳсулотлари ва узум харид қилиш;

етиштирилаётган маҳсулотга ва бажарилаётган ишлар (кўрсатилаётган хизматлар)га мустақил нарх белгилаш;

олинган даромад (фойда)ни, шунингдек ўзига хизмат кўрсатувчи банкларнинг ҳисоб рақамларидаги пул маблағларини ўз хоҳишига кўра белгиланган тартибда тасарруф этиш;

кредитлар, шу жумладан, имтиёзли кредитлар олиш, бошқа юридик ва жисмоний шахсларнинг мол-мулки, пул маблағларини шартнома асосида жалб этиш ҳамда уларни ишлаб чиқаришга ва такрорий ишлаб чиқаришга йўналтириш;

ўзининг ҳуқуқлари ва қонуний манфаатларини ҳимоя қилиб судга мурожаат қилиш.

Агрофирма қонун ҳужжатларида назарда тутилган бошқа ҳуқуқлардан ҳам фойдаланади.

Агрофирма:

ўз ходимлари учун хавфсиз меҳнат шароитларини таъминлашга;

тузилган шартномалар шартларини бажаришга;

солиқлар ва мажбурий тўловларни қонун ҳужжатларида белгиланган тартибда тўлашга мажбур.

Агрофирма қонун ҳужжатларида назарда тутилган бошқа мажбуриятларни ҳам ўз зиммасига олади.

Хулоса ўрнида таъкидлаш лозимки Агрофирма тижорат ташкилоти бўлиб, исталган ташкилий-ҳуқуқий шаклда, шу жумладан, хорижий инвестор билан қўшма корхоналар шаклида ташкил этилиши мумкин ва мазкур фирмани ташкил этиш учун сиз қуйидагиларни амалга оширишингиз лозим:

1) Агрофирманинг муассисларини аниқлаб олиш, чунки муассис бўлиши мумкин бўлган шахслар кўрсатилган низомда ва юқорида қайд этиб ўтилди.

2) Агрофирманинг қандай ташкилий-ҳуқуқий шаклга эга бўлишини аниқлаб олиш (хўжалик ширкати ва жамияти, ишлаб чиқариш кооперативи, унитар корхона ва қонунларда назарда тутилган бошқача шаклда тузилиши мумкин);

3) Вазирлар Маҳкамасининг 2003 йил 20 августдаги 357-сон қарори билан тасдиқланган Тадбиркорлик субъектларини давлат рўйхатидан ўтказиш, ҳисобга қўйиш ва рухсат берувчи ҳужжатларни расмийлаштириш тартиби тўғрисида Низомга мувофиқ давлат рўйхатидан ўтказиш.

Агрофирма фаолияти билан боғлиқ бўлган қонун ҳужжатлари қуйидагилардан иборат:

а) Ўзбекистон Республикасининг Фуқаролик кодекси;

б) Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Мева-сабзавотчилик ва узумчилик соҳасида иқтисодий ислоҳотларни чуқурлаштириш чора-тадбирлари тўғрисида” 2006 йил 9 январдаги ПФ-3709-сон Фармони;

г) Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2006 йил 10 мартдаги “Мева-сабзавотчилик ва узумчилик соҳасида агросаноат фирмалари ташкил этиш ва уларнинг фаолиятини йўлга қўйиш тартиби тўғрисидаги низомни тасдиқлаш ҳақида”ги 42-сонли Қарори.

Показать ответ

Ходим иш берувчининг розилиги билан ўзига тегишли автотранспорт воситасидан фойдаланганда қилинган харажатларни компенсациялаши мумкин (Меҳнат кодексининг 173-моддаси).

Мазкур тўловлар ходимнинг меҳнатга ҳақ тўлаш тарзидаги даромадига киради ва компенсация тўловлари таркибидан ўрин олади (Солиқ кодекси 174-моддасининг 11-банди). Айни шу сабабли унга жисмоний шахслардан олинадиган даромад солиғи, ягона ижтимоий тўлов ва фуқароларнинг суғурта бадаллари умумбелгиланган тартибда солинади.

Компенсация тўловлари (меъёрлар доирасида) ЖШДС ушланадиган ҳамда ЯИТ ва фуқароларнинг суғурта бадаллари ҳисобланадиган солиқ солинадиган базага киритилмаслиги учун енгил автомобиль ушбу ходимнинг шахсий мулки бўлиши керак. Ушбу шарт Ходимларнинг шахсий автомобилларидан хизмат мақсадлари учун (хизмат сафарларидан ташқари) фойдаланганлик учун компенсация тўлаш тартиби (ВМнинг 2.04.1999 йилдаги 154-сон қарорига 3-илова) 2-бандида назарда тутилган. Унга кўра компенсация, мулкчилик шаклларидан қатъи назар, корхоналар, муассасалар ва ташкилотларнинг ишлаб чиқариш фаолияти мунтазам транспортда юриш (хизмат сафарларидан ташқари) зарурияти билан боғлиқ бўлган ва ушбу мақсадлар учун ўз шахсий енгил автомобилларидан фойдаланадиган ходимларига тўланади.

Компенсация тўлаш харажатлари хизмат енгил автомобилларини сақлаш учун фойдани тақсимлаш сметаларида назарда тутилган, корхоналар ва ташкилотлар ихтиёрида қолдириладиган маблағлар ҳисобига амалга оширилиши белгиланган.

Компенсация автомобиллар моторининг от кучи сонига қараб қуйидаги миқдорларда тўланади:

От кучи сони

Бир ой учун компенсациянинг

чекланган миқдори

100 от кучидан юқори

Энг кам ойлик иш ҳақининг 4,5 баравари

70 от кучидан 100 от кучигача

Энг кам ойлик иш ҳақининг 3,5 баравари

70 от кучигача

Энг кам ойлик иш ҳақининг 2 баравари

Компенсация миқдорлари ходимга фақат хизмат мақсадлари учун фойдаланиладиган автомобилни ишлатиш юзасидан қилинадиган харажатларни қоплашни ҳисобга олган ҳолда белгиланган.

Корхона, раҳбарининг буйруғи хизмат мақсадлари учун ўзларининг енгил автомобилларидан фойдаланувчи ходимларга компенсация тўлаш учун асос бўлиши юқорида қайд этилган Тартибнинг 5-бандида назарда тутилган.

Корхона раҳбари ишлатиш шароитларига қараб компенсациянинг чекланган миқдорини кўпи билан 10 фоизга оширишга ҳақлидир.

Компенсация олиш учун ходимлар корхона, муассаса ва ташкилот бухгалтериясига шахсий автомобиль техник паспортининг белгиланган тартибда тасдиқланган нусхасини тақдим этадилар.

Компенсация ойига бир марта, календар кунларнинг сонидан қатъи назар, ойнинг иккинчи ярми учун иш ҳақи билан бир вақтда тўланади.

Ходим таътилда, хизмат сафарида бўлган, вақтинчалик меҳнатга лаёқатсизлиги туфайли, шунингдек, у бошқа сабабларга кўра ишга чиқмаган, шахсий автомобилдан фойдаланмаган вақтлар учун компенсация тўланмайди.

Юқоридагилардан келиб чиқиб, ходим корхона раҳбари номига ўз шахсий автомобилидан хизмати вазифаларида фойдаланиш учун ариза ёзиб, унга ўзига тегишли бўлган автотранспорт воситасининг белгиланган тартибда тасдиқланган техник паспорти нусхасини илова қилади. Мазкур ариза асосида корхона раҳбари ходим билан унинг шахсий автотранспортидан хизмат вазифаларида фойдаланиши борасида қуйида намунаси келтирилган шартнома тузиши жоиз, ҳамда унинг асосида буйруқ чиқариб, унда компенсация миқдорлари кўрсатилиши шарт.

 

 

НАМУНА

 

Ходимнинг шахсий автомобилидан хизмат мақсадларида

фойдаланиши борасида

ШАРТНОМА

 

Ташкент ш.                                                                            _____йил «___»_________

 

 

_____________________________________________________________________________

(кейинги ўринларда – «Иш берувчи») номидан _____________________________________

асосида иш кўрувчи ____________________________________________________________

______________________________________________________________ бир томондан, ва

_____________________________________________________________________________

(кейинги ўринларда – «Ишчи») номидан __________________________________________

асосида иш кўрувчи ____________________________________________________________

______________________________________________________________ бошқа томондан,

биргаликда “Тарафлар” деб аталувчилар ушбу шартномани қуйидагилар тўғрисида туздилар:

1. Иш берувчи ходимнинг _____ русумли автомобилидан қуйидаги мақсадларда фойдаланади:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Автомобил Иш берувчи томонидан иш куни давомида фойдаланилади.

3. Иш куни давомида автомобилдан фойдаланиш билан боғлиқ бўлган харажатлар (бензин сотиб олиш, жорий таъмирлаш ва бошқалар) иш берувчи томонидан қопланади.

4. Автомобилнинг иш берувчи айби билан вужудга келмаган капитал таъмирлаш билан боғлиқ бўлган харажатлар ходим томонидан қопланади.

5. Иш куни давомида автомобилнинг носозлиги ва йўқолишида моддий жавобгарлик Иш берувчига юклатилади.

6. Ҳар куни иш куни якунида Иш берувчи ходимга автомобилни топширади.

7. Автомобилдан фойдаланганлик учун ходимга:

____________________ сум эксплуатация учун;

____________________ сум, эскириши учун тўланади.

8. Мазкур шартнома ___________ муддатга тузилади.

9. Мазкур Шартномага ҳар қандай ўзгартириш ва қўшимчалар, агар улар ёзма шаклда тузилган бўлса ва томонларнинг бунга вакил қилинган вакиллари томонидан имзоланган бўлса, ҳақиқий ва мазкур Шартноманинг ажралмас қисми ҳисобланади.

10. Мазкур Шартнома уни барча томонлар имзолаган пайтдан бошлаб кучга киради.

11. Мазкур Шартнома ҳар бир томон учун бир нусхадан икки/уч нусхада тузилди. Барча нусхалар ўхшаш ва бир хил юридик кучга эгадир.

12. Томонларнинг юридик манзиллари ва имзолари.

 

Иш берувчи:

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

        (тўлиқ номи, манзили)

ҳ/р № ________________________________

МФО ________________________________

СИР _________________________________

Директор _____________________________

                  (Ф.И.О.)

М.Ў.  ________________________  имзо

 

 

Ходим

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

             (Ф.И.О.)

_____________________________________

_____________________________________

      (паспорт рақами ва серияси,

   ким томонидан ва қачон берилган)

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

             (Яшаш жойи)

 

 


 

НАМУНА

____________________________

(Корхона номи)

 

 

 

БУЙРУҚ

 

 

Ташкент ш.                             __-сон                       2016 йил «__» _____________

 

 

Ходимнинг шахсий автомобилидан

хизмат мақсадларида фойдаланиши ҳақида

 

 

Чинниев Дамир Авазовичнинг шахсий автомобилидан хизмат мақсадларида фойдаланиши учун:

 

БУЮРАМАН:

1. Чинниев Дамир Авазовичга харажатларни қоплашнинг қуйидаги миқдорлари ўрнатилсин:

а) ҳар ой бензин сотиб олишга энг кам иш ҳақининг ______ баравари миқдорида;

б) мой алмаштириш учун энг кам иш ҳақининг ______ баравари миқдорида;

в) вақт вақти билан техник кўрикдан ўтказиш учун энг кам иш ҳақининг ______ баравари миқдорида.

2. Бош ҳисобчи ўрнатилган тартибда тақдим қилинган ҳужжатлар асосида маблағ ажратсин.

3. Мазкур буйруқ ижросини ўз зиммамда қолдираман.

 

 

 

Директор                                   ___________                      ____________________

                                                   имзо                                       Ф.И.Ш.

 

 

 

Буйруқ билан танишдим:  _____________________              __________________

                                                (имзо)                                                 (Ф.И.Ш.)

 

 

Показать ответ

В части первой статьи 72 Налогового кодекса Республики Узбекистан предусмотрено, что на территории Республики Узбекистан реализация товаров, выполнение работ, оказание услуг за наличный денежный расчет осуществляются с обязательным применением контрольно-кассовых машин с фискальной памятью, включенных в Государственный реестр контрольно-кассовых машин.

В объектах розничной торговли и оказания услуг, осуществляющих денежные расчеты с населением, оснащение хозяйствующими объектами расчетных терминалов является обязательным (Положение о порядке оснащения и применения платежных терминалов при осуществлении денежных расчетов с населением рег.1986 от 27 июля 2009 года ).

При этом исключением от этой правилы являются лица предусмотренные в Перечне отдельных категорий юридических и физических лиц, которые в силу специфики своей деятельности могут осуществлять денежные  расчеты  с населением без применения контрольно-кассовых машин с фискальной памятью утвержденное Постановлением Кабинета Министров Республики Узбекистан от 17 ноября 2011 года №306.

Согласно указанному Перечню лицами имеющие право осуществлять денежные расчеты с населением без применения контрольно-кассовых машин являюся слудующие:

1. Юридические и физические лица, которые при оказании услуг населению выдают талоны, билеты или другие приравненные к ним документы, которые являются бланками строгой отчетности.

2. Юридические и физические лица, осуществляющие:

а) продажу газет и журналов;

б) торговлю на дехканских рынках с оборудованных торговых мест сельскохозяйственной продукцией, а также мясом убойных животных собственного производства

в) реализацию продукции общественного питания в самолетах и поездах (кроме вагон-ресторанов);

г) выездную (выносную) торговлю, осуществляемую на основе разрешений органов государственной власти.

3. Услуги бытового обслуживания вне стационара, кузнечные, жестяные работы.

4. Объекты военной торговли, расположенные вдоль Государственной границы.

5. Столовые и буфеты общеобразовательных школ.

6. Филиалы аптек, созданные на территории сельских врачебных пунктов.

7. Физические лица, реализующие товары на ярмарках выходного дня, рынках по реализации автомобилей и иных бывших в употреблении товаров, а также осуществляющие продажу живого скота, птиц, животных и т.д.

Контроль за соблюдением порядка применения контрольно-кассовых машин с фискальной памятью и расчетных терминалов осуществляется органами государственной налоговой службы.

За осуществление торговли и оказание услуг без применения (без установления) контрольно-кассовых машин с фискальной памятью и (или) расчетных терминалов по приему платежей по пластиковым карточкам, когда их применение является обязательным, а равно реализация товаров и оказание услуг без выписки покупателю квитанции, выдачи талонов, чека или других приравненных к ним документов, когда выписка или выдача таких документов является обязательной, влечет наложение штрафа в размере, предусмотренном частью первой статьи 119 Налогового кодекса, за использование контрольно-кассовых машин, не соответствующих техническим требованиям или с нарушением программы обслуживания фискальной памяти, а также отказ от приема платежей по пластиковым карточкам, влечет наложение штрафа, в размере, предусмотренном частью третьей статьи 119 Налогового кодекса.

Совершение действий, предусмотренных в части первой статьи 119 Налогового кодекса, в течение одного года после применения штрафа влечет наложение штрафа, предусмотренного в части второй настоящей статьи, а совершение действий, предусмотренных в части третьей настоящей статьи, в течение одного года после применения штрафа влечет наложение штрафа, предусмотренного в части четвертой настоящей статьи.

При этом, под налоговым правонарушением, совершенным в течение одного года, понимается правонарушение, совершенное в течение двенадцати месяцев со дня принятия органом государственной налоговой службы решения о предоставлении срока для добровольной уплаты штрафа или применения штрафа судом. (Постановление Пленума Высшего хозяйственного суда Республики Узбекистан от 18.06.2010 г «О некоторых вопросах применения Хозяйственными судами общей части Налогового кодекса Республики Узбекистан» №210)

Таким образом, при обязательности применения контрольно-кассовых машин с фискальной памятью и расчетных терминалов по приему платежей по пластиковым карточкам хозяйствующие субъекты не должны осуществлять торговлю и оказывать услуги без их применения. Несоблюдение данных требований закона влечет применение финансовых санкций в отношении субъектов предпринимательства.

Показать ответ

Ўзбекистон Республикаси «Суд хужжатлари ва бошқа орган ҳужжатларини ижро этиш тўғрисида»ги Қонуни 80-моддаси талаблари бузилган ёки бузилмаганлигини аниқлаш, сиз қайд этган ташкилотлар ва қарздор ташкилот ўртасида қарздорлик қандай вужудга келганлигини ёритувчи маълумотларга асосланиб аниқланади.

Шундай бўлсада таъкидлаш жоизки агарда саволингизда кўрсатилган ташкилотлар бир навбатдаги ундирувчилар ҳисобланса, Ўзбекистон Республикасининг “Суд ҳужжатлари ва бошқа органлар ҳужжатларини ижро этиш тўғрисида”ги Қонуни
79-моддасига мувофиқ ундирилган сумма бир навбатдаги барча талабларни тўла қаноатлантириш учун етарли бўлмаса, улар ҳар бир ундирувчига тегишли суммага мутаносиб равишда қаноатлантирилади.

Шундан келиб чиқиб, агарда мол-мулк сотувидан келиб тушган сумма бир навбатдаги барча талабларни тўла қаноатлантириш учун етарли бўлмаса, мол-мулк сотувидан келиб тушган сумма ҳар бир ундирувчининг ундирилиши керак бўлган суммага мутаносиб равишда тақсимланиши лозим.

Бунда сиз бошқа ундирувчилар билан бир навбатда эканлигингизни аниқлаштиришингиз жоиз.

Показать ответ

Адлия вазирлигида 2004 йил 26 июлда 1390-сон билан рўйхатга олинган “Айрим турдаги акцизли товарларни ишлаб чиқариш ва сотишнинг ҳисоби тизими тўғрисидаги” вақтинчалик низомнинг 26-бандида акцизли товарларнинг айрим турларини ишлаб чиқариш ва сотишни амалга оширадиган хўжалик юритувчи субъектлар ҳар ойда рўйхатдан ўтказиш жойидаги солиқ органларига ЎзР ДСҚ томонидан тасдиқлайдиган шаклда (АВ рўй. №2074 27.01.2010й.) ва муддатларда, корхонанинг раҳбари ва бош бухгалтери, шунингдек тегишли ҳолларда Молия вазирлигининг корхонага биркитилган молия инспектори имзолаган сотиш ҳажмлари тўғрисидаги маълумотларни тақдим этилиши белгиланган.

Алкоголли маҳсулотлар акциз солиғига тортиладиган товарлар турига киради (22.12.2015й ПҚ-2455-сонли қарорнинг 13-1-иловаси). Демак, юқоридаги низомда кўзда тутилган маълумотларни солиқ органларига тақдим этиш мажбурияти алкоголли маҳсулотларнинг чакана савдоси билан шуғулланувчи корхоналарга ҳам тегишли.

Показать ответ

Взаимоотношения субпотребителей с потребителем и предприятием территориальных электрических сетей при поставке электрической энергии и взаиморасчетах за потребленную электрическую энергию регулируются в соответствии с Правилами пользования электрической энергией, утвержденными постановлением Кабинета Министров Республики Узбекистан от 22 августа 2009 г. №245, на основании договора электроснабжения, заключенного между предприятием территориальных электрических сетей и потребителем, электроустановки которого непосредственно присоединены к электрическим сетям предприятия территориальных электрических сетей (Положение о порядке взаиморасчетов между потребителями электрической энергии и предприятиями территориальных электрических сетей, утвержденное Постановлением КМ РУз от 01.11.2004 г. №511).

Согласно пункту 2 Правил пользования электрической энергией, утвержденных постановлением Кабинета Министров Республики Узбекистан от 22 августа 2009 г. №245, субпотребителем является потребитель, непосредственно присоединенный к электрическим сетям потребителя с согласия предприятия территориальных электрических сетей и заключивший с потребителем договор электроснабжения. При передаче электрической энергии субпотребителю ответственность за соблюдение Правил пользования электрической энергией перед предприятием территориальных электрических сетей несет потребитель.

Форма типового договора электроснабжения разрабатывается ГАК «Узбекэнерго» в соответствии с законодательством и утверждается Государственной инспекцией по надзору в электроэнергетике, с последующим проведением правовой экспертизы в установленном порядке.

Договор электроснабжения между потребителем и предприятием территориальных электрических сетей предусматривает:

предмет договора;

условия и обязательства сторон по соблюдению установленных режимов потребления и показателей качества электрической энергии;

границы балансовой принадлежности электрических сетей и обслуживания электрических сетей и электроустановок;

места установки приборов учета;

тарифные группы потребителя по оплате за электрическую энергию;

условия по обеспечению надлежащего технического состояния и безопасности эксплуатируемых электрических сетей, оборудования и приборов;

порядок присоединения к электрической сети потребителя, субпотребителя (наименование потребителя, мощность, расчетные приборы учета, тарифы и другие данные);

минимальный объем поставки электрической энергией до уровня технологической или аварийной брони (для потребителей, подлежащих обязательному обслуживанию исходя из специфики деятельности, объемов производства основной продукции, оказываемых услуг и характеристик используемого указанными потребителями оборудования);

ответственность сторон;

порядок разрешения споров;

форс-мажорные обстоятельства;

реквизиты сторон.

При решении вопросов, связанных с заключением, изменением, расторжением или продлением действия договора электроснабжения, стороны руководствуются законодательством, а также настоящими Правилами.

При этом следует отметить, что субпотребители заключают договор электроснабжения с потребителем с согласия предприятий территориальных электрических сетей.

Также пунктом 3 Положения о порядке взаиморасчетов между потребителями электрической энергии и предприятиями территориальных электрических сетей, утвержденное Постановлением КМ РУз от 01.11.2004 г. №511, расчеты за электрическую энергию осуществляются всеми потребителями по тарифам, согласованным с ГАК «Узбекэнерго» и утвержденным Министерством финансов Республики Узбекистан.

Согласно пункту 6 указанных правил, потребители, поставляющие через свои электрические сети электрическую энергию субпотребителям, заключают с предприятием территориальных электрических сетей договор электроснабжения на общий (суммарный) объем электрической энергии, с учетом потребления электрической энергии субпотребителей.

В заключении необходимо отметить, что в вашем случае вам следует с согласия предприятий территориальных электрических сетей заключить договор электроснабжения с субпотребителем.

Относительно цены на электроэнергию:

Согласно пункту 2 указанных правил, субпотребитель также является потребителем электроэнергии и соответственно при формировании цены за электроэнергию необходимо руководствоваться тарифами, согласованными с ГАК «Узбекэнерго» и утвержденным Министерством финансов.

Показать ответ

Ваши действия правомерны, если поклажедатель уклонился от получения вещи в срок, предусмотренный договором хранения, а если срок хранения определен моментом востребования вещи поклажедателем, то вы имеете право по истечении обычного при данных обстоятельствах срока хранения вещи потребовать принятия поклажедателем вещи обратно, предоставив ему разумный срок для принятия вещи.

В случае неисполнение поклажедателем этой обязанности вы вправе, если иное не предусмотрено договором хранения, самостоятельно реализовать вещь.

Относительно пунктов которые должны быть предусмотрены в договоре хранения необходимо отметить следующее:

руководствуясь статьями 875, 876 Гражданского кодекса сторонам рекомендуется закрепить в договоре условия, определяющие характер их поведения в случае, когда хранитель в установленный срок не передал поклажедателю объект на хранение. Возможные варианты:

1) хранитель вправе не принимать вещь на хранение после этого момента, а поклажедатель обязан возместить первому убытки, причиненные просрочкой передачи вещи;

2) хранитель обязан принять вещь на хранение, но вправе изменить цену оказываемых им услуг без согласования ее с поклажедателем, но с последующим его уведомлением. Здесь также целесообразно предусмотреть, что если поклажедатель выразит согласие оплатить услуги хранителя по новой цене, то он обязан проинформировать об этом поклажедателя, направив ему соответствующее уведомление. При этом необходимо указать срок его направления (в течение трех дней с момента получения от хранителя уведомления об изменении  цены услуг и т.д.). Здесь же имеет смысл указать, что если поклажедатель его не сделает, либо откажется передать вещь на хранение по новой цене, то договор считается прекратившим свое действие;

3) хранитель обязан принять вещь на хранение и не вправе изменить в одностороннем порядке цену оказываемых услуг, но хранитель обязан в этом случае возместить поклажедателю убытки, причиненные несвоевременной передачей вещи.

Также исходя из статьи 878 Гражданского кодекса, срок в договоре рекомендуется определить периодом времени (в течение двух месяцев с момента передачи вещи и т.д.), либо предельной календарной датой (до 30 апреля 2007 года и т.д.). При этом необходимо иметь в виду, что срок хранения может совпадать, либо отличаться от срока действия самого договора. В первом случае истечение срока хранения влечет прекращение действия договора, а хранение считается оконченным, хранитель обязан возвратить вещь поклажедателю, а поклажедатель - принять ее. Условие второго случая целесообразно включать, когда стороны заключают договор об  оказании систематических  услуг по хранению, и в течение его действия поклажедатель может передавать хранителю различные объекты на определенные периоды, окончание которых обязывает стороны осуществить прием-передачу вещей в обратном порядке.

В заключении следует также отметить что поклажедатель обязан получить переданную на хранение вещь по истечении срока хранения, предусмотренного договором.

При уклонении поклажедателя от получения вещи хранитель вправе, если иное не предусмотрено договором хранения, самостоятельно реализовать вещь, а в случае, когда ее стоимость превышает сумму пятидесятикратного установленного минимального размера заработной платы, то путем  реализации вещи на  торгах в порядке предусмотренном в законодательстве.

Показать ответ

«Бухгалтерия ҳисоби тўғрисида»ги Қонунининг (янги таҳрирда) 11-моддасига асосан бухгалтерия ҳисоби субъектининг раҳбари (корхона раҳбари) бухгалтерия ҳисобини мустақил юритиши мумкинлиги назарда тутилган.

Мазкур қонуннинг 13-моддасида пул, товар-моддий бойликларни ва бошқа бойликларни қабул қилиш ҳамда бериш учун асос бўлиб хизмат қиладиган ҳужжатлар, кредит ва ҳисоб-китоб мажбуриятлари, шунингдек молиявий ва бошқа ҳисоботлар бухгалтерия ҳисоби субъектининг раҳбари томонидан ёки у белгилайдиган шахслар томонидан имзоланиши назарда тутилган.

Бухгалтерия ҳисоби субъектининг раҳбари имзолаш ҳуқуқига эга бўлган шахсларнинг иккита рўйхатини тасдиқлайди. Биринчи рўйхатга бухгалтерия ҳисоби субъектида раҳбарлик вазифаларини амалга оширувчи шахслар (корхона раҳбари), иккинчисига эса, бухгалтерия ҳисоби ва молиявий бошқариш вазифаларини амалга оширувчи шахслар (бухгалтер) киради. Агар бухгалтерия ҳисоби субъекти раҳбари бухгалтерия ҳисоби ва молиявий бошқариш вазифаларини ўз зиммасига олган бўлса, у ҳолда ҳар иккала рўйхатда ҳам ўзини кўрсатади.

Юқоридагилардан келиб чиқиб, корхонангизда бош хисобчи мавжуд бўлмаса, у ҳолда юқорида қайд этилган ҳар иккала рўйхатда ҳам корхона раҳбари ўзини кўрсатиши лозим. Бундан келиб чиқадики, агарда корхонангиз раҳбари бухгалтер вазифасини бажарса, унда бухгалтер назарда тутилмаган деган изоҳни бериш шарт эмас деб ҳисоблаймиз, чунки мазкур ҳолатда ушбу вазифани корхона раҳбари амалга ошириши мумкинлиги қонунда ўз аксини топган.

Показать ответ

Агарда сизнинг асосий фаолиятингиз ўзгармаган бўлса, сиз ўз ХХТУТ кодингизни ўзгартиришингиз лозимлигини талаб этувчи норма мавжуд эмас. Тадбиркорлик субъектлари қонун ҳужжатларида ман этилмаган ҳар қандай фаолиятни амалга оширишга ҳақли. Юридик шахс бўлган тадбиркорлик фаолияти субъектларининг муассислари таъсис ҳужжатларида фаолиятнинг фақат асосий турларини санаб ўтишга ҳақли. Юридик шахс бўлган тадбиркорлик фаолияти субъектлари таъсис ҳужжатларида кўрсатилмаган фаолият тури билан ҳам шуғулланиши мумкин. (Тадбиркорлик фаолияти эркинлигининг кафолатлари тўғрисида”ги Қонун, 19-модда иккинчи қисм).

Шу билан бирга агарда корхоналар ва ташкилотларнинг ягона давлат реестрига ўзгартириш киритишни тақозо этувчи тадбиркорлик субъекти - юридик шахснинг фаолияти тури ва унда ишловчиларнинг ўртача йиллик сони ўзгарса, давлат статистика органлари тадбиркорлик субъектини жалб қилмаган ҳолда, қонунчиликка мувофиқ ҳолда тақдим қилинадиган йиллик статистик ҳисоботлар асосида тегишли ўзгартиришлар киритади ва бу ҳақда рўйхатдан ўтказувчи органлар, давлат солиқ хизмати органлари ҳамда тадбиркорлик субъектини хабардор қилади. (2006 йил 24 майдаги ПҚ-357 сон қарори иловасининг 36-банди иккинчи хатбоши).

Юқоридагилардан келиб чиқиб, таъкидлаш жоизки агарда сизнинг асосий фаолиятингиз ўзгармаган бўлса сиз ўз ХХТУТ кодингизни ўзгартиришингиз шарт эмас. Сиз қонун ҳужжатларига зид бўлмаган таъсис ҳужжатингизда кўрсатилмаган фаолият тури билан ҳам шуғулланишингиз мумкин.

Показать ответ

1. Мазкур масалани тартибга солувчи бир қатор қонун ҳужжатлари мавжуд жумладан, Ўзбекистон Республикасининг “Ер ости бойликлари тўғрисида”ги Қонуни, Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2011 йил 2 майдаги ПҚ-1524-сонли “Норуда фойдали қазилмаларни ўз ичига олган ер қаъри участкаларидан фойдаланиш ҳуқуқи учун лицензиялар бериш тартиби тўғрисидаги низомни тасдиқлаш ҳақида”ги Қарори мавжуд.

Маълум белгиланган ва тегишли тартибда рухсат олинган ер қаъридан норуда фойдали қазилмаларни (известняк ва бошқалар) қазиб олиш лицензияланадиган фаолият турига киради ва мазкур карьердан фойдаланиш ҳуқуқига эга бўлган юридик шахслар лицензияда кўрсатилади ва лицензияда кўрсатилмаган шахслар ундан фойдаланиш ҳуқуқига эга эмас.

Юқоридагидан келиб чиқиб, норуда фойдали қазилмаларни ўз ичига олган ер қаъри участкалари (кейинги ўринларда - каръер) тегишли тартибда лицензия асосида ажратилади ҳамда лицензиясиз каръердан фойдаланиш ноқонуний ҳисобланади.

Қонун ҳужжатларида каръердан фойдаланиш тартиби белгилаб ўтилган, хусусан ундан фойдаланишда қуйидагиларга эътибор қаратиш лозим:

ер қаъри участкаси қайси мақсадда берилган бўлса, ундан шу мақсадда фойдаланиши;

ер қаъридан фойдаланиш ва минерал хом ашёни қайта ишлаш билан боғлиқ ишларни олиб бориш технологияси нормалари ва қоидаларига риоя этиши;

кончилик ишларини ривожлантиришнинг техник лойиҳалари ва режаларидаги, шунингдек углеводород конларини ишлатиш ва ободонлаштириш лойиҳаларидаги талабларга риоя этиши;

фойдали қазилма конларини ишлатиш, ер қаъридан фойдали қазилмаларни кавлаб олиш билан боғлиқ бўлмаган бошқа мақсадларда фойдаланиш жараёнида геологик, маркшейдерлик ва бошқа ҳужжатларни юритиши ҳамда уларнинг сақланишини таъминлаши;

чиқариб олинадиган ва ер қаърида қолдириладиган асосий фойдали қазилма ва у билан бирга жойлашган фойдали қазилмалар ҳамда қўшилиб чиқадиган компонентлар захиралари, шунингдек минерал хом ашёни ва техноген минерал ҳосилаларни қайта ишлаш маҳсулотлари миқдори ва сифати ҳисобини юритиши;

кавлаб олинаётганда қўшилиб чиқадиган, лекин вақтинча фойдаланилмаётган фойдали қазилмалар ва фойдали компонентларни сақлаши каби Ўзбекистон Республикасининг “Ер ости бойликлари тўғрисида”ги Қонуни 33, 35, 36, 37, 40, 41, 43 ва 45-моддаларида белгиланган бошқа бир қатор талабларга риоя қилиш жоиз.

2. Агарда сизга мазкур ер қаъридан фойдаланишга берилган лицензияда бошқача тартиб назарда тутилмаган бўлса, сиз ушбу каръердан кавлаб олган қазилмани қонун ҳужжатларида белгиланган тартибда сотишингиз мумкин.

 

3. Солиқ кодексига мувофиқ сиз ер қаъридан фойдаланувчи сифатида қуйидаги солиқлар ва махсус тўловларни тўлайсиз:

1) ер қаъридан фойдаланганлик учун солиқ;

2) қўшимча фойда солиғи;

3) бонус (имзоли ва тижоратбоп топилма бонуслар).

Сизнинг ҳолатингизда кавлаб олинган (ажратиб олинган) тайёр маҳсулотнинг ҳажмидан келиб чиқиб 5 фоиз миқдорида ер қаъридан фойдаланганлик учун солиқ солинади. (Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2015 йил 22 декабрдаги ПҚ-2455-сон Қарори 15-иловаси).

Ер қаъридан фойдаланганлик учун солиқ ставкаси белгиланган ва реализация қилиш ёки топшириш, шу жумладан бепул бериш, шунингдек маҳсулот ишлаб чиқариш мақсадида ўз истеъмоли ва бошқа эҳтиёжлари учун мўлжалланган фойдали қазилма (фойдали компонент) тайёр маҳсулот деб эътироф этилади (Солиқ кодексининг 244-моддаси иккинчи қисми).

Шу билан бир қаторда, мазкур маҳсулотни реализация қилиши учун ҳам Солиқ кодексида назарда тутилган умумбелгиланган солиқларни тўлашингиз лозим бўлади.

Солиқ кодексининг 313, 317 ва 325-2- моддаларига асосан солиқ солиш объекти бўлиб соф тушум тушунилади. Бунда СК 132-моддасида назарда тутилган бошқа даромадлар солиқ солиш объекти бўлиб қаралмайди. Шунинг учун карьердан қазиб олинган хом ашё доимий равишда олди-сотди қилинса, уни реализация қилишдан тушум:

- бюджетдан ташқари пенсия жамғармасига;

-Республика йўл жамғармасига;

-бюджетдан ташқари умумтаълим мактаблари, касб-ҳунар коллежлари, академик лицейлар ва тиббиёт муассасаларини реконструкция қилиш, мукаммал таъмирлаш ва жиҳозлаш жамғармасига мажбурий ажратмаларга тўланиши лозим.

Показать ответ

Умумий овқатланиш корхоналарининг иш режими, мулкчилик шаклларидан қатъи назар, мустақил равишда белгиланади. Тасдиқланган иш соатларига мулкчиликнинг барча шаклларидаги корхоналар томонидан мажбурий тартибда риоя қилиниши керак (2003 йил 13 февралдаги 75-сонли Вазирлар Маҳкамаси Қарорининг 2-иловаси 9-банди).

Шунингдек, умумий овқатланиш субъекти истеъмолчиларга ўзининг тўлиқ номи, иш режими, тавсия этиладиган маҳсулотлар, товарлар ва кўрсатиладиган хизматлар тўғрисидаги зарур ва ишончли маълумотларни кўргазмали ва қулай шаклда етказиши шартлиги юқорида кўрсатилган Вазирлар Маҳкамаси қарорида белгиланган.

Шундан келиб чиқиб, мазкур умумий овқатланиш жойининг иш вақти жамиятингиз ижро органи раҳбари томонидан мустақил белигиланади. Агарда, умумий овқатланиш жойининг иш режими тўғрисидаги маълумотлар тегишли тартибда тасдиқланмаган бўлса, савдо ёки хизмат кўрсатиш қоидаларини бузиш деб қаралиб, тегишли  жавобгарлик чорасини қўллашга асос бўлиши мумкин (2003 йил 13 февралдаги 75-сонли Вазирлар Маҳкамаси Қарорининг 2-иловаси 26-банди тўртинчи хатбоши).

Мисол учун, агарда умумий овқатланиш жойининг кириш қисмида тегишли тартибда жамият директори томонидан тасдиқланган иш режими соат 9:00 дан 23:00 гача белгиланган бўлсада мазкур умумий овқатланиш жойи белгиланган вақтга риоя қилмаса, тегишли  жавобгарликка тортилиши мумкин.

 

 

Показать ответ

1. Для осуществления деятельности по реализации алкогольной продукции предприятиями общественного питания и розничной торговле алкогольной продукцией необходимо соответствовать следующим требованиям:

Предприятия

общественного питания 

(ПКМ от 28.03.2012 г.№ 89) 

Юридические лица

осуществляющие розничную торговлю

(ПКМ от 16.03.2007 г. № ПП-605).

ТРЕБОВАНИЯ:

наличие разрешительного свидетельства на право реализации алкогольной продукции предприятиями общественного питания;

 

наличие разрешительного свидетельства на право осуществления розничной торговли алкогольной продукцией;

 

наличие ККМ и расчетного терминала;

наличие ККМ и расчетного терминала;

наличие собственного или арендованного объекта общественного питания со складскими помещениями и оборудованием, соответствующими противопожарным, санитарным нормам и правилам;

наличие собственной или арендованной стационарной торговой точки со складскими помещениями и оборудованием, соответствующими санитарным нормам и правилам хранения и реализации алкогольной продукции;

отсутствует

удаленность стационарной торговой точки в радиусе не менее чем на пятьсот метров от образовательных, спортивных и религиозных учреждений;

не должны находиться:

- на остановках общественного транспорта;

 

- на территории лечебно-профилактических и спортивно-оздоровительных учреждений, в столовых этих учреждений и производственных предприятий;

- на территории образовательных, спортивных и религиозных учреждений;

 

не должны находиться:

- на остановках общественного транспорта, в том числе у станций метрополитена;

- на территории лечебно-профилактических и спортивно-оздоровительных учреждений, в столовых этих учреждений и производственных предприятий;

- в местах, прилегающих к аэропортам, железнодорожным вокзалам и автостанциям;

- в общественных местах и местах отдыха;

 

наличие сформированного уставного фонда не менее чем  100 МРЗП - в городах и не менее чем  50 МРЗП - в сельской местности и отдаленных горных районах.

наличие сформированного уставного фонда в размере не менее 100 МРЗП - в городах и не менее 50 МРЗП - в сельской местности и отдаленных горных районах.

 

Исходя из вышеизложенного, требования, предъявляемые к предприятиям общественного питания, осуществляющие реализацию алкогольной продукции, и предприятиям, занимающимся реализацией алкогольной продукцией различаются.

Если вы хотите заняться двумя вышеуказанными видами деятельности одновременно, тогда вы должны отвечать вышеуказанным требованиям и получить два отдельных свидетельства для каждого вида деятельности.

При этом, на предприятии общепита алкоголь для посетителей общепита может реализовываться и цельными бутылками при условии употребления алкоголя посетителями в самом предприятии общепита.

 

2-3. Санитарно-эпидемиологическое заключение выдается Центром Государственного санитарно-эпидемиологического надзора соответствующего района. Заключение органов пожарной безопасности также выдается их районными подразделениями.

Для получения указанных заключений вам следует обратиться в Единый центр «Одно окно» по месту нахождения вашего объекта (ПКМ №358 от 14.12.2015 г.).

Центр «одно окно» по вашему заявлению отправит запрос в соответствующие органы для проведения проверки соответствия вашего здания противопожарной безопасности и требованиям санитарно-эпидемиологического контроля.

Показать ответ

1. Агарда корхонангизнинг ташкилий-ҳуқуқий шакли масъулияти чекланган жамият бўлса, жамиятнинг раҳбари (директори) жамият иштирокчиларининг умумий йиғилиши томонидан жамиятнинг уставида белгиланган муддатга сайланади. Жамиятнинг раҳбари унинг иштирокчилари бўлмаганлар орасидан ҳам сайланиши мумкин

Юқоридагилардан келиб чиқадики, жамиятнинг таъсисчиси ҳам жамият раҳбари бўлиши мумкин ва уни расмийлаштириш учун жамият иштирокчиларининг умумий йиғилиши чақирилиб, унда раҳбар сайланади.

Бунда раҳбар вазифасига сайланган таъсисчи ва жамият ўртасидаги меҳнат шартномаси жамият иштирокчиларининг умумий йиғилиши раиси ёки умумий йиғилишининг қарори билан ваколат берилган жамият иштирокчиси томонидан имзоланади (“Масъулияти чекланган ҳамда қўшимча масъулиятли жамиятлар тўғрисида” Қонун 39-мод.).

2. Кредитор берилган қарздан воз кечиши мумкин, агар бу ҳол билан бошқа шахсларнинг кредитор мол-мулкига нисбатан ҳуқуқларини бузмаса (ФКнинг 348-мод.).Бироқ бунинг учун қарз шартномасига тегишли ўзгартириш киритиш лозим. Фуқаролик кодексига асосан кредиторнинг мажбурият бўйича ҳуқуқлари бошқа шахсга универсал ҳуқуқий ворислик натижасида ўтиши мумкинлиги назарда тутилган (ФКнинг 318-мод.).

Таъкидлаш лозимки агар қарз шартномаси йирик битимга кирса, яъни унинг қиймати жамият мол-мулки қийматининг йигирма беш фоизидан ортиқ қийматга эга бўлса, бундай битимни тузиш тўғрисидаги қарор ваколат доирасида жамият иштирокчиларининг умумий йиғилиши ёки кузатув кенгаши томонидан қабул қилинади (“Масъулияти чекланган ҳамда қўшимча масъулиятли жамиятлар тўғрисида”ги Қонуннинг 44-мод.).

Мерос қилиб олиш эса универсал ҳуқуқий ворисликнинг бир усули сифатида қаралади (ФКнинг 82-мод. 1- қ.).

Демак сиз қарз олувчининг меросхўри билан қарз шартномасига қўшимча келишув тузиб, унда қарздан воз кечиш ҳақидаги ўзгартириш киритишингиз мақсадга мувофиқ. Шуни ҳам инобатга олишингиз лозимки, қарз қайтарилмаса, унда бу қарз олувчининг даромади ҳисобланиб, солиқ солинишига асос бўлиб хизмат қилади. Бунда сизнинг ҳолатингизда қарз олувчининг даромад солиғи унинг меросхўридан ундирилади.

Показать ответ

Авваламбор таъкидлаш жоизки, якка тартибдаги тадбиркорлик фаолиятини амалга ошириш учун якка тартибдаги тадбиркорга патент эмас балки давлат рўйхатидан ўтказилганлиги тўғрисида гувоҳнома берилади.

Якка тадбиркорни давлат рўйхатидан ўтказиш учун жисмоний шахс томонидан ўз яшаш жойидаги Инспекцияга келган ҳолда, почта алоқаси воситасида ёки Интернет тармоғи орқали давлат рўйхатидан ўтказиш тўғрисида ариза тақдим этилади (ВМнинг 30.08.2003 й., 357-сон қарори 1-иловаси 16-б.)

Қонунчиликда якка тартибдаги тадбиркорни рўйхатга олишда унинг вақтинчалик ёки доимий яшаш жойида рўйхатга олиниши борасида чекловлар мавжуд эмас.

Бундан келиб чиқадики, агарда сиз Тошкент шаҳрида Вазирлар Маҳкамасининг 2012 йил 16 февралдаги 41-сон қарорининг 1-иловасида кўрсатилган тартибда ҳисобга олинган бўлсангиз, қоида тариқасида вақтинчалик турар жойингиздаги ҳокимлик ҳузуридаги Тадбиркорлик субъектларини рўйхатдан ўтказиш инспекциясида (кейинчалик - инспекция) якка тартибдаги тадбиркор сифатида рўйхатга қўйилишингиз мумкин.

Шунингдек, Сиз вақтинчалик яшаш жойингиздаги инспекцияда эмас балки доимий яшаш жойингиздаги инспекцияда ҳам якка тартибдаги тадбиркор сифатида рўйхатдан ўтиб, ўз фаолиятингизни Тошкент шаҳрида олиб боришингиз ҳам мумкин.

Бироқ, эътиборингизни қаратишимиз жоизки, агарда Сиз бошқа вилоятда рўйхатдан ўтиб, ўз фаолиятингизни Тошкент шаҳрида олиб борсангиз, қатъий белгиланган солиқ, рўйхатдан ўтган жой эмас, балки фаолиятни амалга ошириш жойига қараб белгиланган ставкалар бўйича тўланади (СКнинг 375-моддаси).

 Маълумот тариқасида билдириладики якка тартибдаги тадбиркорлардан олинадиган қатъий белгиланган солиқ ставкалари Тошкент шаҳрида бошқа вилоятларга нисбатан баландроқ (22.12.2015 й. ПҚ-2455-сонли Президент қарорининг 12-иловаси).

Показать ответ

Агарда Сизнинг корхонангиз ҳар йили тасдиқланадиган рўйхатга киритилган бўлса, Сиз 2016 йилдаги фаолият кўрсатган даврингиз учун “2016 йилда атроф муҳитни муҳофаза қилиш тўғрисидаги ҳисобот”, яъни 1-KB (eko) топширишингиз лозим (Давлат статистика қўмитасининг 2016 йил 1 ноябрдаги 3-мб-сон қарори 113/5-сон иловаси АВ рўйхат рақами 2843), мазкур рўйхатда Сизнинг корхонангиз киритилган ёки киритилмаганлиги борасидаги маълумотни www.stat.uz web – сайти орқали билиб олишингиз мумкин.

Давлат статистика қўмитаси билан биргаликда табиатни муҳофаза қилиш ва табиий ресурслардан фойдаланишга доир давлат статистика ҳисоботлари тўғри бўлишига риоя этилиши устидан давлат назоратини Табиатни муҳофаза қилиш давлат қўмитаси олиб боради (Олий Мажлисининг 1996 йил 26 апрелдаги 232-I-сон қарорига илованинг 13-б. “д” кичик б.).  

Шу муносабат билан 1-KB (eko) ҳисоботи электрон шаклда йилнинг 27 февралдан, чет эл инвестициялари ва хорижий сармоя иштирокидаги микрофирма ва кичик корхоналар эса 27 мартдан кечиктирмай, Ўзбекистон Республикаси Табиатни муҳофаза қилиш давлат қўмитасининг ҳудудий органлари билан келишилгандан сўнг, ҳудудий статистика органларига юборилади (ВМнинг 2014 йил 27 октябрдаги 295-сон қарори иловасининг 7-б.).

Ўзбекистон Республикаси ҳудудида ифлослантирувчи моддаларни атроф табиий муҳитга чиқариб ташловчи, оқова оқизувчи ва чиқиндиларни жойлаштирувчи юридик шахслар Ўзбекистон Республикаси ҳудудида атроф табиий муҳит ифлослантирилганлиги ва чиқиндилар жойлаштирилганлиги учун компенсация тўловлари тўловчилари ҳисобланади (ВМнинг 01.05.2003 йилдаги 199-сон қарорига 5-илованинг 2-б.).

  • 1
  • 2
Сайт разработан в ООО «NORMA», зарегистрирован в Узбекском агентстве по печати и информации 01.06.2018 г.
Регистрационное свидетельство № 0406.
Адрес: Узбекистан, 100105, г. Ташкент, Мирабадский р-н, ул. Таллимаржон, 1/1.
Тел. 78-150-11-72, Call-центр:1172. E-mail: admin@norma.uz
Копирование материалов сайта без согласования с администрацией ресурса запрещено.
© ООО «NORMA», 2007-2020 г. Все права защищены.
18+
Яндекс.Метрика