Ответов: 303
Ответы эксперта. Хозяйственная деятельность
Показать ответ

Ўзбекистон Республикаси Фукаролик Кодексининг 386-моддасига асосан олди-сотди шартномаси бўйича бир тараф (сотувчи) товарни бошқа тараф (сотиб олувчи)га мулк қилиб топшириш мажбуриятини, сотиб олувчи эса бу товарни қабул қилиш ва унинг учун белгиланган пул суммаси (баҳоси)ни тўлаш мажбуриятини олади.

Берилган саволда, олди-сотди шартномасининг предмети нима эканлиги ва у кандай вазиятда кайтариб олинаётганлиги хакида маълумот етарли эмас. Умумий коидага кура, агар Сиз сотилган махсулотни кайтариб олиш мажбуриятини шартномада акс эттирмокчи булсангиз, куйидаги маълумотларни курсатган холда шартномага алохида банд киритишингиз мумкин:

- махсулот кандай вазиятда кайтариб берилиши мумкин;

- кайтариб бериш муддати;

- кайтариб берилаётган махсулотга куйиладиган талаблар (масалан, махсулот бут, ишлатилмаган булиши керак ва х.);

- махсулот кайтариб берилгандан кейин шартнома тарафлари уртасида буладиган хисоб-китоблар тартиби.  

Показать ответ

Ўзбекистон Республикасининг «Ахолининг санитария-эпидемиологик осойишталиги тўғрисидаги» 26.08.2015й. N ЎРҚ-393 қонунинг 34-моддасига кўра юқумли ва паразитар касалликлар пайдо бўлиши ва тарқалишининг олдини олиш, уларнинг доирасини камайтириш ҳамда уларни бартараф этиш мақсадида эпидемик кўрсаткичлар бўйича дезинфекция тадбирлари - давлат санитария назоратини амалга оширувчи органлар томонидан,  профилактик дезинфекция тадбирлари эса юридик ва жисмоний шахслар билан тузилган шартномалар асосида дезинфекция станциялари томонидан ўтказилади.

Дезинфекция станцияси билан тузилган шартнома ўз навбатида дезинфекция станцияси томонидан тегишли хизматлар кўрсатилиши учун хисобварақ-фактура берилишига, сизнинг корхонангиз эса ушбу хизматлар нархини хисобварақ-фактура асосида тўлашга асос булади.  

Ўзбекистон Республикаси Солик Кодексининг (СК) 222-моддасига кўра хисобварақ-фактура қатъий ҳисобот ҳужжати ҳисобланиб, у ушбу моддада белгиланган маълумотларни акс эттириши шарт.

СКнинг 41-моддасига асосан ҳисоб ҳужжатлари солиқ солиш объектлари ва солиқ солиш билан боғлиқ объектларни аниқлаш, шунингдек солиқлар ва бошқа мажбурий тўловларни ҳисоблаб чиқариш учун асос бўлган бирламчи ҳужжатлар, бухгалтерия ҳисоби регистрлари ҳамда бошқа ҳужжатлардан иборатдир.

Бухгалтерия ҳисобида ҳужжатлар ва ҳужжатлар айланиши тўғрисидаги Низомнинг (ЎзР Адлия вазирлигида 14.01.2004й. 1297-сон билан рўйхатга олинган, кейинги матнда -Низом) 2-бандига мувофиқ корхоналар томонидан амалга оширилаётган барча хўжалик операциялари уларни тасдиқловчи ҳужжатлар билан расмийлаштирилиши лозим. Ушбу ҳужжатлар улар асосида бухгалтерия ҳисоби юритиладиган бирламчи ҳисоб ҳужжатлари бўлиб хизмат қилади.

Низомнинг 6-бандига асосан бирламчи ҳужжатлар қоғозли ташувчиларда тузилиб, қуйидаги мажбурий реквизитларга эга бўлиши лозим:

а) корхонанинг номи;

б) ҳужжатнинг номланиши ва рақами, уни тузиш санаси ва жойи;

в) хўжалик операциясининг номланиши, мазмуни ва миқдорий ўлчами (натура ва пул ифодасида);

г) масъул шахсларнинг шахсий имзолари.

Ушбу ҳуқуқий нормалар таҳлилидан келиб чиққан ҳолда, хисобварақ-фактура солиқларни ҳисоблаб чиқариш учун асос булган бирламчи ҳужжат эканлигини таъкидлаш мумкин. Шартноманинг бажарилиши юзасидан тузилган далолатномалар эса фуқаролик-ҳуқуқий тусдаги ҳужжатлар бўлиб, улар ҳисобварақ-фактура каби солиқ ҳужжати кучига эга эмас.

Показать ответ

Согласно ст.67 Гражданского Кодекса РУз хозяйственное общество признается дочерним, если другое (основное) хозяйственное общество или товарищество в силу преобладающего участия в его уставном фонде либо в соответствии с заключенным между ними договором или иным образом имеет возможность определять решения, принимаемые таким обществом.

Необходимо отметить, что «дочернее предприятие» не является организационно-правовой формой предприятия, это определение хозяйствующего субъекта, которое законодатель дает юридическому лицу в зависимости от доли участия в нем другого юридического лица. Исходя из смысла части второй статьи 58 ГК РУз, существует три вида дочернего общества, такие как акционерное общество, общество с ограниченной ответственностью и общество с дополнительной ответственностью.

Таким образом, если в уставе дочернего предприятия не указана его организационно-правовая форма, то учредителям общества надлежит преобразовать дочернее предприятие с указанием одной из вышеуказанных организационно-правовых форм.

Следовательно, учредители ООО «А» могут принять решение о преобразовании (одна из форм реорганизации) дочернего предприятия в общество с ограниченной ответственностью. Учредительные документы преобразованного общества должны соответствовать требованиям законодательства об обществах с ограниченной ответственностью и пройти государственную регистрацию.

Порядок реорганизации юридического лица, формы ее проведения, положения о правопреемстве и учете интересов кредиторов реорганизуемого юридического лица определены в ст.ст. 49- 51 Гражданского Кодекса Республики Узбекистан.

Отметим, что также имеется возможность передачи автостоянок, числящихся на балансе ООО «А» его дочернему предприятию «Б» (или несколько дочерним предприятиям), которое имеет одну из вышеуказанных организационно-правовых форм (к примеру, общество с ограниченной ответственностью), путем увеличения уставного фонда предприятия «Б».

Так, согласно ст. 18 Закона «Об обществах с ограниченной и дополнительной ответственностью» от 06.12.2001г. № 310-II (далее - Закон) уставной фонд ООО может быть увеличен путем внесения дополнительных вкладов его участников. В протоколе общего собрания участников ООО должна быть отражена общая стоимость дополнительных вкладов, размер стоимости дополнительного вклада каждого участника общества, срок полного внесения дополнительных вкладов участниками. И конечно, в протоколе нужно указать в чем будет выражаться дополнительный вклад: деньги, ценные бумаги, другие вещи или имущественные права либо иные отчуждаемые права, имеющие денежную оценку (ст.15 Закона).

На основании вышеизложенного, следует отметить, что ООО «А» может принять решение об увеличении уставного фонда ООО «Б» (в котором оно является участником) и внести дополнительный вклад в виде автостоянки и права срочного пользования земельным участком. Учитывая, что право срочного пользования земельным участком возникло у ООО «А» на основании договора аренды, передача этого права в качестве дополнительного вклада в ООО «Б» подлежит государственной регистрации в уполномоченных кадастровых органах.

После полного внесения дополнительных вкладов участниками ООО «Б», его учредители вправе утвердить итоги увеличения уставного фонда и произвести государственную регистрацию изменений в учредительные документы общества.

Кроме того, на основании ст.39 ГК РУз юридическое лицо может от своего имени приобретать и осуществлять имущественные и личные неимущественные права. Следовательно, общество с ограниченной ответственностью может также осуществлять сделки по купле-продаже или безвозмездной передаче имущества, числящегося на его балансе, т.е. зданий и сооружений, находящихся на данных земельных участках. При этом, напомним, что сам земельный участок нельзя продать или передать безвозмездно, так как он принадлежит государству.

На основании вышеизложенного, кадастровые документы на автостоянки ООО «А» будут подлежать переоформлению в регистрирующем органе при осуществлении реорганизации (увеличении уставного фонда, совершении сделок по купле-продаже или безвозмездной передаче имущества). Перечень необходимых документов приведен в Положении о порядке государственной регистрации прав на недвижимое имущество и сделок с ними, утвержденного Постановлением КМ РУз от 07.01.2014г. за №1.

Показать ответ

Как явствует из заданного вопроса, полагаем, что между ГАК «Узбекенгилсаноат» и ООО «Дизайн-Центр» заключен договор аренды здания. В данном случае, к правоотношениям сторон применяются нормы законодательства об аренде.

Так, согласно ст.1 Закона РУз «Об аренде» от 19.11.1991г. №427-XII (далее-Закон) аренда представляет собой основанное на договоре срочное возмездное владение и пользование землей, иными природными ресурсами, а также имуществом, необходимым арендатору для самостоятельного осуществления хозяйственной и иной деятельности.

В силу ст.11 Закона арендатор вправе самостоятельно вносить изменения в состав арендованного имущества, проводить реконструкцию, расширение, техническое перевооружение, увеличивающие его стоимость, если иное не предусмотрено договором.

Часть 2 статьи 11 Закона устанавливает, что если арендованное имущество улучшено с разрешения арендодателя, то по истечении срока договора или при расторжении его арендатор имеет право потребовать возмещения всех произведенных с этой целью расходов, если иное не предусмотрено договором аренды. Таким образом, если в договоре аренды не предусмотрены вышеуказанные условия, Вы можете составить дополнительное соглашение к договору аренды и внести пункт, предусматривающий порядок возмещения стоимости произведенных изменений в составе арендованного имущества или же прописать иной порядок распределения затрат на произведенную реконструкцию объекта.

При этом, необходимо помнить о том, что согласно ст.9 Закона сдача имущества в аренду не влечет передачу права собственности на это имущество. Следовательно, здание, переданное в аренду остаются собственностью арендодателя и должно числиться на его балансе.

Согласно пункту 1.5.1.2 Положения о составе затрат по производству и реализации продукции (работ, услуг) и о порядке формирования финансовых результатов (утверждено Постановлением КМ РУз от 05.02.1999г. за №54, далее - Положение) проведение всех видов ремонтов (текущих, средних, капитальных) производственных основных средств силами самого хозяйствующего субъекта включаются в себестоимость продукции (работ, услуг) по соответствующим элементам производственных затрат (материальным затратам, затратам на оплату труда и другим). При этом, затраты на ремонт основных средств административного назначения относятся к расходам периода по статье "Административные расходы" (пункт 2.2.9 Положения). Следовательно, все израсходованные материалы подлежат списанию баланса.

Показать ответ

Сиз юкорида баён қилган шартлардаги шартномани тузиш конунчилик талабларига мос келмайди.

Якка тартибдаги тадбиркор томонидан ходимларни ишга кабул килиш тартиби Хусусий тадбиркорлар томонидан ходимларни ёллаган ҳолда тадбиркорлик фаолиятини амалга ошириш тартиби тўғрисида Низом (ЎзР ВМнинг 31.072015й. 219-сон қарори билан тасдиқланган, кейинги ўринларда -Низом) билан тартибга солинади. Низомнинг 4-бандига асосан хусусий тадбиркор ходимларни ёллашни Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2011 йил 7 январдаги 6-сон қарори билан тасдиқланган Хусусий тадбиркорлар юридик шахс ташкил этмасдан шуғулланиши мумкин бўлган фаолият турлари рўйхатида назарда тутилган фаолиятнинг амалга ошириладиган турига боғлиқ ҳолда бир нафардан уч нафаргача миқдорда амалга оширишга ҳақлидир (Низомга 1-Иловада курсатилган). Бир неча фаолият турлари билан шуғулланадиган хусусий тадбиркор, фаолиятнинг турлари сонидан қатъи назар, уч нафардан кўп бўлмаган ходимларни ёллаш ҳуқуқига эга.

Ҳунармандчилик фаолиятини амалга ошираётган якка тартибдаги тадбиркорлар товарлар тайёрлаш (ишлар бажариш, хизматлар кўрсатиш) учун кўпи билан беш нафар шогирдни уларга тегишлича ҳақ тўлаган ҳолда жалб этишга ҳақлидир (ЎзР “Тадбиркорлик фаолияти эркинлигининг кафолатлари тўғрисидаги” 25.05.2000й. N 69-II қонунинг 6-моддаси 4 -қисми).

Низом талабларидан келиб чиккан ҳолда, якка тартибдаги тадбиркор ёлланган ишчиси билан ёзма меҳнат шартномаси тузиши ва ишчисини солиқ бўйича ҳисобга олиш жойидаги давлат солиқ хизмати органига ҳисобга қўйиши лозим (Низомнинг 15-банди).

Шу билан бирга, Ўзбекистон Республикасининг “Тадбиркорлик фаолияти эркинлигининг кафолатлари тўғрисидаги” 25.05.2000 йилдаги N 69-II қонунинг 6-моддаси 5-қисми мазмунига якка тартибдаги тадбиркор ўз номидан тадбиркорлик фаолияти билан шуғулланади, ҳуқуқ ва мажбуриятларни олади ҳамда амалга оширади ва битимлар тузади.

Юқоридаги моддадан келиб чиққан ҳолда, агар якка тартибдаги тадбиркор буюртмаларини бажара олмаётган бўлса ва ўз ишчиларини ёллаш имконияти бўлмаса, бошқа юридик шахс билан ишларни бажариш ёки  хизмат курсатиш шартномасини тузиши мумкин. Бу турдаги шартномада буйича ишлар ёки хизматлар нархи белгиланади ва ЯТТ юридик шахсга ушбу ишлар, хизматларни нархини тўлаб беради.

Таъкидлаш жоизки, якка тартибдаги тадбиркор нақд пулсиз хисоб-китобларни Ўзбекистон Республикасида нақд пулсиз ҳисоб-китоблар тўғрисидаги Низом (ЎзР Адлия вазирлигида 03.06.2013й. 2465-сон билан рўйхатга олинган) га асосан амалга оширади.

Показать ответ

Залог недвижимого имущества является ипотекой и регулируется Гражданским Кодексом (далее – ГК РУз) и Законом «Об ипотеке» Республики Узбекистан № ЗРУ-58 от 04.10.2006г. (далее – Закон № ЗРУ-58), а также иными актами законодательства. В силу ст.36-38 Закона №ЗРУ-58 при возникновении оснований для обращения взыскания на заложенное имущество, требования ипотекодержателя удовлетворяются путем обращения в суд. Решение суда, в данном случае является основанием для реализации имущества с публичных торгов (за исключением случаев, предусмотренных Законом). В связи с чем, и было реализовано в рассматриваемом случае заложенное имущество.

Согласно смыслу ст.329 ГК РУз предприятие, имущество которого было реализовано в обеспечение залогового обязательства, имеет право предъявить к предприятию-основному должнику регрессные требования об уплате суммы долга. Следовательно, у Вас образовалась задолженность не перед банком (задолженность по банковскому кредиту погашена), а перед предприятием, расплатившимся за ваш долг своим имуществом (далее -ипотекодатель).

При этом, в случае если ипотекодатель не намерен предъявлять к вам регрессного требования, он может простить долг путем оформления соглашения о прощении долга. В соответствии со ст.348 ГК РУз обязательство прекращается освобождением кредитором должника от лежащих на нем обязанностей, если это не нарушает прав других лиц в отношении имущества кредитора.

Таким образом, данное соглашение о прощении долга и будет являтся основанием для списания задолженности перед вашим кредитором. Между тем, необходимо помнить о том, что в соответствии с налоговым законодательством списание задолженности трактуется как доход и подлежит налогобложению.

Показать ответ

Умумий қоида буйича, хўжалик юритувчи субъектларга нақд пулларни бериш уларнинг депозит ҳисобварақларидаги маблағлар чегарасида тўлов ҳужжатларида кўрсатилган мақсадлар учун амалга оширилади (Ўзбекистон Республикасида банклар томонидан пул муомаласига доир ишларни ташкил этиш тўғрисидаги Йўриқноманинг 33 банди, ЎзР Адлия вазирлигида 26.10.2005й. 1518-сон билан рўйхатдан ўтказилган).

Хусусий тадбиркорлик фаолияти билан шуғулланаётган жисмоний шахснинг банкдан пул маблағларини олиш тартибига келсак, ЎзР Марказий банкининг  11.04.2000 йилдаги  N10009/143-Д сонли тушунтириш хатига асосан ўзлари ишлаб чиқараётган маҳсулот ва хизматларни етказиб берувчи якка тартибдаги тадбиркорлар ўзларининг ҳисоб рақамларидан кредит оборотининг 50 фоизигача бўлган миқдорда нақд пулни олишлари мумкин.

Мазкур қоида чакана савдо фаолиятини амалга ошираётган якка тартибдаги тадбиркорларга тадбиқ қилиниб, савдо-воситачилик фаолияти билан шуғулланаётганларга нисбатан эса қўлланилмайди.

Агар якка тартибдаги тадбиркор фаолияти давомида ўзининг маҳсулот ва хизматларини нақд пул ва нақд пулсиз ҳисоб-китобларни амалга ошириш йул билан олди-сотди қилса, ушбу ҳолатда у топширган тушуми  миқдорида банкдан нақд пул олиши мумкин.  

Шу билан бирга, Хусусий тадбиркорлар юридик шахс ташкил этмасдан шуғулланиши мумкин бўлган фаолият турлари рўйхатининг (ЎзР ВМнинг 7.01.2011й. 7-сонли қарори билан тасдиқланган) 73-бандига кўра якка тартибдаги тадбиркор ташкилотлар учун қишлоқ хўжалиги маҳсулотлари (хом сут, сабзавотлар, мевалар, асал, тери ва мўйна)ни  тайёрлаш бўйича хизматлар кўрсатиши мумкин. Мазкур фаолият турини амалга ошира олишингиз учун юридик шахс ташкил этмасдан хусусий тадбиркорлик сифатида давлат руйхатидан ўтиш ҳақидаги аризангизда ушбу фаолият турини кўрсатишингиз керак.

ЎзР Солиқ Кодексининг 370-моддасига кўра якка тартибдаги тадбиркорлар амалга оширадиган фаолият турига, фаолият юритадиган ҳудудга қараб ҳисобланадиган қатъий белгиланган солиқ суммасини тўлайдилар (2016 йил учун солиқ ставкалари Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2015 йил 22-декабрдаги ПҚ-2455-сон қарорига 12-иловада берилган).

Показать ответ

Ўзбекистон Республикаси Меҳнат Кодексининг (кейинги матнда-ЎзР МК) 154-моддасининг 1-қисмига кўра иш берувчи ўзининг молиявий ҳолатидан қатъи назар, ходимга бажарган иши учун ҳақни белгиланган меҳнат ҳақи шартларига мувофиқ ЎзР МКнинг 161-моддасида кўрсатилган муддатларда тўлаши шарт.

Жумладан, ЎзР Мкнинг 161-моддасига асосан меҳнатга ҳақ тўлаш муддатлари жамоа шартномаси ёки бошқа локал норматив ҳужжатда белгиланади ва ҳар ярим ойда бир мартадан кам бўлиши мумкин эмас. Ходимларнинг айрим тоифалари учун алоҳида ҳолларда Ўзбекистон Республикаси Ҳукумати томонидан иш ҳақи тўлашнинг бошқа муддатлари белгилаб қўйилиши мумкин.

Шу билан бирга таъкидлаш жоизки, ЎзР МКнинг 155-моддаси 1-қисмига мувофиқ муайян давр учун белгиланган меҳнат нормасини ва меҳнат вазифаларини тўлиқ бажарган ходимнинг ойлик меҳнат ҳақи қонун ҳужжатларида Меҳнатга ҳақ тўлаш ягона тариф сеткасининг биринчи разряди бўйича белгиланган миқдордан оз бўлиши мумкин эмас (Меҳнатга ҳақ тўлаш ягона тариф сеткаси ЎзР Вазирлар Маҳкамасининг 21.07.2009й. 206-сон қарори билан тасдиқланган).  

Демак, иш берувчи ходимга меҳнат шартномасида (агар меҳнат шартномасида корхона штат жадвалига ҳавола қилинган бўлса, штат жадвалига асосан) белгиланган иш ҳақи миқдорини ўз вақтида тўлаши лозим. Амалдаги қонунчиликда меҳнатга ҳақ тўлашни кечиктириш бўйича имтиёзлар мавжуд эмас.

 

Показать ответ

Умумий тартибга кўра, сотилган озиқ-овқат маҳсулотлари ўзига зарур сифатга эга бўлмаса, нуқсонлар сотувчи томонидан айтилмаган бўлса, хариддан кейин 24 соат мобайнида харидор қуйидаги ҳуқуқларга эга бўлади:

-айнан шундай маркадаги (модел, артикулдаги) товарга алмаштиришни;

-харид нархини тегишли равишда қайта ҳисоб-китоб қилган ҳолда бошқа марка (модел, артикул)даги айнан шундай товарга алмаштиришни;

-харид нархи мутаносиб равишда камайтирилишини;

-товарнинг нуқсонлари дарҳол бепул бартараф этилишини;

-товарнинг нуқсонларини бартараф этиш харажатлари қопланишини талаб этишга ҳақлидир.

Бунда харидор зарур сифатга эга бўлмаган товар сотилганлиги оқибатида ўзига етказилган зарар тўлиқ қопланишини талаб қилишга ҳақлидир.

Шу билан бирга, харидор сотиб олинган товарни рад этишга ва товар учун тўланган пул суммаси қайтарилишини талаб қилишга ҳақлидир (13.02.2003й. 75-сонли ВМКга 1-илованинг 29-б.).

 

Показать ответ

Тадбиркорлик фаолияти субъектлари қонунчиликда таъқиқланмаган ҳар қандай фаолиятни амалга оширишга ҳақли (25.05.2000й. 69-II-сонли ЎзР Қонунининг 19-м.). Якка тартибдаги тадбиркор (кейинги матнда - ЯТТ) хусусий тадбиркорлар шуғулланиши мумкин бўлган фаолият турларидан бирини амалга оширади(07.01.2011й. 7-сон ВМҚга 1-илова).

Қонунчиликда, ЯТТ томонидан ишлаб чиқарилган маҳсулотни нақд пулсиз шаклда сотиш бўйича чекловлар ўрнатилмаган. Демак, чакана савдо корхонаси  мазкур маҳсулотларни сотиб олиши мумкин.

Агар, ЯТТ томонидан ишлаб чиқариладиган маҳсулот мажбурий тартибда сертификатланадиган товарлар рўйхатига кирса(28.04.2011й. 122-сонли ВМҚга 1-илова), шартномага илова сифатида маҳсулотнинг мувофиқлик сертификатини талаб қилишингиз мумкин.

 




07.12.2016 [ID: 7525] Низом бўйича лойиха-қидирув ишларининг қийматини аниқлаш, лойихалаш ва қурилиш объектининг мураккаблик даражасидан келиб чиқиб объект қурилиши қийматидан фоиз хисобида аниқлаш келтирилган. Ушбу фоиз хисобида аниқланган қиймат лойиха-қидирув ишларининг тўлиқ қиймати хисобланадими ёки унга лойиха таркибида хисобга олинмаган ишларнинг (топогеодезия қидирув ишлари, объектнинг жорий нархлардаги қийматини аниқлаш...) қиймати хам қўшиладими? Ушбу масала юзасидан аниқлик киритиб беришингизни сўраймиз.
Показать ответ

Лойиҳа-тадқиқот ишларининг тўлиқ қиймати лойиҳалаш босқичларига қараб, қуйидаги формулаларга кўра аниқланади:

1. Бир босқичли лойиҳалашда ("Ишчи лойиҳа"): Sf = Sw + Se, бунда:

Sf - лойиҳалаш маҳсулотининг жорий нархлардаги тўлиқ шартномавий қиймати;

Sw - ишчи лойиҳанинг жорий нархлардаги қиймати;

Se - ишчи лойиҳа таркибидаги ҳисобга олинмаган ишларнинг қиймати.

"Ишчи лойиҳа" босқичи лойиҳа қийматини ҳисоблашда асос қилиб олинади.

 2. Икки босқичли лойиҳалашда: Sf = Sbs + Swp+ Se, бунда:

Sf - лойиҳалаш маҳсулотининг жорий нархлардаги тўлиқ шартномавий қиймати;

Sbs - асосланма қисмининг жорий нархлардаги қиймати;

Swp - ишчи ҳужжатларининг жорий нархлардаги қиймати;

Se - ишчи лойиҳа таркибидаги ҳисобга олинмаган ишларнинг қиймати (АВда 9.12.2008й. 1879-сон билан рўйхатга олинган Низомнинг 13-банди).

05.12.2016 [ID: 7560] 1. Совутиш-музлатгич омборида сақлаш учун жисмоний шахслар, яъни фуқаролардан хам махсулотларни қабул қилишимиз мумкинми? 2. Фуқаролардан махсулотларни қабул қилишнинг алохида тартиби белгиланганми ва улардан қандай хужжатларни талаб қилишимиз мумкин? 3. Сақлаш учун жисмоний шахслардан қанча миқдоргача маҳсулотлар қабул қилиниши мумкин? 4. Совутиш-музлатгич омборида жисмоний шахсларга кўрсатилган сақлаш хизматлари учун нақд пул қабул қилиб банкдаги ҳисоб рақамимизга топширишимиз мумкинми?
Показать ответ

Фермер хўжаликлари тадбиркорлик фаолияти билан шуғулланиб, ушбу фаолиятдан солиққа тортиладиган чекланмаган даромад олишлари мумкин ("Фермер хўжаликлари тўғрисида"ги Қонуннинг 16-м.). Демак, сиз фуқаролар билан омонат сақлаш шартномаси тузишингиз ва омонат сақлаш фаолиятини амалга оширишингиз мумкин.  Омонат сақлаш тартиби, шартлари, жавобгарлик даражаси, зарарни қоплаш ва бошқа шартлар ЎзР ФКнинг  875-893-моддаларида белгиланган. Омонатга қабул қилинадиган маҳсулотларнинг миқдори бўйича чекловлар  ўрнатилмаган.

Агар Сиз аҳолидан нақд пулни қабул қилиб, кейин банкка топширмоқчи бўлсангиз, албатта назорат-касса машинасини ўрнатишингиз лозим (17.11.2011й. 306-с. ВМҚга 1-илованинг 2-банди). Акс ҳолда, жисмоний шахслар, шартнома буйича тўланиши керак бўлган пул суммасини, ўзлари банк кассаларида квитанция асосида тўлашлари мумкин.

Показать ответ

Мазкур ҳолатда Сиз фуқаролик ишлари бўйича судга юридик фактни аниқлаш тўғрисида ариза билан мурожаат қилишингиз мумкин. Аризада иморатга хусусий мулк ҳуқуқи асосида эгалик қилиш фактини (ФПКнинг 283-м 2-қ. 8)-б.) белигилаб беришни суддан сўрашингиз мумкин.

Тегишли органлар маъмурий тартибда ушбу юридик фактни белгилашни рад қилган бўлса ва Сизнинг ушбу иморатга бўлган ҳуқуқингизни бошқа шахслар инкор этмаётган бўлса, бу масала суд томонидан алоҳида иш юритиш тартибида кўриб чиқилади. Суд эгалик ҳуқуқини эмас, балки иморатнинг аризачига эгалик ҳуқуқи асосида тегишли эканлигини тасдиқловчи ҳужжатларнинг бўлганлик фактини, шунингдек агар аризачида ўз вақтида эгалик ҳуқуқи тўғрисидаги ҳужжат бўлган бўлиб, лекин у йўқолган ва уни тиклаш мумкин бўлмаганида белгилайди (ОС Пленуми 20.12.1991й. 5-ПЛ-91-сон қарорининг 18-б).

Суд қарори бино ва иншоотларга бўлган мулк ҳуқуқининг вужудга келишини тасдиқдовчи ҳужжатлардан бири ҳисобланиб, унинг асосида бинога бўлган мулк ҳуқуқини кадастр органида рўйхатдан ўтказиш мумкин (7.01.2014й. 1-сон ВМҚга 1-ил. 42-б.).

Показать ответ

Логотип деганда турли хил корхоналарнинг товарларини (хизматларини) фарқлаш учун қўлланиладиган белги в тасвирлар тушунилади. Шунга кўра, фикримизча, Сиз хатингизда товар (хизмат кўрсатиш) белгиларини  назарда тутяпсиз.

Товар белгиси ва хизмат кўрсатиш белгиси (кейинги матнда – товар белгиси) бу бир юридик ва жисмоний шахслар товарлари ва хизматларини бошқа юридик ва жисмоний шахсларнинг шу турдаги товарларидан фарқлаш учун хизмат қиладиган, белгиланган тартибда рўйхатдан ўтказилган белгилардир. Тасвирлар, сўзлар, муайян шакл тарзидаги белгилар ва бошқа белгилар ёки уларнинг исталган бир рангдаги ёки турли рангдаги жамлама ифодаси товар белгилари сифатида рўйхатдан ўтказилиши мумкин (“Товар белгилари, хизмат кўрсатиш белгилари ва товар келиб чиққан жой номлари тўғрисида”ги қонуннинг 3-моддаси, кейинги матнда - Қонун).

Товар белгиси тегишли давлат органи – ЎзР Интеллектуал мулк агентлигида рўйхатдан ўтказилганидан кейин ҳуқуқий муҳофазадан (хусусан ЎзР халқаро шартномаларига мувофиқ) фойдаланилади. Товар белгисини рўйхатдан ўтказиш учун, Сиз Агентликка талабнома беришингиз лозим. Талабнома бир товар белгисига ёки товар келиб чиққан бир жой номига тааллуқли бўлиши лозим. Мазкур талабномани тузиш, топшириш ва уни кўриб чиқиш тартиби АВда 29.07.2009й. 1988-сон билан рўйхатдан ўтган Қоидаларда белгиланган.

Товар белгиси рўйхатдан ўтказилганидан кейин товар белгисига доир гувоҳнома берилади. Гувоҳнома талабнома берилган санадан эътиборан ўн йил мобайнида амал қилади ва гувоҳнома эгаси уни узайтириши мумкин (Қонуннинг 21,22-моддалари).

 

Показать ответ

Оилавий корхонанинг устав фонди пул маблағлари, қимматли қоғозлар, бошқа мол-мулк, шу жумладан, пул билан баҳоланадиган мулкий ҳуқуқлар ёки ўзга шахсга ўтказиладиган бошқа ҳуқуқлар ҳисобидан шакллантирилади. Ягона уй (квартира) оилавий корхонанинг устав фондига киритилиши мумкин эмас (“Оилавий тадбиркорлик тўғрисида”ги Қонуннинг 11-м. 1-қ.).

Товарлар мулк сифатида баҳоланиб, устав фондига киритилиши мумкин. Бунинг учун оилавий корхона иштирокчилари таъсис шартномасида уставга улуш сифатида киритилаётган товарларнинг турини, миқдорини ва суммасини белгилаб олишлари зарур бўлади.  

Устав фондига киритилган улуш (товарлар) корхонанинг мулки саналади. Тадбиркорлик фаолияти тадбиркорлик субъектларининг ўз мол-мулки ва (ёки) жалб этилган мол-мулк асосида амалга оширилиши мумкин (“Тадбиркорлик фаолияти эркинлигининг кафолатлари тўғисида”ги Қонуннинг 15-м 1-қ).

Демак, устав фондига киритилган товарлардан тадбиркорлик фаолиятида, хусусан чакана савдони амалга оширишда фойдаланса бўлади.

Показать ответ

1, 2. Масъулияти чекланган жамиятнинг (кейинги матнда - МЧЖ) иштирокчилари унинг мажбуриятлари бўйича жавобгар бўлмайдилар ва жамият фаолияти билан боғлиқ зарарлар учун ўзлари қўшган ҳиссалар қиймати доирасида жавобгар бўладилар («Масъулияти чекланган хамда қўшимча масъулиятли жамиятлар тўғрисида»ги қонуннинг 3-м. 1-қ., кейинги матнда - Қонун). Демак, МЧЖнинг қарздорлик  суммасини унинг таъсисчисидан ундириб бўлмайди.

3. МЧЖ Сизнинг олдингиздаги қарздорлигини ундириш учун етарли маблағ ва/ёки  бошқа мол-мулкка эга бўлмаса, Сиз хўжалик судига ушбу МЧЖни банкрот деб топиш ҳақида ариза билан мурожаат қилишингиз мумкин.  

Бунда, агар қарздор ташкилот пул мажбуриятлари бўйича талабларни,  ушбу талаблар юзага келган кундан эътиборан уч ой давомида бажармаган бўлса, унинг банкротлик аломатлари деб эътироф этилади (“Банкротлик тўғрисида”ги қонуннинг 4-моддаси).

МЧЖнинг банкротлиги таъсисчисининг айби туфайли вужудга келган бўлса, жамиятнинг мол-мулки етарли бўлмаган тақдирда бундай шахс зиммасига унинг мажбуриятлари бўйича субсидиар жавобгарлик юклатилиши мумкин (Қонуннинг 5-м 11-қ.). Демак, бу ҳолатда банкротликда таъсисчининг айби борлиги исботланса, унинг зиммасига сизнинг олдингиздаги қарзни қоплаш мажбурияти юклатилиши мумкин.

07.04.2017 [ID: 8325] 1. Есть ли ограничения для выполнения данной операции? 4. Могут ли физические лица осуществить стройку (без образования юридического лица) на договорной основе с организацией? 3. Какие процедуры (шаги) мы должны сделать, чтобы передать данное здание в уставный фонд другой организации? 4. Возникают ли в данной ситуациях какие либо налоговые обязательства у организации, учредителей или третьих лиц? 5. Как организация должна вести учёт по данной операции и на что нам следует обратить наше внимание?
Показать ответ

1. Поскольку разрешительные документы на строительство получены Вашим предприятием, то строительство вправе осуществить только предприятие (ст.3 З-на «О разрешительных процедурах в сфере предпринимательской деятельности»).

Физические лица (учредитель и третье лицо) могут передать предприятию строительные материалы на основании договора о безвозмездной передачи или дарения (ст.502 ГК), на основании которого у предприятия возникнет право собственности (ст.184 ГК) на стройматериалы.

Физические лица (Ваш учредитель и третье лицо) могут также приобрести стройматериалы за свой счет и предоставить предприятию на основании договора товарного займа. По окончании срока займа Вы должны будете вернуть такие же стройматериалы физическому (им) лицу (ам) (ст.ст.732, 735 ГК).

Иной вариант получения стройматериалов заключается в том, что Ваш учредитель может принять решение[1] об увеличении уставного фонда предприятия и внести строительные материалы в качестве дополнительного вклада (ст.ст.16,15 З-на «Об обществах с ограниченной и дополнительной ответственностью»).

После этого, юридическое лицо может осуществить строительные работы собственными силами или же заключить договор подряда с другим юридическим лицом.

2. Вы вправе также заключить с физическим лицом договор подряда на выполнение отдельных видов строительных работ. Отметим только, что для физического лица[2] эта работа не должна носить систематический характер, т.е. должна быть разовой. В противном случае деятельность физлица может быть расценена как «занятие деятельностью без разрешительных документов», что влечет за собой административную ответственность по ст.165 КоАО.

3. После завершения строительства и подписания акта приемки здания, предприятие должно  произвести государственную регистрацию права собственности на построенное здание в органе кадастра недвижимости (ст.84 ГК).  После чего, учредитель (учредители) вправе принять решение о том, что Ваше предприятие выступает в качестве учредителя другого юрлица и передает производственное здание в качестве учредительского вклада в уставный фонд юрлица.


[1] в случае, когда учредитель один; если учредителей несколько, решение принимается на общем собрании учредителей большинством не менее 2/3 голосов, если необходимость большего числа не предусмотрена уставом. 

[2] если он не является индивидуальным предпринимателем.

Показать ответ

1. Из Вашего письма следует, что Вы намерены заключить договор комиссии. По договору комиссии одна сторона (комиссионер) обязуется по поручению другой стороны (комитента) за вознаграждение совершить одну или несколько сделок от своего имени, но за счет комитента (ст.832 ГК). Например, предприятие «А» заключает с предприятием «Б» договор комиссии, по которому предприятие «Б» должно продать товары предприятия «А» за определенную сумму вознаграждения. Сумму, вырученную от продажи товара предприятие «Б» возвращает предприятию «А» за вычетом своего вознаграждения.

Вы вправе установить в договоре предельную минимальную (максимальную) цену товара, ниже (выше) которой комиссионер не вправе его продавать. Либо Вы можете установить фиксированную цену товара, которую комиссионер будет не вправе изменять. Более того, в договоре необходимо четко прописать права и обязанности, ответственность сторон. Целесообразно, предусмотреть отчетность комиссионера перед комитентом.  Некоторые рекомендации по заключению договора комиссии содержатся в ИПС Norma «Законодательство РУз»- Образцы правовых документов- Тематические комплекты-Комиссия.

2. Относительно документации, при передаче товара комиссионеру необходимо составить акт приема- передачи с указанием вида и количества передаваемого товара.  Если товар будет продаваться через контрольно-кассовую машину (ККМ) и расчетный терминал комиссионера, можно в договоре указать, что комиссионер при предоставлении отчета за проданный товар прилагает к нему копии чеков ККМ и слипов расчетного терминала.

По отчетам комиссионера можно также в договоре определить:

- что они должны предоставляться еженедельно, ежемесячно или же после каждой продажи товара и т.д.;

- в который срок они должны предоставляться (например, в течение 5 дней месяца следующего за отчетным и т.д.);

- основные требования к содержанию отчета (информация о количестве видах договоров купли-продажи, совершенных комиссионером, дата и условия заключения сделок, наименование контрагентов, сумма полученных средств по сделкам, перечень произведенных расходов, с приложением всех подтверждающих документов и т.д.)

Показать ответ

Ҳа, ҳақиқатан савдо ташкилотчиси суд ижрочиси томонидан берилган буюртмани олган кундан бошлаб 3 кундан кечиктирмай оммавий ахборот воситаларида аукцион ўтказилиши тўғрисида хабарнома бериши керак. Хабарнома камида иккита (республика ва вилоят миқёсидаги) оммавий ахборот воситасида берилади (31.08.2006й. ПҚ-458га 7-илованинг 15-банди, кейинги матнда - Қарор).

Норматив-хуқуқий ҳужжатга ўзгариш ва қўшимчалар, уларни ўзгартирувчи ёки тўлдирувчи янги норматив-ҳуқуқий ҳужжат қабул қилинганда киритилади (“Норматив-ҳуқуқий ҳужжатлар тўғрисида”ги Қ-н 36-м, кейинги матнда - Қонун).

Қонунда вазирликлар, давлат қўмиталари ва идораларнинг буйруқлари ҳамда қарорлари норматив-ҳуқуқий ҳужжатларнинг тури сифатида кўрсатилган (5-м). Улар томонидан қабул қилинган норматив-ҳуқуқий ҳужжатлар ЎзР Адлия вазирлигида давлат рўйхатидан ўтказилиши керак (27-м).

Лекин, адлия вазири ўринбосарининг фармойиши норматив-ҳуқуқий ҳужжатлар сирасига кирмайди. Шунинг учун, ушбу фармойиш билан норматив-ҳуқуқий ҳужжатга ўзгартириш ва қўшимчалар киритиш мумкин эмас, деб ҳисоблаймиз.

Фикримизча, Қорақалпоғистон Республикасида аукцион ўтказилиши тўғрисидаги эълон Қарор талабига кўра республика ва вилоят миқёсида ўтказилиши керак. Мазкур қарорнинг қўлланиши бўйича тушунтириш ва расмий шарҳ олиш учун ваколатли давлат органига мурожаат қилишингизни тавсия қиламиз (Қонуннинг 43-м).

Показать ответ

Ҳақиқатан, аҳолига пуллик тиббий хизматлар кўрсатувчи (стоматология ва косметология хизматлари бундан мустасно) тиббиёт муассасалари 2007 йилнинг 1 октябридан 2018 йилнинг 1 январигача бўлган давр учун барча турдаги солиқлар ва Республика йўл жамғармаси ҳамда бюджетдан ташқари ЎзР Молия вазирлиги ҳузуридаги таълим ва тиббиёт муассасаларининг моддий-техника базасини ривожлантириш жамғармасига  ўтказиладиган мажбурий ажратмалар тўлашдан озод этилган. Имтиёз туфайли бўшайдиган маблағлар тиббиёт муассасаларини замонавий тиббий асбоб-ускуналар билан жиҳозлашга мақсадли равишда йўналтирилиши лозимлиги белгиланган (19.09.2007 йилдаги №ПФ-3923нинг 7-б., кейинги матнда - Фармон).

Ўзбекистон Республикаси ҳудудида амал қиладиган солиқлар ва бошқа мажбурий тўловлар Солиқ кодексининг 23-моддасида кўрсатилган. Атроф-муҳитни ифлослантирганлик учун компенсация тўловлари Кодексда белгиланган солиқлар ва мажбурий тўловлар таркибига кирмайди. Шу билан бирга, таъкидлаш жоизки, давлат умуммиллий дастурларини амалга ошириш даврида тегишли жамғармалар ташкил этилиши мумкин бўлиб, уларга қонун ҳужжатларида назарда тутилган тартибда мажбурий тўловлар белгиланади (СКнинг 23-м. 7-қ.).

Хусусан, атроф муҳитни ифлослантирганлик (ифлослантирувчи моддаларни чиқарганлик, оқизганлик ва чиқиндиларни жойлаштирганлик) учун компенсация тўловлари “Табиатни муҳофаза қилиш тўғрисида”ги қонун билан белгиланган бўлиб, уларнинг суммалари табиатни муҳофаза қилиш жамғармаларига тушади (Қонуннинг 34-м.).

Юқоридагилардан келиб чиқиб, Фармонда тиббиёт муассасалари атроф-муҳитни ифлослантирганлик учун компенсация тўловларидан озод қилиниши тўғридан-тўғри белгиланмаганлиги сабабли, ушбу корхоналар компенсация тўловларини тўлашдан озод қилинмаган, деб ҳисоблаймиз.

Сайт разработан в ООО «NORMA», зарегистрирован в Узбекском агентстве по печати и информации 01.06.2018 г.
Регистрационное свидетельство № 0406.
Адрес: Узбекистан, 100105, г. Ташкент, Мирабадский р-н, ул. Таллимаржон, 1/1.
Тел. 78-150-11-72, Call-центр:1172. E-mail: admin@norma.uz
Копирование материалов сайта без согласования с администрацией ресурса запрещено.
© ООО «NORMA», 2007-2020 г. Все права защищены.
18+
Яндекс.Метрика