Ответов: 215
Ответы эксперта. Хозяйственная деятельность
Показать ответ

1.Йўқ, бундай вазиятда хам ходимларга ўртача иш ҳақи ҳисоблаш керак, чунки МКнинг 159-моддасига кўра, ходимнинг айбисиз яроқсиз маҳсулот тайёрланганда ва бекор туриб қолинган вақтда[1] унинг ўртача иш ҳақи сақланади.

2. Ёш оила - эр-хотиннинг иккиси ҳам ўттиз ёшдан ошмаган оила ёхуд фарзанд (бола) тарбиялаб вояга етказаётган ўттиз ёшдан ошмаган ёлғиз отадан ёки ёлғиз онадан иборат бўлган оила, шу жумладан никоҳдан ажралган, бева эркак (бева аёл) (“Ёшларга оид давлат сиёсати тўғрисида”ги Қонуннинг 3-м.). Ёш оилаларга тижорат банклари томонидан имтиёзли асосда кредитлар бериш тартиби АВда 2007 йил 18 июлда 1697-сон билан рўйхатга олинган Низом билан тартибга солинган. Ушбу Низомнинг 5-бандига кўра, ёш оилаларга микрокредитлар қуйидаги мақсадларга берилади:

- оилавий тадбиркорликни ташкил этиш учун;

- микрофирмалар, кичик корхоналар, оилавий корхоналар, фермер хўжаликлари, шунингдек юридик шахс мақомига эга бўлган деҳқон хўжаликлари дастлабки (бошланғич) сармоясини шакллантириш учун;

- якка тартибдаги тадбиркорлик, микрофирмалар, кичик корхоналар, оилавий корхоналар, фермер ва деҳқон хўжаликларини кенгайтириш ва ривожлантириш учун.

Тижорат банклари томонидан ёш оилаларга микрокредитларнинг берилиши, мониторинги ва қайтарилиши "Микромолиялаш тўғрисида"ги Қонун (кейинги матнда-Қонун) ва банкларнинг ички кредит сиёсатлари билан тартибга солинади (Низомнинг 6-б.).

Микрокредит қарз олувчига тадбиркорлик фаолиятини амалга ошириш учун энг кам иш ҳақининг минг баравари миқдоридан ошмайдиган суммада тўловлилик, муддатлилик ва қайтариш шартлари асосида бериладиган пул маблағларидир (Қонуннинг 4-м.).

Қарз олувчи томонидан шартнома бўйича мажбуриятларнинг бажарилиши:

- банк ёки суғурта ташкилотининг кафолати;

- учинчи шахсларнинг кафиллиги;

- мол-мулк ёки қимматли қоғозлар гарови, шу жумладан гаров депозити, банкларнинг омонат сертификатлари ҳамда қонун ҳужжатларида ва шартномада назарда тутилган бошқа усуллар билан таъминланади.

Юқоридагиларни инобатга олган ҳолда, кейинги хулосаларни қилиш мумкин:

1.Агарда Сизнинг оилангиз ёш оиланинг тоифасига кирса, Сиз ёш оилаларга берилган имтиёзлар билан фойдаланишингиз мумкин, хусусан имтиёзли кредитлар олиш ҳуқуқига эгасиз.

2.Сизнинг хусусий корхонангиз кичик корхона ёки микрофирма бўлса, Сиз унинг фаолиятини ривожлантириш ёки кенгайтириш учун микрокредит олишга хақлисиз.

3.Гаровсиз кредит олишингиз мумкин, лекин бунинг ўрнига банк кафолати ёки учинчи шахсларнинг кафиллигини олишингиз шарт.


[1] Фаолият тўхтатилганлиги ҳам айнан шу тушунчага киради.

Показать ответ

“Норматив-ҳуқуқий ҳужжатлар тўғрисида”ги қонуннинг  16-моддасига кўра, норматив-ҳуқуқий ҳужжатлар ўртасида тафовут бўлган тақдирда, юқори юридик кучга эга бўлган норматив-ҳуқуқий ҳужжат қўлланилади. Президент қарорлари вазирлик қарори билан тасдиқланган йўриқномадан (АВдан рўйхатдан ўтган) юқори юридик кучга эга. Демак, саволда келтирилган ҳолда, ЎзР Президентининг қарорини қўллаш керак.

Показать ответ

Шаҳарлар ва туманлар ободонлаштириш бошқармалари тўғрисида намунавий низомга кўра[1], ободонлаштириш бошқармаси маҳаллий давлат ҳокимияти органлари қарорига биноан ташкил этилади, вилоятларга (Қорақалпоғистон Республикасида - республикага) бўйсунувчи шаҳарлар ва туманлар ҳокимликларининг бюджетдан маблағ билан таъминланадиган муассасаси ва мустақил таркибий бўлинмаси ҳисобланади. Демак, Бухоро шаҳар ободонлаштири бошқармаси Бухоро вилояти ҳокимлигининг мустақил таркибий бўлинмаси ҳисобланади.

Ўзбекистон Республикасининг қонунчилигида “давлат хизматчиси” тушунчаси белгиланмаган. Аммо, давлат хизматчиларнинг лавозимлари рўйхати (кейинги ўринларда-рўйхат)[2] мавжуд. Саволда ободонлаштириш бошқармасининг бошқарув ходимлари деб кўрсатилган, аммо бу ходимлар қандай лавозимларни эгаллаши ҳақида ёзилмаган. Бу муҳим ахамиятга эга, чунки рўйхатга кўра, вилоят ҳокимлигининг мустақил бошқармалари ва бўлимларидаги бошқарма бошлиғи ва унинг ўринбосари, мустақил бўлимнинг бошлиғи ва унинг ўринбосари ҳамда бошқарма бўлимининг бошлиғи ва унинг ўринбосари давлат ҳизматчилари рўйхатига кирадилар.

ВМ 3.07.1997 йилдаги  339-сонли қарорининг 1-бандига кўра, давлат хизматчиларининг лавозимлари рўйхатига мувофиқ 1997 йил 1 июлдан бошлаб бюджетдан маблағ билан таъминланадиган давлат хокимияти ва бошқаруви органлари ва судларнинг давлат хизматчилари лавозим маошларига 20 фоизли устама ҳақ (меҳнатни рағбатлантириш коэффициенти) белгиланган.  

Юқоридагиларни инобатга олган ҳолда, агар саволда кўрсатилган бошқарув ходимларини лавозимлари рўйхатга киритилган бўлса, уларга 20 фоизли устама ҳақ белгиланади. Бошқа ҳолатда эса, бундай устама ҳақ  белгиланиши нотўғри ҳисобланади.

 

 

 

 

 


[1] ВМ 2013 йил 10 январдаги 4-сон қарорига 1-илова

[2] ВМ 1997 йил 3 июлдаги 339-сонли қарорга илова

Показать ответ

Маъсулияти чекланган жамиятининг фаолиятини юритиш бўйича асосий ҳужжат бу “Масъулияти чекланган ҳамда қўшимча масъулиятли жамиятлар тўғрисида”ги  06.12.2001 й. N310-I-сонли Қонундир. Бундан ташқари, МЧЖнинг давлат рўйхатидан ўтказиш тартиби “Тадбиркорлик субъектларини давлат рўйхатидан ўтказиш тартиби тўғрисида”ги Низомда (Вазирлар Маҳкамасининг 2017 йил 9 февралдаги 66-сон қарорига 1-Илова) белгиланган.

“Норма маслаҳатчи” ва “Солиқ ва божхона хабарлари” газеталарида МЧЖ фаолиятига тегишли бир неча мақолалар чоп этилган. Ҳусусан, Солиқ ва божхона хабарларлари” 2018 йил 20 февралдаги 8-сонида, "Норма маслаҳатчи” 2017 йил 5 декабрдаги 49-сонида, “Солиқ ва божхона хабарлари” 2017 йил 20 июндаги 25-26-сонларида чоп этилган мақолалар билан танишиб чиқишингиз мумкин.

 

Показать ответ

Хўжалик шартномасида ҳисоб-китоб қилиш тартиби белгиланаётганда товарлар (ишлар, хизматлар) ҳақини қонун ҳужжатларида белгиланганидан кам бўлмаган миқдорда олдиндан тўлаб қўйиш албатта назарда тутилган бўлиши керак (“Хўжалик юритувчи субъектлар фаолиятитининг шартномавий-ҳуқуқий базаси тўғрисида”ги қонуннинг 10-м.). Барча мулкчилик шаклларидаги хўжалик юритувчи субъектларнинг истеъмолчилар ва буюртмачиларга, агар улар етказиб бериладиган (бажариладиган ишлар, хизматлар) қийматининг камида 15 фоизини олдиндан тўламасалар, маҳсулот жўнатиши, ишларни бажариши ва хизматлар кўрсатиши тақиқлансин, қонунчиликда белгиланган ҳоллар бундан мустасно (Президентнинг 12.05.1995 йилдаги ПФ-1154-сонли фармони). 

Демак, сотиб олувчилар олдиндан камида 15 фоиз миқдордаги тўловни амалга оширмасалар, уларга маҳсулот жўнатишга хаққингиз йўқ.

Показать ответ

Комиссия томонидан шахснинг ўзбошимчалик билан қурилган иморатига нисбатан мулк ҳуқуқини эътироф этиш мумкин деб топилганда комиссия ишчи органи далолатнома тасдиқланган куннинг ўзида Давлат хизматлари марказига мурожаат этувчи бир марталик йиғимни тўлаши учун электрон шаклда ҳисобварақ-фактурани тизим орқали юборади. Давлат хизматлари маркази ҳисобварақ-фактура тушганидан сўнг бир соат мобайнида мурожаат этувчини бу ҳақда ахборот-коммуникация тизимлари орқали хабардор қилади ҳамда ҳисобварақ-фактурага ўзининг муҳрини босиб мурожаат этувчига тақдим этади. Мурожаат этувчи ҳисобварақ-фактура тушган кундан бошлаб 4 иш куни мобайнида ҳисобварақ-фактурада кўрсатилган тўловни (энг кам иш ҳақининг беш баравари миқдордаги бир марталик йиғимни) амалга оширади. Бир марталик йиғим тўлангани ахборот-коммуникация тизимлари орқали тасдиқланади (ВМнинг 21.06.2018 йилдаги 461-сонли қарорига 1-илованинг 19-б.).

Уй-жой кодексига кўра, турар жойга бўлган мулк ҳуқуқи ва бошқа ашёвий ҳуқуқлар, бу ҳуқуқларнинг вужудга келиши, бошқага ўтиши, чекланиши ва бекор бўлиши давлат рўйхатидан ўтказилиши шарт.  Бинолар ва иншоотларнинг кадастр йиғмажилди маълумотлари бинолар ва иншоотлар давлат кадастри маълумотларининг асосини ташкил қилади. Кадастр маълумотлари асл ҳужжатлар ёки давлат органлари қарорларининг, шартномаларнинг (олди-сотди, ҳадя қилиш, алмаштириш, ижарага олиш, рента ва бошқалар), бино ва иншоотлар лойиҳа-смета ҳужжатларининг, илгари рўйхатдан ўтказилганлиги тўғрисидаги бошқа маълумотларнинг тегишли равишда расмийлаштирилган нусхалари асосида тузилади (ВМнинг 2.06.1997 йилдаги 278-сонли қарори).

Юқоридагиларни хисобга олган ҳолда шундай ҳулоса қилса бўладики, ўзбошимчалик билан қурилган иморатга нисбатан мулк ҳуқуқи эътироф қилингандан сўнг, ушбу ҳуқуқ вужудга келиши учун иморат давлат рўйхатидан ўтказилиши шарт ва бу мажбурият мулк эгасига юклатилади. Давлат рўйхатидан ўтказилиши учун тегишли ер тузиш ва кўчмас мулк кадастри давлат корхоналирининг филиалига мурожаат қилиниши ва тегишли ҳужжатлар тақдим этилиши лозим. Демак, кадастр иши тайёрланиши зарур. Қонунчиликда кадастр ишини тайёрлаш ва кўчмас мулк объектларига кадастр ҳужжатларини расмийлаштириш бўйича кўрсатиладиган давлат хизматлари учун аниқ нарҳлар белгиланган (ВМнинг 10.07.2014 йилдаги 186-сонли қарори). Сиз кўрсатиб ўтган вазиятда, ер тузиш ва кўчмас мулк кадастри давлат корхоналарининг филиалининг ходимлари ўринли тўлов талаб қилишмоқда.

 

Показать ответ

Ишончномалар етказиб берувчи томонидан шартнома ва бошқа битимлар бўйича бериладиган товар-моддий бойликларни олишга берилади (АВда 27.05.2003й. 1245-сон б. руйх. ол. Низомнинг 4-б.).

Товар-моддий захиралар (бойликлар) - кейинчалик сотиш мақсадида нормал фаолият юритиш жараёнида тутиб туриладиган ва ишлаб чиқариш жараёнида мавжуд бўлган, шунингдек маҳсулот ишлаб чиқариш, ишларни бажариш ёки хизматлар кўрсатиш жараёнида ёхуд маъмурий ва ижтимоий-маданий вазифаларни амалга ошириш учун фойдаланиладиган моддий активлар (4-Сон БҲМС “Товар-Моддий Захиралар”, 4-б.). Бундан ташқари, АВ томонидан 25.10.2004 йилдаги 1419-сон билан рўйхатга олинган Низомнинг 7-иловасига кўра, товар-моддий қимматликлар (захиралар)га қуйидаги активлар киради:

а) одатдаги фаолият жараёнида сотиш учун мўлжалланган;

б) шундай сотиш учун ишлаб чиқариш жараёнида бўлган;

в) ишлаб чиқариш жараёнида ёки хизматлар кўрсатишда фойдаланиш учун мўлжалланган хом ашё ёки материаллар кўринишидаги активлар. Товар-моддий қимматликлар сотиб олинган ва қайта сотиш учун сақланаётган товарларни, шу жумладан чакана сотувчи томонидан сотиб олинган товарлар ҳамда қайта сотиш учун мўлжалланган бошқа мол-мулкни ўз ичига олади. Шунингдек, товар-моддий қимматликлар хўжалик юритувчи субъект томонидан чиқарилган тайёр ёки ярим тайёр маҳсулотларни ўз ичига олади. Бундай маҳсулотларга кейинчалик ишлаб чиқариш жараёнида фойдаланиш учун мўлжалланган хом ашё ва материаллар киради. Хизмат кўрсатиш соҳасида ишловчи компания ҳолатида товар-моддий қимматликлар компания ҳали тегишли миқдордаги даромадни эътироф этмаган хизматлар қийматини ўз ичига олади.

Ишончнома фақат товар-моддий бойликларни олишга берилади. Демак, товар-моддий бойликларга кирмайдиган нарсалар учун ишончнома такдим этилиши керак эмас.

Показать ответ

Деятельность по осуществлению розничной реализации лекарственных средств и изделий медицинского назначения подлежит лицензированию. Порядок лицензирования регулируется Положением о порядке лицензирования розничной реализации лекарственных средств и изделий медицинского назначения (Прил.1 к ПКМ №284 от 12.05.2017 г., далее – Положение). В нем установлены лицензионные требования и условия. Одним из лицензионных требований является наличие в штате юридического лица не менее одного работника - заведующего аптекой, имеющего высшее фармацевтическое образование, и не включенных в реестр работников аптек, действие лицензии которых было прекращено вследствие выявленных нарушений законодательства (далее - реестр работников), в том числе за грубое нарушение порядка ценообразования лекарственных средств и изделий медицинского назначения.  

Кроме того, при открытии лицензиатом филиала аптеки - наличие в штате юридического лица не менее одного работника - заведующего филиалом аптеки, имеющего высшее фармацевтическое образование или среднее специальное профессиональное образование со специальностью ассистент (помощник) фармацевта. [1] Других требований к наличию необходимого количества штатных работников в законодательстве не установлено.

Таким образом, для осуществления розничной реализации лекарственными средствами и изделиями медицинского назначения, в штате аптеки необходимо наличие должности заведующего аптекой (требования к нему указаны выше).

P.S. Рекомендуем вам также ознакомиться с СанПиНом РУз N 0337-16 (Санитарные правила и нормы устройства, оборудования и эксплуатации аптек, далее - Правила). В Правилах  содержатся основные требования к устройству, оборудованию, эксплуатации и санитарному режиму всех аптек и их филиалов по изготовлению, реализации готовых лекарственных средств, изделий медицинского назначения, предметов санитарии и гигиены, лечебного питания, минеральных вод, а также лечебно-косметической продукции, биологически активных добавок при наличии соответствующих документов на их применению и реализацию и личной гигиене работников аптек.

 


[1] См.: п.8 Положения

Показать ответ

В соответствии с Положением о порядке обязательной постановки договоров аренды недвижимого имущества на учет в органах государственной налоговой службы (Прил. к Постановлению ГНК от 15.08.2018 г. N 2018-65, зарег. МЮ от 11.10.2018 г. за N 3077, далее - Положение), договоры аренды недвижимого имущества заключаются в порядке, установленном Гражданским кодексом Республики Узбекистан, и подлежат обязательной постановке на учет в органах государственной налоговой службы. Нормы данного Положения вступили в силу с 1 января 2019 года. Таким образом, все договора аренды недвижимого имущества с 1 января 2019 г. должны быть постановлены на учет в органах государственной налоговой службы.

Постановка на учет договора аренды недвижимого имущества осуществляется наймодателем в электронной форме через персональный кабинет на официальном веб-сайте Государственного налогового комитета Республики Узбекистан (далее - персональный кабинет). По желанию наймодателя или его представителя (доверенного управляющего) сведения для постановки на учет договора аренды недвижимого имущества могут быть представлены лично в бумажной форме в орган государственной налоговой службы по адресу постоянного жительства (месту регистрации юридического лица) наймодателя или месту расположения недвижимого имущества (п.п.9,10 Положения).

Показать ответ

Да, юридическое лицо имеет право сдавать автотранспортные средства, находящиеся на балансе, физическим лицам в аренду с последующим выкупом.

Договор аренды автотранспорта должен быть нотариально удостоверен, за исключением случаев, предусмотренных законодательством. Т.е., юридические лица, оказывающие услуги по предоставлению в аренду легковых автомобилей и мототранспортных средств, могут заключать с физическими лицами договоры аренды легковых автомобилей и мототранспортных средств в простой письменной форме на срок до тридцати дней (ч.2, 3 ст.565 ГК ).

Кроме того, согласно Положению о порядке оформления сделок с автомототранспортными средствами (Прил. к ПКМ №38 от 07.03.2006 г., далее - Положение), сделки с автомототранспортными средствами подлежат нотариальному удостоверению нотариусами, за исключением случаев реализации автомототранспортных средств:

  • специализированными торговыми предприятиями (предприятиями - производителями автомототранспорта, их представителями и посредническими (дистрибьюторскими) организациями);
  • организациями, оказывающими лизинговые услуги по договорам лизинга (за исключением лизинга легковых автотранспортных средств);
  • кредитными организациями и организациями, основным видом деятельности которых является лизинг, имеющими уставный капитал в размере не менее 2,0 млрд сум., по договорам лизинга с юридическими лицами в части легковых автотранспортных средств отечественного производства (п.3 Положения).
Показать ответ

Вопрос о необходимости постановки на учет договора аренды недвижимого имущества, заключенного между юридическими лицами, в органах государственной налоговой службы, возник в связи с выходом  Положения о порядке обязательной постановки договоров аренды недвижимого имущества на учет в органах государственной налоговой службы (зарег. МЮ за №3077 от 11.10.2018 г., далее - Положение). Для получения ответа на этот вопрос был отправлен запрос в ГНК. В свою очередь, комитет дал следующее разъяснение: "нормы указанного Положения распространяются не только на физических, но и на юридических лиц – арендаторов или арендодателей недвижимого имущества". Дополнительно с разъснением ГНК можно ознакомиться, пройдя по ссылке: https://www.norma.uz/nashi_obzori/uchet_dogovorov_arendy_ne_dvijimosti_obyazatelno_vsem.

Следует отметить, что в нормах Положения упоминаются юридические лица. В частности, в п.5 Положения, среди перечня документов, которые должны быть предоставлены органам государственной налоговой службы для постановки на учет договора, предусмотрена копия документа, удостоверяющая личность руководителя юридического лица, а также в п.10, где предусмотрена возможность наймодателя по желанию поставить на учет договор аренды по месту государственной регистрации юридического лица либо по месту расположения сдаваемого недвижимого имущества.

Таким образом, считаем, что c 1 января 2019 года, все юридические лица, которые сдают свое недвижимое имущество в аренду другому юридическому лицу, обязаны поставить на учет договор аренды недвижимого имущества в органах государственной налоговой службы.

Показать ответ

Ўзбекистон Республикасида ишлаб чиқарилган ва унинг ҳудудига олиб кириладиган мажбурий сертификатлантирилиши лозим бўлган маҳсулот турларининг рўйхатига (ВМнинг 28.04.2011 йилдаги 122-сон қарорига 1-илова) мувофиқ, ўсимлик ёғини ишлаб чиқариш сертификатлаш асосида амалга оширилади. Ўзбекистон Республикасида ишлаб чиқариладиган ва четдан келтириладиган маҳсулотларни сертификатлаштириш тартиби Маҳсулотларни сертификатлаштириш тартиби тўғрисидаги низом (ВМнинг 06.07.2004 йилдаги 318-сон қарорига 1-илова) билан белгиланади. Мазкур Низомнинг 10-бандига кўра, агар маҳсулот келиб чиқиши ўсимлик дунёсига тегишли бўлган тақдирда, давлат санитария назоратининг ҳудудий органи ариза берувчидан ҳужжатлар олинган санадан кейинги кундан кечикмай фитосанитария хулосаси бериш бўйича ўсимликлар карантини бўйича давлат хизмати органига мурожаат қилади. Фитосанитария хулосаси тайёрлаш ва бериш муддати 3 иш кунидан ошмаслиги керак. Фитосанитария хулосаси берилганлиги учун Давлат ветеринария қўмитаси томонидан белгиланадиган ва Молия вазирлигида декларацияланган тарифлар бўйича, бироқ 1 ЭКИҲдан ортиқ бўлмаган суммада тўлов ундирилади.

Показать ответ

МЧЖ ва таъсисчи ўртасида нотурар бино билан текин фойдаланиш шартномаси тузилиши керак. Ушбу шартнома хеч қандай давлат ташкилотида рўйхатдан ўтказилиши керак эмас. Давлат солиқ хизмати органларида фақатгина кўчмас мулк ижара шартномалари мажбурий ҳисобга қўйилади (Кўчмас мулк ижара шартномаларини давлат солиқ хизмати органларида мажбурий ҳисобга қўйиш тартиби тўғрисида низомнинг 1-б., АВ томонидан 2018 йил 11 октябрда 3077-сон билан рўйхатга олинган).

 

Показать ответ

Жисмоний шахс ўзига тегишли транспорт воситасини юридик шахсга ижарага бериши тегишли тартибда расмийлаштирилиши керак. Бунинг учун икки шахс ўртасида транспорт воситасини ижарага бериш шартномаси тузилиши ва нотариал тартибда тасдиқланиши лозимдир (ФКнинг 565-м.). Бундан ташқари, нотариуслар томонидан тасдиқланган автомототранспорт воситалари билан боғлиқ битимлар нотариал тартибда тасдиқланган пайтдан бошлаб 10 кун мобайнида ДЙҲХХ органларида рўйхатга олиш (ҳисобга қўйиш) учун тақдим этилиши керак (Автомототранспорт воситалари билан боғлиқ битимларни расмийлаштириш тартиби тўғрисида низомнинг 10-б., ВМнинг 2006 йил 7 мартдаги 38-сон қарорига илова).

Показать ответ

Мактабга бориш учун давлат мактабгача таълим муассасасига (кейинги ўринларда - МТМ) бориш шартлиги қонунчиликда белгиланмаган.

2018 йил 1 апрелдан бошлаб, болаларни МТМга қабул қилиш фақат Давлат хизматлари марказлари ёки Ўзбекистон Республикаси Ягона интерактив давлат хизматлари портали орқали амалга оширилади (ВМнинг 28.03.2018 йилдаги 244-сонли қарорининг 2-б.). Болаларни МТМга қабул қилиш бўйича давлат хизмати бепул амалга оширилади (ВМнинг 28.03.2018 йилдаги 244-сонли қарорига 1-илованинг 12-б.).

Болани мактабгача таълим ташкилотларига доимий ёки вақтинча қатнашга қабул қилиш ушбу ташкилотда бўш жойлар бўлса, календарь йил давомида қуйидагилар асосида амалга оширилади (ВМнинг 13.05.2019 йилдаги 391-сон қарорига 1-илованинг 34-б.):

- бола қонуний вакилининг аризаси;

- ваколатли орган берган йўлланма;

- бола соғлиғи ҳолати тўғрисидаги тиббий маълумотнома.

МТМга 3 ёшдан 7 ёшгача бўлган болалар қабул қилинади (ВМнинг 13.05.2019 йилдаги 391-сон қарорига 1-илованинг 35-б.).

Показать ответ

Жамоат ишларига жалб қилиш бўйича муносабатлар Ҳақ тўланадиган жамоат ишларини ташкил қилиш тартиби тўғрисидаги низом (ВМнинг 2017 йил 5 октябрдаги 799-сон қарорига 3-илова, кейинги ўринларда - Низом) билан тартибга солинади. Жамоат ишларида қатнашадиган фуқаролар билан иш берувчи Низом талабларига мувофиқ меҳнат шартномаси тузади. Жамоат ишларини бажариш бўйича шартнома муносабатлари қонун ҳужжатларида белгиланган тартибда тузилган меҳнат шартномаси асосида амалга оширилади. Агар ишсизни ёки банд бўлмаган шахсни жамоат иши қаноатлантирса, унда у буюртмачи - иш берувчи билан келишган ҳолда бундай ишни доимий асосда бажаришга розилик бериши мумкин, Аҳоли бандлигига кўмаклашиш маркази (АБКМ) эса, унга бу доимий мос келадиган иш деб ҳисоблайди. Бундай ҳолларда ушбу шахс билан илгари тузилган меҳнат шартномаси янги меҳнат шароитлари кўрсатилган ҳолда қайта тузилиши керак (Низомнинг 31, 33-бб.).

Юқоридагиларни инобатга олган ҳолда, жамоат ишларига жалб қилинган ишчилар билан меҳнат шартномаси 3 ойдан сўнг бекор бўлади, иш берувчи янгидан меҳнат шартномасини номуайян муддатга ёки муайян муддатга тузиши мумкин.

 

Показать ответ

Электрон шаклда юборилган экспорт шартномаси электрон ҳужжат ҳисобланса, бундай шартнома фақатгина электрон алмашув орқали тақдим қилиниши мумкин. ЎзР қонунчилигида электрон ҳужжатга қуйидагича таъриф берилган: “электрон шаклда қайд этилган, электрон рақамли имзо билан тасдиқланган ва электрон ҳужжатнинг уни идентификация қилиш имкониятини берадиган бошқа реквизитларига эга бўлган ахборот электрон ҳужжатдир. Электрон ҳужжат айланишидан битимлар тузиш (шу жумладан шартномалар тузиш), ҳисоб-китобларни, расмий ва норасмий ёзишмаларни амалга ошириш ҳамда бошқа ахборотни узатишда фойдаланиш мумкин. Электрон ҳужжат қоғоз ҳужжатга тенглаштирилади ва у билан бир хил юридик кучга эга бўлади (“Электрон ҳужжат айланиши тўғрисида”ги Қонуннинг 4, 5 ва 7-моддалари).

Демак, агар корхонангизнинг экспорт контрактлари электрон рақамли имзо билан тасдиқланиб, уни идентификация қилиш имкониятини берадиган бошқа реквизитларга эга бўлса, бундай контрактлар фақат электрон шаклда тузилиши мумкин ва уларни қоғоз шаклда тузиш зарур ҳисобланмайди.

Лекин экспорт контрактлари электрон рақамли имзо билан тасдиқланмай, бошқа реквизитларга эга бўлмай, электрон почта ёки факс орқали жўнатиладиган бўлса, бундай шартномаларнинг қоғоз шаклда тузилган нусхасини иккинчи тарафга тақдим этиш шарт бўлади.

Показать ответ

Саволингиздан аён бўладики, МЧЖ (кейинги ўринда - ижрочи) ва ташриф буюрувчи (кейинги ўринда - буюртмачи) ўртасида ҳақ эвазига хизмат кўрсатиш шартномаси тузилади. Ушбу шартномага кўра, ижрочи буюртмачининг топшириғи билан ашёвий шаклда бўлмаган хизматни бажариш (муайян ҳаракатларни қилиш ёки муайян фаолиятни амалга ошириш), буюртмачи эса бу хизмат учун ҳақ тўлаш мажбуриятини олади (ФКнинг 703-м.).

Буюртмачининг айби билан хизматни бажариш мумкин бўлмай қолган тақдирда, агар қонун ҳужжатларида ёки шартномада бошқача тартиб назарда тутилган бўлмаса, хизматлар баҳоси бутунлай тўланиши керак (ФКнинг 705-м.).

Демак, ҳақ эвазига хизмат кўрсатиш шартномасида ижрочи томонидан хизмат буюрмачининг айби билан тўлиқ бажарилмаса, буюртмачига бажарилмаган хизмат учун ҳақ қайтариб берилиши кўрсатилган бўлса, буюртмачи бу ҳақни талаб қилишга ҳақлидир. Акс ҳолда, бу ҳақ қайтарилмайди.

Показать ответ

Следует отметить, что пунктом 8 УП-5656 от 05.02.2019 г. Министерству финансов поручено в двухмесячный срок внести в Кабинет Министров проект Закона "О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Узбекистан" с учетом требований Указа, предусматривающий в том числе реализацию алкогольной и табачной продукции объектами торговли, расположенными в радиусе по прямой линии более двухсот метров от образовательных, спортивных и религиозных учреждений, а также в торговых комплексах (на рынках) с общей торговой площадью более тысячи квадратных метров и ярмарочных павильонах. Т.е, на сегодняшний день, разрешение на реализацию алкогольной продукции объектами торговли, расположенными в радиусе по прямой линии более двухсот метров от образовательных учреждений не действует.

По мнению эксперта, к образовательным учреждениям, рядом с которыми запрещена розничная реализация алкогольной продукции, относятся такие учреждения, где обучаются несовершеннолетние. Автошколы не относятся к этой категории. Методика исчисления расстояния нормативными актами не регламентирована. Таким образом, для уточнения категории образовательных учреждений и метода определения расстояния, вам необходимо обратиться в хокимият.

Порядок действий можно подробно изучить в ПП-605 от 16.03.2007г.

  • 1
  • 2
Сайт разработан в ООО «NORMA», зарегистрирован в Узбекском агентстве по печати и информации 01.06.2018 г.
Регистрационное свидетельство № 0406.
Адрес: Узбекистан, 100105, г. Ташкент, Мирабадский р-н, ул. Таллимаржон, 1/1.
Тел. 78-150-11-72, Call-центр:1172. E-mail: admin@norma.uz
Копирование материалов сайта без согласования с администрацией ресурса запрещено.
© ООО «NORMA», 2007-2020 г. Все права защищены.
18+
Яндекс.Метрика