Ответов: 316
Ответы эксперта. Юридический помощник
Показать ответ

Экспорт ва импорт контрактлар хўжалик шартномалари ҳисобланиб, уларга асосан тарафлардан бири шартлашилган муддатда тадбиркорлик фаолияти соҳасида товарларни бериш, ишларни бажариш ёки хизматлар кўрсатиш мажбуриятини олади, иккинчи тараф эса товарларни, ишларни, хизматларни қабул қилиб олиш ва уларнинг ҳақини тўлаш мажбуриятини олади. Хўжалик шартномаларини тузиш, бажариш, ўзгартириш ва бекор қилишда юзага келадиган муносабатлар Ўзбекистон Республикасининг Фуқаролик кодекси, «Хўжалик юритувчи субъектлар фаолиятининг шартномавий-ҳуқуқий базаси тўғрисида»ги Қонуни ва бошқа қонун ҳужжатлари билан тартибга солинади. ЎзР Фуқаролик кодексига асосан, тузиладиган битм (шартнома) шаклидан келиб чиқиб, сотувчи етказиб берилган товарлар учун тўловларни талаб қилиб олишни ёки тўловлардан вос кечиб, товарларни беғараз топширишга ҳақлидир.

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 30.09.2003 йилдаги 416-сонли қарори билан тасдиқланган «Ташқи савдо операциялари устидан мониторинг олиб бориш тартиби тўғрисида»ги Низомнинг II бўлимига (Ташқи савдо контрактларига қўйиладиган энг кам талаблар) асосан, контракт шартларига киритиладиган ўзгартириш ва қўшимчалар тўғрисидаги маълумотлар қўшимча битим билан қайд этилиши керак ҳамда контрактлар билан бўлгани сингари тартибда Ташқи савдо операцияларининг ягона электрон ахборот тизимга (ТСОЯЭАТ) киритилади.

Юқоридагилардан келиб чиқиб, импорт шартнома бўйича хорижий хамкорингиз етказиб берилган товарлар учун ҳақ тўлашдан вос кечиб, товарларни беғараз топшириши мумкин. Бунда, шартномага киритилган ўзгартиришлар, сизнинг мисолингизда шартноманинг тўловларни амалга ошириш тартибига киритилган ўзгартиришлар қўшимча битим билан қайд этилиб, белгиланган тартибда ТСОЯЭАТ тизимига киритилиши лозим.   

Импорт шартнома бўйича мавжуд бўлган қарзларни, даъво муддати ўтиши муносабати билан ҳисобдан чиқариш масаласи юзасидан. Агар, ЎзР Фуқаролик кодексининг 150 моддасида белгиланган (уч йил) муддат давомида, сотувчи томонидан аввал етказиб берилган товарлар учун тўловларни талаб этиб даъво қўзғатмаган бўлса, бу холатда, сиз ЎзР Фуқаролик кодексига мувофиқ импорт шартнома бўйича мавжуд бўлган даъво муддати ўтган кредитор қарздорликларни ҳисобдан чиқаришга ҳақли бўласиз. Мавжуд бўлган кредитор қарздорликларни ҳисобдан чиқариш операцияси, таъсисчилар умумий йиғилиши баённомаси ёки қарори (уставда кўзда тутилган бўлса) ва корхона рахбари буйруғи билан хужжатлаштирилади.

Бунда, текин (беғараз) олинган мол-мулк хамда мажбуриятларни (қарзни) ҳисобдан чиқаришдан олинган даромадлар ЎзР Солиқ кодекснинг 132 моддасига асосан бошқа даромадлар ҳисобланади ва 129 моддага мувофиқ юридик шахслардан олинадиган фойда солиғи ҳисоблашда жами даромадлар таркибига қўшилади (умумбелгиланган солиқ тўловчилар учун).

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 20.04.1994 йилдаги ПФ-837-сонли Фармони билан тасдиқланган «Экспорт-импорт операциялар бўйича валюта назорати тўғрисида»ги Низомга мувофиқ валюта назорати органлари ва ваколатли банклар томонидан барча ташқи иқтисодий контрактлари устидан Ташқи савдо операцияларининг ягона электрон ахборот тизими (ТСОЯЭАТ) орқали мониторинг олиб борилади. Ташқи савдо операциялар бўйича тўлов тартибини тўғри қўллаш хамда пул маблағлари ҳаракати тўғрисидаги ахборотларни тўғри ва белгиланган муддатларда ТСОЯЭАТ тизимига киритиб борилиши юзасидан жавобгарлик ваколатли банклар зиммасига юклатилган.

«Ташқи савдо операциялари устидан мониторинг олиб бориш тартиби тўғрисида»ги Низомнинг 2-иловасида хўжалик юритувчи субъектлар ва ваколатли банклар томонидан ТСОЯЭАТ тизимига киритилиши лозим бўлган ахборотлар белгиланган бўлиб, улар таркибида солиқлар тўланганлиги ҳақидаги маълумотларни киритиб бориш аниқ кўрсатилмаган. Хусусан,

б) Маблағлар ҳаракати тўғрисидаги ахборот:

тўлов санаси ва суммаси;

тўлов топшириғининг санаси ва тартиб рақами;

мажбурий сотиш амалга оширилганлиги санаси;

мажбурий сотув суммаси;

аккредитив очиш санаси, тартиб рақами, суммаси ва муддати ҳамда унинг бажарилиши тўғрисидаги ахборот;

берилган кафолатнинг санаси, тартиб рақами, суммаси ва муддати, кафилнинг номи ва кафолат бажарилганлиги тўғрисидаги ахборот;

берилган суғурта полисининг санаси, тартиб рақами, суммаси ва муддати, суғурта компаниясининг номи;

контрактлар ўртасидаги ўзаро ҳисоб-китоблар;

дебиторлик ва кредиторлик қарзларни ҳисобдан чиқариш;

жазо жарималари ва норезидентнинг даромадига солиқ тўлаш;

хорижий банкнинг воситачилик ҳақи.

ЎзР Солиқ кодекснинг 69 моддасига асосан, давлат солиқ хизмати органлари, божхона органлари ҳамда зиммасига солиқлар ва бошқа мажбурий тўловларни ундириш вазифаси юклатилган бошқа давлат органлари ҳамда ташкилотлари бюджетга ва давлат мақсадли жамғармаларига тушумлар ҳисобини юритиши керак деб белгиланган. Бунда, ваколатли банклар бюджетга тушадиган солиқ ва бошқа тўловлар ҳисобини юритадиган ва назорат қиладиган орган сифатида кўрсатилмаган.

Юқоридагилардан кўриниб турибдики, ташқи иқтисодий шартномалар бўйича хорижий хамкор томонидан қарзни вос кечиш операциялари амалга оширилишида, ваколатли банк томонидан солиқлар тўланганлиги ҳақида солиқ инспекциядан маълумотнома талаб қилиб олиши қонунчиликда тўғридан-тўғри белгиланмаган.

07.06.2016 [ID: 6029] Қайд этилган ҳолат тарифига кўра шартнома тузган корхона томонидан 100 фоиз тўлов олдиндан амалга оширилганидан кейин ўлчов воситасини етказиб бермаганлиги учун "МХКМ"ДК корхонасининг шартномавий мажбурияти келиб чиқмаган бўлса, Қайси норматив ҳужжатга асосан кредиторлик қарзи қачон вужудга келади, қачон муддати ўтган кредиторлик қарзи деб ҳисобланади.Шартномага кўра мажбурият келиб чиқмаган бўлса, шартноманинг 2-томони ҳисобланган корхона пул ўтказганилдан кейин кейинги мажбурияти бўлган ўлчаш воситасини етказиб бермаган бўлса, "МХКМ"ДК раҳбарларининг маъмурий жавобгарлиги келиб чиқадими?
Показать ответ

ЎзР Президентининг “Халқ хўжалигида ҳисоб-китоблар ўз вақтида ўтказилиши учун корхона ва ташкилотлар раҳбарларининг маъсулиятини ошириш борасидаги чора-тадбирлар тўғрисида” 12.05.1995 йилдаги ПФ-1154-сон Фармони 2-бандига мувофиқ, товарлар амалда жўнатилган, ишлар бажарилган, хизматлар кўрсатилган кундан бошлаб тўқсон кун ўтгандан кейин, етказиб берилган товарлар, кўрсатилган хизматлар ва бажарилган ишлар учун маблағлар келиб тушмаганлиги муддати ўтиб кетган дебиторлик қарзи деб ҳисобланади. Муддати ўтиб кетган дебиторлик қарзи мавжудлигига йўл қўяётган корхона раҳбарлари ва бош бухгалтерларига нисбатан маъмурий ва моддий жавобгарлик чоралари, ҳатто жиноий жавобгарликка тортиш чораси қўлланилади.

Амалиётда, юқорида кўрсатилган талабларни талқин қилишда корхона раҳбарлари ва бухгалтерлари кўпинча мол етказиб берувчилардан товарлар келиб тушмаган ёки пудратчилар томонидан хизматлар кўрсатилмаган ёхуд ишлар бажарилмаган  ҳолларда, олдиндан тўлов (бўнак тўлови) амалга оширилган кундан  бошлаб тўқсон кун ўтгандан кейин вужудга келадиган дебиторлик қарзи ҳам муддати ўтган дебиторлик қарзи ҳисобланади, деган хато фикрга келишади. Шартноманинг бир тарафида муддати ўтган дебиторлик қарзининг юзага келиши шартноманинг иккинчи тарафида муддати ўтган кредиторлик қарзини вужудга келишига олиб келиши тўғрисида ҳам шундай хато фикр мавжуд.

Бухгалтерия ҳисобида, товар етказиб бериш ёки ишларни бажариш ва хизматлар кўрсатиш остида олинган бўнаклар бўйича жорий қарздорлик (кредиторлик қарзи) тўғрисидаги ахборотни умумлаштириш 6310 “Харидорлар ва буюртмачилардан олинган бўнаклар” счётида акс эттирилади. Маҳсулот ва товар етказиб беришда, шунингдек ишларни бажариш ёки хизматлар кўрсатишда корхона харидорлар ва буюртмачилардан бўнак тўловини (олдиндан тўловни) талаб қилиши мумкин. Бу ҳолатда бўнак харидорлар ва буюртмачилардан келгуси тўловларнинг тушиши кафолати ва ТМБни етказиб бериш, ишларни бажариш ва хизматлар кўрсатиш бўйича шартноманинг бажарилиши кафолати бўлиб хизмат қилади. Бундай бўнаклар пул маблағларини олган корхона учун маҳсулот ва товарлар етказиб берилгунга, шунингдек иш бажарилгунга ёки хизматлар кўрсатилгунга қадар ёхуд илгари олинган бўнак тўловлари қайтарилгунга қадар мажбуриятлар ҳосил қилади.

Сизнинг ҳолатингизда, олинган бўнаклар (кредиторлик қарзи) бўйича буюртмачилар олдидаги мажбуриятлар пул маблағлари ҳисобвараққа тушганда ва бухгалтерия ҳисобида: счётнинг дебети бўйича 5110 “Ҳисоб-китоб счёти”; счётнинг кредити бўйича 6310 “Харидорлар ва буюртмачилардан олинган бўнаклар”да акс эттирилганда вужудга келади.

Қонунчиликда “даъво муддати” деган тушунча мавжуд. ЎзР Фуқаролик кодексининг 154-моддасига мувофиқ, даъво муддати шахс ўзининг ҳуқуқи бузилганлигини билган ёки билиши лозим бўлган кундан ўта бошлайди.

Муайян ижро муддатига эга бўлган мажбуриятлар бўйича даъво муддати ижро муддати тамом бўлганидан кейин ўта бошлайди.

Ижро этиш муддати белгиланмаган ёки талаб қилиш пайти ижро этиш муддати билан белгиланган мажбуриятлар бўйича даъво муддати кредиторда мажбуриятни бажариш тўғрисида талаб қўйиш ҳуқуқи пайдо бўлган вақтдан ўта бошлайди, борди-ю, қарздорга бундай талабни бажариш учун имтиёзли муддат берилса, даъво муддати имтиёзли муддат тамом бўлганидан кейин ҳисоблана бошлайди.

Регресс мажбуриятлар бўйича даъво муддати асосий мажбурият бажарилган пайтдан ўта бошлайди.

Сизнинг ҳолатингизда, кредиторда мажбуриятларни бажариш тўғрисидаги талабни тақдим қилиш ҳуқуқи вужудга келадиган хизматлар кўрсатиш муддати тугаган пайтдан бошлаб кредиторлик қарзи муддати ўтган ҳисобланиши мумкин. Яъни, агар сизнинг буюртмачингиз хизматлар кўрсатиш тўғрисидаги шартномага мувофиқ шартномада кўзда тутилган олдиндан тўловни  (бўнакни) амалга ошириб, сертификатлаштириш учун шартномада шартлашилган ускунани (ўлчов приборини) тақдим қилган бўлса, сиз томондан эса хизматлар умуман кўрсатилмаган ёки тўлиқ кўрсатилмаган ёхуд шартномада ўрнатилган муддатларни бузиб кўрсатилган бўлса.

Шуни инобатга олиш жоизки, кредиторлар томонидан мажбуриятларни бажариш тўғрисидаги талаб тақдим қилинмаган олинган бўнаклар (кредиторлик қарзи) ЎзР ФКнинг 150-моддаси билан кўзда тутилган даъво қилиш муддати ўтгандан кейин  (уч йил) корхона фойдасига ҳисобдан чиқарилади. Ҳисобдан чиқарилган кредиторлик қарзи юридик шахслар учун фойда солиғини ҳисоблаб чиқаришда бошқа даромадлар таркибида солиқ солинадиган базага киритилади ёки солиқ солишнинг соддалаштирилган тартибини қўллайдиган солиқ тўловчилар учун ягона солиқ тўловининг солиқ солинадиган базасига киритилади.

Показать ответ

С учетом того, что договор на оказание юридических услуг был заключен между адвокатским бюро и посольством зарубежного государства, для начала необходимо рассмотреть вопрос правомерности зачисления оплаты за услуги адвокатского бюро (юридического лица) на личную банковскую карту адвоката (физического лица).

Адвокатские бюро считаются некоммерческими организациями, но при этом являются юридическими лицами (статья 17 НК РУз).

В соответствии с Положением «О порядке выпуска банковских карт коммерческими банками и их обращения в Республике Узбекистан» (рег. № 1344 от 30.04.2004г.), банковская карта, открытая на имя адвоката, является личной банковской картой физического лица (владельца), которая может использоваться им лично или другими лицами (членами семьи, друзьями и другими).

Для юридических лиц предусматривается корпоративная банковская карта, которая позволяет ее держателю - уполномоченному сотруднику юридического лица распоряжаться денежными средствами, учитываемыми на картсчете, исключительно для осуществления безналичных расчетов и не может быть использована для выплаты заработной платы и других выплат социального характера, а также для выплаты наличных денежных средств.

В соответствии с «Порядком осуществления хозяйствующими субъектами обязательной продажи выручки в иностранной валюте» (утв. ПКМ РУз №245 от 29.06.2000г.), поступления в иностранной валюте в пользу предприятий подлежат обязательному зачислению на счета в уполномоченных банках республики, если иное не разрешено ЦБ РУз. Все хозяйствующие субъекты независимо от форм собственности производят обязательную продажу выручки в иностранной валюте. Обязательная продажа производится предприятиями из выручки в иностранной валюте от экспорта товаров и услуг. При этом под выручкой в иностранной валюте понимаются суммы денежных средств в иностранной валюте, фактически поступивших на счета в уполномоченных банках и в кассы предприятий за экспортированные товары и услуги. Льготы и исключения для адвокатских бюро, в настоящем «Порядке» не предусмотрены.

Экспортом работ (услуг), признаётся выполнение работ, оказание услуг юридическим или физическим лицом Республики Узбекистан юридическому или физическому лицу иностранного государства независимо от места их выполнения (статья 22 НК РУз).

Исходя из вышеизложенных норм и требований действующего законодательства Вам необходимо:

- во-первых – обеспечить поступление валютной выручки непосредственно на счет адвокатского бюро (юридического лица). Для чего в обслуживающем банке открывается специальный (транзитный) счет и валютный счет;

- во-вторых – в установленном порядке произвести обязательную продажу части валютной выручки (законодательством предусматривается продажа 50% от поступившей валюты);

- в-третьих – в порядке, предусмотренном статьей 392 НК РУз, определить налогооблагаемую базу исходя из суммы дохода адвоката и расчитать сумму налога на доходы физических лиц в соответствии со статьями 184-188 НК РУз.

Вышеуказанные операции отражаются в бухгалтерском учете в следующем порядке:

№ пп

Содержание хозяйственной операции

Бухгалтерские проводки

 

Дебет

Кредит

1.

Оказание юридических услуг адвокатским бюро

 

4010 «Счета к получению от покупателей и заказчиков»

8890 «Прочие целевые поступления»

2.

Поступление валютной выручки на спец счет

 

5530 «Прочие специальные счета»

4010 «Счета к получению от покупателей и заказчиков»

3.

Обязательная продажа части валютной выручки

5110 «Расчетный счет»

5530 «Прочие специальные счета»

4.

Зачисление остатка иностранной валюты после обязательной продажи на валютный счет

5210 «Валютные счета внутри страны»

5530 «Прочие специальные счета»

5.

Начисление гонорара адвокату

 

8890 «Прочие целевые поступления»

6710 «Расчеты с персоналом по оплате труда»

6.

Начисление НДФЛ

 

6710 «Расчеты с персоналом по оплате труда»

6410 «Задолженность по платежам в бюджет»

7.

Начисление обязательных страховых взносов граждан (7,5%)

6710 «Расчеты с персоналом по оплате труда»

6510 «Платежи по страхованию»

8.

Удержание взноса на ИНПС от начисленной заработной платы работника

6410 «Задолженность по платежам в бюджет»

6530 «Задолженность по ИНПС»

9.

Перечисление  средств на ИНПС адвоката

 

6530 «Задолженность по ИНПС»

5110 «Расчетный счет»

10.

Перечисление налога на доходы физических лиц и страховых взносов

6410 «Задолженность по платежам в бюджет»

6510 «Платежи по страхованию»

5110 «Расчетный счет»

11.

Выплата гонорара адвокату

6710 «Расчеты с персоналом по оплате труда»

5010 «Касса»

 

 

Показать ответ

В соответствии с законодательством Республики Узбекистан, экспортом товаров считается вывоз товаров с таможенной территории Республики Узбекистан без обязательства их обратного ввоза (статья 19 Таможенного кодекса РУз, статья 22 Налогового кодекса РУз).

В соответствии с пунктом 2 Положения о лицензировании деятельности по осуществлению оптовой торговли, утвержденного Постановлением КМ от 05.11.2005 г. N 242, оптовой торговлей признается реализация закупаемых товаров по безналичной форме расчетов для использования их в коммерческих целях или для собственных производственно-хозяйственных нужд.

Если экспорт товаров (не собственной продукции) связан с торговой деятельностью, т.е. с продажей товаров, приобретенных с целью их дальнейшей перепродажи, то в соответствии с Положением «О  порядке  осуществления оптовой и розничной торговой деятельности» (утв. ПКМ №407 от 26.11.2002г.), для осуществления такой деятельности, необходимо наличие полученной в установленном порядке лицензии.

Если же на экспорт отгружаются собственные активы предприятия (основные средства, материалы, прочие активы), приобретенные для собственных производственно-хозяйственных нужд, при условии что такие операции не связаны с торговой деятельностью, и имеют единичный (разовый) характер, то наличие лицензии на право осуществления оптовой торговой деятельности не требуется.

Показать ответ

В соответствии со статьями 49-51 Гражданского кодекса РУз при преобразовании юридического лица одного вида в юридическое лицо другого вида (изменении организационно-правовой формы) к вновь возникшему юридическому лицу переходят все права и обязанности реорганизованного юридического лица.

После преобразования и перерегистрации вновь возникшего ЧП (правопреемника), в соответствии с требованиями Положения «О лицензировании деятельности по осуществлению оптовой торговли» (утв. ПКМ №242 от 05.11.2005г.), вам необходимо в течение одного месяца обратиться в лицензирующий орган с заявлением для переоформления лицензии на имя ЧП. Вместе с заявлением в лицензирующий орган представляются все необходимые документы, связанные с преобразованием и правопреемством.

При переоформлении лицензии, повторная подача документов о наличии сформированного уставного фонда в размере не менее 3500-кратного МРЗП, в том числе денежными средствами не менее 1200-кратного МРЗП, не требуется. Соответственно, при преобразовании юридического лица, нет необходимости увеличивать уставный фонд вновь образовавшегося юридического лица, для целей получения лицензии на оптовую торговлю.

При переоформлении лицензии лицензирующий орган вносит соответствующие изменения в реестр лицензий, при этом взимается сбор за переоформление лицензии в размере 0,5 МРЗП, который зачисляется на счет лицензирующего органа.

До переоформления лицензии вы можете осуществлять оптовую торговую деятельность на основании лицензии, ранее выданной на имя ООО.

По вопросу сроков проведения плановой налоговой проверки:

Статья 90 Налогового кодекса РУз, предусматривает, что плановые налоговые проверки (ревизии) микрофирм, малых предприятий и фермерских хозяйств осуществляются не чаще одного раза в четыре года, а других субъектов предпринимательства - не чаще одного раза в три года. Также не подлежат плановым налоговым проверкам в течение первых трех лет с момента государственной регистрации вновь созданные микрофирмы и малые предприятия.

Здесь необходимо учесть, что при преобразовании юридического лица одного вида в юридическое лицо другого вида (изменении организационно-правовой формы), возникшее юридическое лицо (правопреемник), не будет считаться вновь созданным юридическим лицом.

Так как в соответствии со статьей 50 ГК РУз, при преобразовании юридического лица (изменении организационно-правовой формы) к вновь возникшему юридическому лицу переходят все права и обязанности реорганизованного юридического лица, за вновь возникшим юридическим лицом (правопреемником), сохраняются и налоговые обязательства, в том числе и периодичность проведения налоговых проверок.

По вопросу передачи доли в уставном фонде: 

В вашем письме указано, что один из Учредителей - гражданин России подарит свою долю в Уставном фонде другому Учредителю гражданину Узбекистана.

Здесь необходимо учесть, что в соответствии со статьей 178 Налогового кодекса РУз, стоимость безвозмездно полученного от физических лиц (в том числе по договорам дарения) имущества, имущественных прав – являются прочими доходами физического лица. В вашем случае, доля в уставном фонде, подаренная Учредителем - гражданином России, Учредителю - гражданину Узбекистана, будет являться прочим доходом для Учредителя – гражданина Узбекистана.

Данные доходы физического лица, подлежат налогообложению на основании декларации в соответствии со статьей 189 НК РУз.

Если же безвозмездная передача имущества осуществляется между близкими родственниками, такие доходы физического лица не подлежат налогообложению (п.32 ст. 179 НК РУз).

Показать ответ

Санкции, в виде доначисления налогов, наложения штрафа или изъятия дохода, полученного от реализации не сертифицированной продукции, налоговым законодательством не предусмотрены. Как говорилось выше, с торгового оборота может быть изъят сам товар, не имеющий надлежащего сертификата.

Контроль за соблюдением законодательства о сертификации продукции осуществляется уполномоченным органом Узбекского агентства стандартизации, метрологии и сертификации. При выявлении в ходе налоговой проверки в местах реализации не сертифицированных товаров органы государственной налоговой службы вправе привлечь к проверке уполномоченные на то органы для проведения экспертизы и принятия соответствующих мер (ст. 91 НК).  

Показать ответ

Порядок налогообложения доходов частного лица (фрилансера), полученных им от оказания услуг переводчика, будет зависеть от места осуществления им этой деятельности:  на территории Республики Узбекистан или за её пределами.

На территории РУз

Услуги по переводу, являются одним из видов деятельности, которыми могут заниматься индивидуальные предприниматели без образования юридического лица (п.40 прил. №1 ПКМ №6 от 07.01.2011г.). Для осуществления такой деятельности на территории республики физлицо обязано зарегистрироваться в качестве индивидуального предпринимателя (ИП) в Инспекции по регистрации субъектов предпринимательства при хокимияте района (города) по месту осуществления деятельности.

ИП являются плательщиками фиксированного налога (ст. 370 НК). Ставки фиксированного налога для ИП устанавливаются в кратных размерах к минимальной зарплате, а размер ставки зависит от места осуществления предпринимательской деятельности.

На 2016 год ставки фиксированного налога для ИП, оказывающих прочие услуги (к их числу относятся услуги по переводу) составляют: в г.Ташкент – 2 МРЗП, в г.Нукус и городах областного подчинения – 1,5 МРЗП, в других населенных пунктах – 1 МРЗП (прил. №12 к ПП-2455 от 22.12.2015г.). Налог уплачивается ежемесячно не позднее 25 числа месяца, в котором осуществлялась предпринимательская деятельность (ст. 375 НК).

Помимо фиксированного налога ИП обязаны ежемесячно уплачивать страховые взносы в размере не менее 1 МРЗП (ст. 311 НК).

Оказание услуг физическим лицом Республики Узбекистан юридическому или физическому лицу иностранного государства независимо от места их оказания считается – экспортом услуг (ст. 22 НК).

Экспорт услуг должен осуществляться в соответствии с требованиями действующего законодательства. Для этого частный переводчик должен заключить с нерезидентом договор (контракт) и зарегистрировать его в Единой электронной информационной системе внешнеторговых операций. Минимальные требования к экспортным контрактам отражены в Положении о порядке осуществления мониторинга за внешнеторговыми операциями (прил. №1 к ПКМ №416 от 30.09.2003г.).

Хотим предупредить, что при выявлении фактов осуществления физлицами видов деятельности без госрегистрации в качестве индивидуальных предпринимателей органы государственной налоговой службы единовременно взимают фиксированный налог, исчисленный исходя из установленной ставки по соответствующему виду деятельности в годовом размере (прим. 3 прил. №12 к ПП-2455 от 22.12.2015г.).

За пределами РУз

Если физлицо оказывает частные услуги переводчика за рубежом, то полученные доходы от этой деятельности он должен задекларировать. Доходы, полученные из источников за пределами Республики Узбекистан, облагаются налогом на основании декларации (ст. 189 НК).

Налоговая декларация подаётся в налоговые органы по месту жительства (прописки) до 1 апреля следующего за отчетным года. Налоговые органы на основании сведений, отраженных в декларации, самостоятельно рассчитают сумму налога, которую физлицо должно будет оплатить в бюджет не позднее 1 июня года, следующего за истекшим налоговым периодом.

Между КНР и РУз действует Соглашение об избежании двойного налогообложения и предотвращении уклонения от уплаты налогов на доход (вступило в силу 03.07.1996г.), согласно которому доходы резидента РУз полученные им в КНР облагаются налогом в РУз. При осуществлении гражданином РУз своей предпринимательствой деятельности в КНР в период, превышающий в совокупности 183 дня в календарном году, его доходы полученные в КНР облагаются в КНР.

Если гражданин РУз осуществляет деятельность в КНР и уплачивает там налоги, то суммы налога, уплаченные им в КНР, зачитываются при уплате налога в РУз в соответствии с международным договором. Основанием для зачета налога, уплаченного в КНР, будет являться справка или иной документ компетентного органа КНР, подтверждающий факт уплаты налога в КНР.

Показать ответ

2. Юқорида айтилганидек, қарз олувчининг меросхўри билан қарз шартномасига тузилган қўшимча келишув асосида берилган қарзни унинг фойдасига вос кечишингиз мумкин.

Буда жисмоний шахс (меросхўр) учун вос кечилган қарз суммаси моддий наф тарзида олинган даромад сифатида қаралади (СК 177-мод. 5-банд).

Жисмоний шахсларнинг моддий наф тарзидаги даромадлари тўлов манбаида солиққа солинади (СК 184-мод. 2-қисм 2-банд).

Агарда жисмоний шахс (меросхўр) корхонангиз билан меҳнатга оид муносабатларда бўлмаса, унинг ёзма аризаси асосида жисмоний шахслардан олинадиган даромад солиғини ушлаб қолмасликка ҳақлийсиз. Бунда жисмоний шахс моддий наф тарзидаги даромадлар бўйича СК 189-мод. мувофиқ солиқларни декларация асосида тўлайди.

Солиқ тўлов манбаида ушлаб қолинмаган тақдирда корхонангиз асосий бўлмаган иш жойидан даромадлар олган жисмоний шахслар тўғрисида белгиланадиган шаклда маълумотларни, солиқ даври тугаганидан сўнг 30 кун ичида давлат солиқ хизмати органларига тақдим этиши лозим бўлади (СК 187-мод. 1-банд).

Жисмоний шахсларнинг моддий наф тарзидаги даромадлари ягона ижтимоий тўлов ва фуқароларнинг мажбурий суғурта бадаллари учун солиқ солиш объекти бўлиб ҳисобланмайди (СК 306-мод).

Юридик шахсларнинг даромад солиғи тўловчилари учун жисмоний шахснинг моддий наф тарзидаги даромадлари ҳисобланадиган солиқ тўловчининг харажатлари чегирилмайдиган харажатлар таркибига киради ва унинг суммаси солиққа тортиладиган базани камайтирмайди (СК 147-мод. 9-банд).

15.02.2017 [ID: 8026] Разве позиция налоговых органов о статусе НОУ, зарегистрированного в районном Хокимияте, на является решающей в вопросе налогообложения? Зачем малому бизнесу брать на себя дополнительное налоговое бремя, когда налоговые органы и так идут навстречу, рассматривая НОУ, зарегистрированное в районном Хокимияте, как коммерческую организацию, с возможностью уплаты ЕНП и применения налоговых льгот в соответствии с ПП-325 от 17.04.2006г. и ПП-1754 от 10.05.2012г.?
Показать ответ

Действительно, согласно статье 21 Закона РУз «О негосударственных некоммерческих организациях (ННО)» государственная регистрация ННО осуществляется органами юстиции. Порядок их госрегистрации предусмотрен отдельным Положением (прил. №1 к ПКМ №57 от 10.03.2014г.).

Однако, в соответствии с Порядком разработки Устава образовательного учреждения (прил. №3 к ПКМ №5 от 05.01.1998г.), который применяется в качестве руководства для всех видов образования независимо от ведомственной подчиненности и форм собственности, Устав образовательного учреждения подлежит регистрации в местных органах исполнительной власти. Т.е. независимо от того, в какой организационно-правовой форме создано НОУ (коммерческой или некоммерческой), оно подлежит госрегистрации в хокимияте.

Поэтому, однозначно утверждать, что если НОУ зарегистрировано не в органах юстиции, а в хокимияте, то оно не будет считаться некоммерческой организацией, мы не можем.

Теперь обратим своё внимание на Единый государственный регистр предприятий и организаций (ЕГРПО).

ЕГРПО является автоматизированной системой, содержащей периодически обновляемые данные информационно-справочного характера, и обеспечивает государственный учет и идентификацию предприятий и организаций на основе единой системы классификаций. ЕГРПО является государственным информационным ресурсом в составе единой информационной системы государственной статистики.

Информационный фонд ЕГРПО включает сведения о юрлицах, созданных и прошедших в установленном порядке госрегистрацию на территории Республики Узбекистан. В их числе классификационные показатели юрлица - характеризующие основной вид деятельности, местонахождение, организационно-правовую форму и форму собственности, принадлежность к субъектам малого предпринимательства, вхождение в структуру органов государственного и хозяйственного управления.

В ЕГРПО для НОУ присвоены коды некоммерческих организаций: код ОПФ – учреждение; код СООГУ – 79974 – негосударственные некоммерческие организации, в графе «Принадлежность к субъектам малого предпринимательства» – ставится отметка «нет».

Таким образом, в государственном информационном ресурсе НОУ классифицируются как некоммерческие организации.

Вступившая в силу с 1 января 2017 года Классификация организаций, относящихся к субъектам малого предпринимательства (прил. №1 к ПКМ №275 от 24.08.2016г), на некоммерческие организации не распространяется.

Если НОУ по организационно-правовой форме являются некоммерческими организациями, то субъектами малого бизнеса они считаться не могут. Применять упрощенный порядок налогообложения и пользоваться вышеуказанными налоговыми льготами НОУ не вправе.

На сегодняшний день деятельность НОУ не в полной мере урегулирована на законодательном уровне, что не позволяет иметь единую оценку их правового статуса. По одним законодательным актам НОУ классифицируются как некоммерческие организации, по другим им предоставляются налоговые льготы и преференции, которыми они не вправе воспользоваться, имея статус некоммерческой организации.

Этот вопрос требует законодательного решения: либо присвоить для всех НОУ определенную организационно-правовую форму, либо предоставить им право выбора между некоммерческой и коммерческой формами организации своей деятельности.

При этом целесообразно было бы на все НОУ (вне зависимости от их организационно-правовой формы) распространить привилегии и льготы, предусмотренные для субъектов малого бизнеса в сфере налогообложения и отчетности.

Показать ответ

Ёқилғи-мойлаш материаллари, хусусан автомобиль бензини ва дизель ёнилғиси махсус тартибда сотиладиган моддий-техника ресурслари стратегик турларига киради. Уларни сотиш Низомда белгиланган тартибда амалга оширилади (ВМнинг 05.02.2004й. 57-сонли қарори 3-иловаси).

Ушбу Низом талабларидан келиб чиқсак (31-1-банди), хўжалик ҳисобидаги бюджет ташкилоти томонидан автомобиль бензини ва дизель ёнилғиси қуйидаги тартибда сотиб олинади:

  • ажратилган лимитлар доирасида давлат бюджети маблағлари ҳисобига «Ўзнефтмаҳсулот» АК нефть базалари билан тузилган шартномалар асосида олдиндан ҳақини 100 фоиз тўлаган ҳолда транспорт воситаларига бензин, дизель ёқилғиси ва газ ишлатганлик учун олинадиган солиқ ҳисобга олинган ҳолда ўрнатилган чакана нархлар бўйича;
  • ажратилган лимитлардан ортиғи бюджетдан ташқари маблағлар ҳисобига биржа савдолари орқали.

Агар сизнинг ташкилотингизга ёқилғи-мойлаш материаллари учун лимит ўрнатилиб, уларни сотиб олишга бюджетдан маблағлар ажратилаётган бўлса, ушбу лимит доирасида бензин ва дизел ёнилғиси «Ўзнефтмаҳсулот» АК нефть базалари билан тузилган шартномалар асосида ўрнатилган чакана нархларда сотиб олинади.

Агарда ташкилотингизга бундай лимит ажратилмаган бўлса, унда ёқилғи-мойлаш материаллари ташкилотнинг ўз маблағлари ҳисобига биржа савдолари орқали сотиб олинади. 

Автомобиль бензини ва дизель ёнилғиси очиқ биржа савдоларида талаб ва таклифнинг бозор нархлари бўйича сотилади. Очиқ биржа савдолари натижалари бўйича шартномалар нефть базалари ва бевосита истеъмолчилар ўртасида ҳақи 100% олдиндан тўланиши шартлари билан тузилади ҳамда етказиб бериш ва истеъмолчиларга хизмат кўрсатиш шартларини ўз ичига олади.

Показать ответ

Якка тартибдаги тадбиркорлар (ЯТТ) қатъий белгиланган солиқ тўловчилари ҳисобланади (СКнинг 370-мод.).

Қатъий белгиланган солиқ бўйича солиқ солинадиган объект бўлиб белгиланган фаолият турини тавсифловчи физик кўрсаткичлар ҳисобланади. Солиқ солинадиган база эса физик кўрсаткичларнинг сонидан келиб чиққан ҳолда белгиланади (СКнинг 372-мод.).

Демак, ЯТТ учун текинга олинган мол-мулк (шу жумладан беғараз олинган молиявий маблағлар) якка тартибдаги тадбиркорлик фаолиятидан олинган даромад сифати қаралмайди ва уларни суммасидан солиқларни тўлаш солиқ қонунчилигида кўзда тутилмаган.

ЯТТ ўз фаолиятини муайян муддатга тўхтатиши мумкин. Бунда ЯТТ ҳисобга олиш жойидаги давлат солиқ хизмати органига фаолияти вақтинча тўхтатилганлиги тўғрисида белгиланган шаклда ахборот тақдим этади ва ЯТТ ўз фаолиятини амалга оширмайдиган давр учун қатъий белгиланган солиқни тўламайди (СКнинг 373-мод.).

Агарда, ЯТТ ўз фаолиятини тўхтатиб турган даврда бошқа бир юридик шахсдан қайтариб бермаслик шарти билан беғараз молиявий ёрдам олган бўлса, бу ҳолатда юридик шахсдан текинга олинган мол-мулк ЯТТ учун жисмоний шахснинг моддий наф тарзидаги даромад сифатида қаралади (СКнинг 177-мод.). Бунда текинга олинган мол-мулк суммасидан жисмоний шахсларнинг даромадларига солинадиган солиқ тўлов манбаида ҳисоблаб чиқарилади ёки декларация асосида солиққа тортилади (СКнинг 184, 189-мод.).

Показать ответ

Собственник жилого помещения в многоквартирном доме помимо содержания в надлежащем техническом и санитарном состоянии принадлежащего ему жилого помещения, также несет общие расходы по содержанию общего имущества в многоквартирном доме и прилегающего к нему земельного участка с элементами благоустройства (ст. 35 ЖК).

Общие расходы, которые должны компенсировать затраты по управлению, обслуживанию, текущему и капитальному ремонту общего имущества взимаются в форме обязательных взносов. Размер обязательных взносов устанавливается общим собранием собственников жилых помещений этого дома (ст. 132 ЖК).

Собственники нежилых помещений, являются участниками долевой собственности на общее имущество в многоквартирном доме. Они обязаны нести общие расходы по содержанию и ремонту общего имущества. Доля их участия в общих расходах определяется пропорционально площади нежилого помещения собственника в общей площади дома (ст. 16-1 ЖК).

Льготы по НДС предоставлены на услуги по содержанию и ремонту жилищного фонда, оказываемых населению. При этом к услугам по содержанию и ремонту жилищного фонда относятся услуги лифтовых хозяйств, хозяйств по установке и эксплуатации антенн общего пользования, управлений и отделов по земельным ресурсам и государственному кадастру, по эксплуатации, содержанию и ремонту жилищного фонда, оплачиваемые непосредственно населением (п. 24 ст. 208 НК).

Жилищный фонд – это фонд, состоящий из жилых помещений, пригодных для проживания человека, включая жилые дома, квартиры, служебные жилые помещения, специализированные дома. Нежилые помещения, находящиеся в жилых домах и предназначенные для торговых, бытовых и иных нужд непромышленного характера, в жилищный фонд не входят (ст. 7 ЖК).

Соответственно, на услуги по содержанию и ремонту общего имущества, приходящегося на юридических лиц - собственников нежилых помещений в многоквартирном доме, вышеуказанные льготы по НДС распространяться не будут.

Поэтому, по двусторонним договорам, заключенным с юрлицам – собственниками нежилых помещений, на стоимость обязательных платежей за содержание и ремонт общего имущества ваша УК должна выписывать счета-фактуры с учетом НДС.

Сайт разработан в ООО «NORMA», зарегистрирован в Узбекском агентстве по печати и информации 01.06.2018 г.
Регистрационное свидетельство № 0406.
Адрес: Узбекистан, 100105, г. Ташкент, Мирабадский р-н, ул. Таллимаржон, 1/1.
Тел. 78-150-11-72, Call-центр:1172. E-mail: admin@norma.uz
Копирование материалов сайта без согласования с администрацией ресурса запрещено.
© ООО «NORMA», 2007-2020 г. Все права защищены.
18+
Яндекс.Метрика